Jump to content

løpet er "løst" i stokken..


skurtfaen

Recommended Posts

Rifleløpet mitt er "løst" i stokken, i den forstand at hvis man holder stokken fast framme kan man røre løpet opp og ned framme noen mm. Egentlig ikke lagt merke til dette før nå og spørs om ikke noe har skjedd i monteringen.

 

Spørsmålet er vel egentlig, er det noen andre som har det samme? normalt? og kan det påvirke skytinga?

Link to comment
Share on other sites

Rifleløpet mitt er "løst" i stokken, i den forstand at hvis man holder stokken fast framme kan man røre løpet opp og ned framme noen mm. Egentlig ikke lagt merke til dette før nå og spørs om ikke noe har skjedd i monteringen.

 

Spørsmålet er vel egentlig, er det noen andre som har det samme? normalt? og kan det påvirke skytinga?

 

Er det virkelig løst? Løp OG låskasse flytter seg i stokken?

Eller klarer du med kraft å bevege løpet noen millimeter uten att låskassen beveger seg?

 

Om ja på første?: stram alle skruer til godt. (ikke vri dem av). Bedding er nødvendig.

 

Om ja på andre?: Dette er helt normalt, skyter børsa godt er alt ok.

Link to comment
Share on other sites

@GB;

 

Ta med slutten pä strofen fra Jakob Sandes dikt "Etter ein rangel"

 

I morgon skal eg byrja pä eit nytt og betre liv,

 

trur eg,

 

eg skal ikkje gä pä fylla meir og skjera folk med kniv,

 

trur eg,

 

Hvilket beviser at skyteväpen ikke er problemet, kniver derimot .......! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kolben er plast, savage.

 

Nei låsekassen rører seg ikke så alt sitter fast, er vel egentlig kun stokken som bøyer rører seg framme etter nærmere inspeksjon:) Men ville trodd at løpet skulle ligge klistret nedi stokken. Ble vel egentlig dårlig formulert topic:)

 

Løpet skal ikke sitte fast i stokken. Om løp og stok sitter klistret sammen så vill krefter på stokken overføres i løpet (treffpunktforandring ved forskjellig anlegg)

Link to comment
Share on other sites

og for å utdype det svaret litt: Det er et poeng at forstokken over hode ikke berører løpet. Dette kalles frittliggende pipe. Noen riflefabrikanter, for eksempel Remington, lager noen modeller hvor de med hensikt legger inn en kontakt mellom forstokk og pipe, men blan det er ganske stor enighet blant den gemene hop om at det da er best å slipe bort dette kontaktpunktet. Noen luksusrifler lages med hensikt slik at løpskanalen er i kontakt med pipa hele veien, i tillegg til en del eldre rifler, for eksempel gamle mausere med original stokk.

Link to comment
Share on other sites

Trøst deg med at plaststokkar er mjuke.

Men, stokken bør vera stiv. Stivast mogleg.

Ønskjer du løysa den vemlege kjensla ved å ha ein mjuk stokk,

då må du kjøpa deg ny stokk i eit stivare materiale.

 

Her får ein svar ein laurdgskveld midt svarte natta.

Nydeleg forum med kjekke og hjelpsame menneske.

Link to comment
Share on other sites

Kolben er plast, savage.

 

Nei låsekassen rører seg ikke så alt sitter fast, er vel egentlig kun stokken som bøyer rører seg framme etter nærmere inspeksjon:) Men ville trodd at løpet skulle ligge klistret nedi stokken. Ble vel egentlig dårlig formulert topic:)

Det kan være lurt å oppgi merke, modell og kaliber når en snakker om spesefike rifler (det gjør tingene mere interesangt for mange av oss). :wink:

 

Har selv en Savage Stevens 200 i 223r (centerfeed), med mykplast stokk (lett å skjønne hvor de sparte inn på kronene).

 

Forskjeftet på denne er såpass mykt at tofot fort kan bli ett problem å bruke (man må passe på å ikke sette press på forstokken).

 

Det er 3 løsninger på problemet:

1: Gi F og lev med det.

2: Kjøp ny og bedre stokk.

3: Stiv av forskjeftet på den du har (t.d. kan man lime inn skaftene av ett par korbonpiler i forskjeftet). Mer om dette kan man sikkert finne ett sted på http://savageshooters.com/SavageForum/

 

Selv vurderer jeg nr 3 i påvente av at jeg finner en lettvektsstokk for løstagbart magasin til rifla mi(den skal bygges om fra blindmagasin).

Link to comment
Share on other sites

Kolben er plast, savage.

 

Nei låsekassen rører seg ikke så alt sitter fast, er vel egentlig kun stokken som bøyer rører seg framme etter nærmere inspeksjon:) Men ville trodd at løpet skulle ligge klistret nedi stokken. Ble vel egentlig dårlig formulert topic:)

Det kan være lurt å oppgi merke, modell og kaliber når en snakker om spesefike rifler (det gjør tingene mere interesangt for mange av oss). :wink:

 

Har selv en Savage Stevens 200 i 223r (centerfeed), med mykplast stokk (lett å skjønne hvor de sparte inn på kronene).

 

Forskjeftet på denne er såpass mykt at tofot fort kan bli ett problem å bruke (man må passe på å ikke sette press på forstokken).

 

Det er 3 løsninger på problemet:

1: Gi F og lev med det.

2: Kjøp ny og bedre stokk.

3: Stiv av forskjeftet på den du har (t.d. kan man lime inn skaftene av ett par korbonpiler i forskjeftet). Mer om dette kan man sikkert finne ett sted på]http://savageshooters.com/SavageForum/

 

Selv vurderer jeg nr 3 i påvente av at jeg finner en lettvektsstokk for løstagbart magasin til rifla mi(den skal bygges om fra blindmagasin).

 

Løsning 3B: Bruk sandpapir rundt rund stokk og slip løpskanalen veldig romslig, frittflytende løp er bra, det blir aldri "for" frittflytende. Som f. eks. på Axiom: HOWA_AxiomBlk.jpg

 

En stivere og bedre stokk er uansett en fordel.

Hadde før en Howa Ligtning i 223, plaststokken var minre verdt enn en pakke tyggegummi. Skiftet til laminatstokk og våpenet gikk fra å være hagle til å bli presis rifle.

 

En billig Savage er en billig Savage. En dyr Savage er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...