Jump to content

155gr Nosler Comp.


Rufus

Recommended Posts

Nesten tom for 155gr scenar som jeg har brukt de siste 5 åra så fristet det litt å prøve 155gr Nosler comp. siden de har fått mye skryt og er en del billigre. Satt å tittet på de i kveld og tok en time med måling på de. Startet med en boks på 100.

 

Vekt

154,8gr..........2

154,9.......... 18

155,0...........75

155,1............5

Godt fornøyd med jevnheten i vekt. 2 ble sortert ut. Like bra som Scenar minst.

 

Diameter målt med mikrometer

7,816-7,820........15

7,821-7,825........76

7,826-7,828........ 7

Sorterte ut de under 7,818 som var 8. Snitt på de som var igjen var 7,823. Scenar er jevnere og snitt på 7,825.

 

Lengde på hele kula.

29,06-29,15....... 13

29,16-29,25....... 58

29,26-29,35....... 17

29,45....... 1

29,58....... 1

2 ble sortert ut. Snitt på 29,22mm. Scenar snitt på 32,60mm Ca samme variasjon.

Prøve å måle variasjon i lengde på ogivalen men fant ingen med skyvelæret.

Sorterte ut 4 kuler som hadde tydlige langsgående merker etter pressing av ogivalen.

155gr Scenar har en BC på 0,46. Noen som har en riktig BC på 155gr Nosler comp?

Blir ladning og testing av pressisjon til helga.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle ujevnheter betyr vel i teorien noe for presisjonen. Det vil si: hvis alle kuler er kliss like, alle hylser like lange, like tunge, har lik godstykkelse og lik tennhettelomme/kanal, samt at ladningen er nøyaktig lik, alt er sentrert og fint, og skytteren skyter nøyaktig likt hver gang, så går også kula likt.

 

Små variasjoner fra kule til kule vel en av grunnene til at ulike kuler har ulik presisjon i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testet litt. Var desverre en del vind og mye mirage så det ble ikke så mye testing som jeg håpet. Kulene går veldig bra :D Under de forholdene som var i dag satt alle seriene under 20mm noe som er greit. 2 serier under 15mm. Testet hastigheter fra 865 til 895m/s. De to raskeste ladningene ga jevnest pressisjon. Hastighetsmessig måtte jeg stoppe 15-20m/s under det jeg har med 155gr Scenar. Blir å bruke Scenar på langhold og kjøpe inn 1000 kuler til vanlig trening.

Sako 75 308win Kriger 24" pipe

OAL 71,4mm

Krutt N150

Hylse Lapua palma

Hette CCI 450

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk testet resten av boksen i dag. Tenkte å prøve med litt raskere krutt og ikke lade opp til maks hastighet. Kruttet var Vit N140. Ladet første runde til 830m/s og fikk nesten sjokk når jeg så på skiva. Alle 10 i et rufsete hull på 12mm. Prøvde litt andre ladninger opp og ned i hastighet og settedybde men det viste seg at kula nesten gikk like godt uansett variabler. Prøvde så å lade opp til 880+ og gruppene åpnet seg markant. Dette blir den nye treningskula mi og vurderer å bruke den på langhold også pga. utrolige pressisjonen. Dårligre BC og hastighet enn 155 scenar men bedre grupper. Har aldri før skutt så mange grupper under 15mm på rad som i dag :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Samme som jeg har erfart,Nosler cc går grise bra,har hatt mange gode samlinger med 155,nesten like mange med 167 men nå tester jeg 190 gr for og se om de stabliserer i min rifle,har kun hatt 4-5 gode samlinger med den så tror den ble drøy for pipa mi.

Uansett det er jo en stor del av hobbyen og prøve også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Samme som jeg har erfart,Nosler cc går grise bra,har hatt mange gode samlinger med 155,nesten like mange med 167 men nå tester jeg 190 gr for og se om de stabliserer i min rifle,har kun hatt 4-5 gode samlinger med den så tror den ble drøy for pipa mi.

Uansett det er jo en stor del av hobbyen og prøve også :mrgreen:

 

CC er nok helt på høyde med de andre. Det enkleste er å prøve de ulike matchkulene og velge den som går best og som gir mest for pengene.

 

Med 185 Scenar og 190 MK har jeg desidert beste resultatene med URP/Rh17 og VV550. Har fått fra 780-805m/s litt avhengig av hylsetype. Lapua sine er eksepsjonelt godeog ikke minst jevne - men tunge som bly og tilsvarende lite volum. WW hylser er de jeg har hatt best erfaring med om en skal tøye strikken i 308 sammen med Palma hylser. Norma sine er for bløte i hodet og tåler ikke på langt nær det samme før det er stopp.

 

Har ikke hatt noen problemer med hverken 170 LB/180MK/185 Scenar eller 190MK/CC i min 1-12" pipe. Så bør ikke være noe problemer med stabilitet. Vi har for moro skutt 200 AB foran maks med 550 og den ga ca 740n og var ihvertfall stabil ut til 300, men det var i SSG69

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var en tur på banen tirsdag for å skyteforme 308win palmahylser. Siden jeg er tom for n140 prøvde jeg med N11. Dyttet i 44,8gr og col på 71,5mm. På 10 skudd ga dette 4m/s ES og 839m/s i snitt. Har skiftet fra 6-24 til 3-12 kikkert så var vanskelig å virkelig skyte små grupper men lå jevnt på 15mm 5 skudd :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...