Jump to content

Store variasjoner av V0 i kulden?


leoestby

Recommended Posts

Er det normalt å få større variasjoner av utgangs hastigheten når det blir mange kalde blå?

 

Kronograferte 10 stk i minus 12grader. Da var hastigheten fra 786-816m/s (ES 30m/s)

 

Så kronograferte jeg 10stk med samme ladingene i 2 pluss grader, 812-822m/s (ES 10m/s)

 

 

Komponentene jeg bruker er:

 

308Win Sierra Palma 155grs

VV N150

Federal 210

 

Er det Kruttet, tennhettene eller kanskje kronografen som skaper større hastighet spredninger?

 

Jeg mener å ha hørt at Federal tennhettene ikke tåler kulden så bra....?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme.. Går fra liten variasjon (3m/s) i hastighet ved 15 grader til 20m/s ved -2 grader.

 

Patroner fra samme parti krutt, kuler, hylser og hetter. Eneste forskjell er temperatur.

 

MRP og Federal large rifle 210 hetter.

 

Edit:

blackhawk: Lavere utgangshastighet er forventet, det er hastighetsvariasjonen som her blir større og er for meg uforståelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lapua Scenar 167 grains, ladet i 30-06.

Brukte 60 grains med n-160.

 

Hastighet ved +16 c var gjennomsnittlig 854 ms.

Hastighet ved -7 c var gjennomsnittlig 811 ms.

 

Da penna ikke virket i kulda fikk jeg ikke notert variasjonen, men den var mye større enn ved +16 ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

det der med variasjoner i hastighet ved temparaturforandringer jo en kjent sak, men hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så lurer du litt på hvorfor din es er større ved - temp enn ved ganske mange plussgrader?

det mener jeg henger sammen med at din kruttladning ligger nærmere nedre stabiliserings grense enn den øvre. det vil si at du kansje ikke har den rette " ocwl" optimal charge weight load. tror nok det er andre her inne som kan forklare dette litt bedre enn jeg kan :winke1: tror jeg har funnet min ladning, kan slurve med mellom 0,3 gr avvik begge veier med min ladning uten at det har så mye å si for treffpktet( testet ved 300 meter), dette vil jo da selvfølgelig hjelpe på ved temperaturforandringer, står litt om dette her :

 

http://optimalchargeweight.embarqspace. ... 4529817134

Link to comment
Share on other sites

Store variasjoner i hastighet betyr oftest at kruttladningen ikke tennes jevnt. Raskere krutt eller tennhetter med bedre egenskaper for å tenne kruttladningen er første trinn i å løse problemet. Det betyr ikke nødvendighvis magnumhetter, prøv flere typer og se hva som virker best. Bedre kulehold kan hjelpe også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg testet dette endel og ja du får variasjon, og ja den varierer kollosalt mye fra merke til merke.

 

Til slutt fant jeg det hele beskrevet i ladeboken til Norma, tennhettene spiller inn stor rolle og Federal sine hetter gir minst variasjon stod det, en sjekk av hastighetsmålingene jeg tok fikk det hele til å gå opp. Samtlige ladninger med Federal hetter hadde langt mindre variasjon enn andre...

 

Godt å vite...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...