Jump to content

noen som har erfaringer med 17mhr


åtejeger94

Recommended Posts

Har du ikkje vurdert 22mag,jeg hadde ei pipe i 17 hmr i sakoen min,sinnsyk presis når det er dønn vind stille,men ein liten vind pust og duskyter bomm,tok tilbake pipa i 22 mag.22mag er like presis og tålet vinden bedre og har meire tyngde å gå på når du skyter på litt lange hold og på rev,reven blir som regel gjennomskutt men den ligger nå der med to små hull gjennom skinnet.rifla du prater om har jeg ingen erfaring med. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager hvis jeg fornærmer noen, men det finnes jo et liggende åttetalls antall tråder om 17 HMR her på forumet.

Det ligger vel ett ukjent antall tråder om ALLE andre kalibre også...

Dette er ett diskusjonsforum og ikke ett arkiv. Synd om vi kun ble tilskuere og ikke bidragsytere, da ville forumet ha dødd ut..

 

Har en Savage 917 ettellerannet.

Er godt fornøyd med pressisjonen, treffer 1 krone på 90m.

Eneste anken, er magasin utløseren som er lett å komme borti og magasinet sklir ut.

Har kun skutt ett par ringduer med den, en med helmantell og en med gamepoint.

og vil ikke anbefale helmantel til jakt... dua fløy 2-300m før den satte seg i ei gran. fant den igjen under grana etter en halv time..

gamepoint blir varmt anbefalt fra meg, knall og fall,

begge skutt igjennom brystet.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet en sesong med 17HMR nå, og kan ikke si annet enn jeg er fornøyd :) Skutt endel skarv, ender og ærfugl med gamepoint, og litt med v-max. Alle fuglene har blitt liggende på plassen uansett kulevalg, men opplever mest "knall og fall" effekt med v-max :)Unngår å jakte med helmantel, og med v-max plasserer jeg skuddet i halsgropen for å unngå kjøttødeleggelser. 17 Hmr har blitt fast interiør i skottet på kajakken :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

...17 Hmr har blitt fast interiør i skottet på kajakken :)...

 

Morsomt at det er flere som jakter sånn!

normal_sjofugl2.JPG

Her er det riktignok med ei rifle i 22-250, nå er det stort sett 17hmr som blir med i skottet, og hagla på dekk. Går fint å jakte ærfugl og and fra kajakken, for å komme til skarven må jeg i land og bruke rifla. Min erfaring med 17hmr til dette bruket er at skuddhold begrenser seg til 100 meter, og med litt vind går presisjonen åt skogen. Langholdsskkyting på skarv som tørker vingene kan man altså glemme. Fordelen med 17hmr er at man har mye mer kontroll på rikosjetter enn med grovere kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Leffa,

Dette er ett diskusjonsforum og ikke ett arkiv. Synd om vi kun ble tilskuere og ikke bidragsytere, da ville forumet ha dødd ut..

Forumet ville vært mye lettere å finne informasjon i, og man kunne basert diskusjonen på fakta i mye større grad om man holdt en diskusjon i en tråd - istf. å starte opp den samme pånytt hele tida. Det fragmenterer informasjonen, lesere går glipp av informasjon, og erfarne brukere som vet svarene (vet de, ikke gjetter..) gidder ikke svare lenger fordi de har gjort det så mange ganger før.

Det verste eksemplet akkurat nå er vel 30gr Berger i .223 tråden...

 

 

Om 17HMR og slikt:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=62511&p=677732&hilit=17hmr#p677732

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=15860&p=178601&hilit=17hmr#p178601

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bare det ikke blir sånn at man kvier seg for å spørre.. Er en del på et "offroad" forum, og når jeg har spørsmål på ene merke forumet, begynner jeg med å be om unnskyldnig for at jeg spør :) Slipper en del obligatoriske utsagn om at dette har vert oppe før da. Men at folk linker til aktuelle tråder er jo flott :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...