leoestby Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Er det normalt å få større variasjoner av utgangs hastigheten når det blir mange kalde blå? Kronograferte 10 stk i minus 12grader. Da var hastigheten fra 786-816m/s (ES 30m/s) Så kronograferte jeg 10stk med samme ladingene i 2 pluss grader, 812-822m/s (ES 10m/s) Komponentene jeg bruker er: 308Win Sierra Palma 155grs VV N150 Federal 210 Er det Kruttet, tennhettene eller kanskje kronografen som skaper større hastighet spredninger? Jeg mener å ha hørt at Federal tennhettene ikke tåler kulden så bra....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackhawk Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 helt normalt det der, noen kan oppleve opptil 30% reduksjon i 10-15 blå. blir motsatt med høye temp som i afrika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HalvorV Posted February 6, 2012 Share Posted February 6, 2012 Jeg har opplevd det samme.. Går fra liten variasjon (3m/s) i hastighet ved 15 grader til 20m/s ved -2 grader. Patroner fra samme parti krutt, kuler, hylser og hetter. Eneste forskjell er temperatur. MRP og Federal large rifle 210 hetter. Edit: blackhawk: Lavere utgangshastighet er forventet, det er hastighetsvariasjonen som her blir større og er for meg uforståelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Lapua fabrukkammo med 150 gn Lokbase gav 866 m/s ved 20°C og 826 m/s ved -22°C Tilnærmet lineær kurve mellom disse punktene med 0,85 m/s differanse pr. grad Kan sikker variere fra kruttype til kruttype. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pryzer Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Lapua Scenar 167 grains, ladet i 30-06. Brukte 60 grains med n-160. Hastighet ved +16 c var gjennomsnittlig 854 ms. Hastighet ved -7 c var gjennomsnittlig 811 ms. Da penna ikke virket i kulda fikk jeg ikke notert variasjonen, men den var mye større enn ved +16 ihvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t-erwibe Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 det der med variasjoner i hastighet ved temparaturforandringer jo en kjent sak, men hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så lurer du litt på hvorfor din es er større ved - temp enn ved ganske mange plussgrader? det mener jeg henger sammen med at din kruttladning ligger nærmere nedre stabiliserings grense enn den øvre. det vil si at du kansje ikke har den rette " ocwl" optimal charge weight load. tror nok det er andre her inne som kan forklare dette litt bedre enn jeg kan tror jeg har funnet min ladning, kan slurve med mellom 0,3 gr avvik begge veier med min ladning uten at det har så mye å si for treffpktet( testet ved 300 meter), dette vil jo da selvfølgelig hjelpe på ved temperaturforandringer, står litt om dette her : http://optimalchargeweight.embarqspace. ... 4529817134 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jegern79 Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Helt enig med siste skribent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AcidRain Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Ut fra det jeg har funnet ut etter litt testing så er det ca 1mps pr grad. Har aldri opplevd ekstrem spredning, variasjonen har vart mellom 1-5 mps. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Store variasjoner i hastighet betyr oftest at kruttladningen ikke tennes jevnt. Raskere krutt eller tennhetter med bedre egenskaper for å tenne kruttladningen er første trinn i å løse problemet. Det betyr ikke nødvendighvis magnumhetter, prøv flere typer og se hva som virker best. Bedre kulehold kan hjelpe også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leoestby Posted February 17, 2012 Author Share Posted February 17, 2012 Takker for svar, skal igang med OCW test eller stige test etterhvert. (round-robin fired) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard1487687027 Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Jeg testet dette endel og ja du får variasjon, og ja den varierer kollosalt mye fra merke til merke. Til slutt fant jeg det hele beskrevet i ladeboken til Norma, tennhettene spiller inn stor rolle og Federal sine hetter gir minst variasjon stod det, en sjekk av hastighetsmålingene jeg tok fikk det hele til å gå opp. Samtlige ladninger med Federal hetter hadde langt mindre variasjon enn andre... Godt å vite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.