Jump to content

Hvilket kikkertsikte til 22LR/17HMR kombinasjon?


jmosbakk

Recommended Posts

Jeg har nettopp bestilt CZ 455 pakka fra Jaktdepotet og lurer på om noen har forslag til kikkert?

Det finnes vel kikkerter beregnet brukt på flere kaliber, men kanskje det bare er like greit å merke tårna på hvilken som helst kikkert?

Blir jo straks mer å velge i og helt sikkert mer økonomisk om man lager et eget system.

 

Jeg tenker på dette:

Skyt inn kikkert på 50m med 22LR, nullstill tårn.

Bytt løp, skyt inn på 50m med 17HMR, merk av nytt nullpunkt på tårn.

 

Avstand for innskyting er lik for enkelhets skyld, men burde vel kanskje være på 100m for 17HMR?

 

Gode forslag til kikkert eller fremgangsmåte mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Låner tråden din litt :)

Eg har tilsvarende pakke som deg og tenker også å kjøpe nytt kikkertsikte.

Mine ønsker er:

- Paralaksejustering ned til 10m (håpet på å paralakse justering på siden, men det ser ut til at det er få som har den muligheten ned til 10 m. Kommer bare på S&B PM II men den blir for dyr/tung)

- God optikk og mekanikk (i forhold til pris-begrensningen)

- 1" mellomrør for å holde vekten under 500g

- Max forstørrelse på 16-20

- Utvendige justerings tårn

- Klikk som er til å stole på

- pris max 4000

 

Den kikkerten som eg har funnet ut er nærmest mine ønsker er

Sigthron SII 4-16x42

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... &startrow=" target="_blank

 

Men den mangler utvendige tårn. Da må eg opp i Big Sky utgaven som koster 2000kr ekstra.

Noen som veit om det er mulig å bestille utvendige tårn til SII utgaven?

Eller har tips om andre kikkerter som tilfredstiller mine ønsker?

Link to comment
Share on other sites

Du har to veier å gå:

1. Ett kikkertsikte til begge kalibrene. Weaver har laget et som er beregnet for Sako Quad, der du kan skyte inn for hver kaliber. Kalibrene er fargekodet (grønn, oransje, gul) og tilsvarer fargekode på løpssettene til Sako Quad. Kikkerten står da fast på kassa, og har såpass liten objektivdiameter at man kan vippe ut og inn løp uten å demontere kikkertsiktet. Forutsetningen for at dette skal fungere er at treffpunktet ikke forandrer seg ved løpsbytte. Siden kikkerten står på kassa så fungerer det ikke helt, ikke på min Quad i alle fall. Må skyte inn når jeg bytter løp. :cry: Dessuten er det for lang øyeavstand på Quad kikkertsiktet, jeg synes ikke den er bra. Dette vil jo også gjelde dersom du skal bruke et standard sikte og bruke det på begge kalilbre: Du må skyte inn for hver gang (på grunn av at siktet står på kassa), i tillegg til at du må merke justeringsskruene for å ha et godt utgangspunkt for innskytingen.

2. Ett kikkertsikte for hvert kaliber. Da trenger du et system for hurtig bytte av kikkertsikte. Jeg bruker Picatinny skinne og Leupold QRW montasje, og synes det fungerer. Men jeg må allikevel skyte inn for hver gang jeg bytter løp.

 

Uansett hvilken løsning du velger: Det er en enorm fordel med target dots på et kikkertsikte til salonggevær. Kulebanen er krum, og ved litt utforsking vet du at innskutt på 60 meter, bruker du første dot på 85 meters hold (for eksempel), andre på 100 osv. Til 17HMR synes jeg det er nyttig med utvendig justerbare tårn.

 

(Følg opp denne tråden med bilder og infor da!)

 

 

Lykke til,

Bent

Link to comment
Share on other sites

Viser seg at Jaktdepotet kun har ferdig gjenget løp til denne pakken og prisen blir da 6200,- i tillegg til at jeg ikke får velge løpslengde selv.

Skal ha denne pakken, men jeg må sende ut forespørsel på pris til flere aktører så vil tiden vise hva det blir til.

Mulig jeg venter til Jaktdepotet får inn ugjenget løp igjen så jeg får velge lengde selv evt. avvente dempermontering.

 

På kikkertfronten har jeg sett litt på diverse, men faller tilbake på en Redfield 3-9x50, som jeg allerede har, hver gang.

Kunne egentlig tenkt meg noe med mer forstørrelse og har en Falcon Menace 5,5-25x56 FFP mil/mil, men det beistet veier nesten en kilo.

 

Hvem leverer aktuelle montasjeløsninger til denne børsa?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått hentet inn litt flere priser nå.

 

Jakt og Friluft kan levere american til 5200,- og varmint til 5100,- med begge pipene. Og 600,-/løp for gjenging.

ABC Fritid skulle ha 6000,- for american og 900,-/løp for gjenging.

 

Venter fortsatt på tilbud fra XXL, Winge og Landrø.

 

Ang kikkert så har jeg ikke tenkt å legge i veldig store summer om det blir kjøpt ny.

Det skal sies at jeg har vurdert alt fra Barska til Hensholdt, men kan ikke bruke penger jeg ikke har.

 

Jeg klarer ikke å bestemme meg helt.

Det kommer litt an på om jeg skal ha riggen så lett som mulig eller om jeg gir balla i alt, kjøper Varmint, monterer Sonic 45 og Falcon kikkerten.

Hvis jeg skal ha den så lett som mulig så blir det American med lett kikkert.

"Lett" kikkert er vel gjerne 1" rør og objektiv under 50mm. Jeg er også fan av cm klikk, men det er ikke mange i mitt prissjikt som har det.

Utvendige justeringstårn er heller aldri feil.

 

Øvre prisgrense er litt avhengig av omstendigheter, men mye over 4000,- har jeg ikke lyst til å bruke.

 

Tidligere i dag så var jeg bestemt på American, men nå er jeg mer over mot Varmint. Vinglepetter det er meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble fort litt usikker på om denne tråden egentlig burde vært under optikk, men det ble vel egentlig litt mer snakk om selve børsa også så moderatorene får ta vurderinga.

 

Til de som lurer på optikken da så har jeg slengt inn et skambud på en "Millett TRS-1 4-16x50" på ebay.

Vi får se om jeg vinner, hvis ikke fortsetter jakten.

Denne har 30mm rør, opplyst retikkel, høy vekt og 1/4MOA klikk. Langt fra ønskedrømmen, men får jeg den til litt over tusenlappen så er det greit for nå.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den dyreste kikkerten dere har råd til med targettårn og parallakejustering som starter på 40m eller kortere. Høyde og sideinnstillingen på en kikkert som står på en .22lr blir brukt mye mer enn en tilsvarende kikkert på ei grovkaliber(hvis en ikke driver med langhold).

 

Leupold VX3 6,5-20x40 EFR target er spesiallagd for slikt bruk. VX-2 6-18 AO target dot er en annen.Zeiss Conquest, Bushnell og Sightron har mange fine kikkerter. Sjekk prisene på http://www.brunoshooters.com. De er greie å handle med.

 

Eneste jeg ikke forstår i denne tråden er innkjøp av CZ-rifler til summer som man i det siste kunne fått kjøpt "brukte" Anschutz mod 54 match skiskyttere. Stenvaag har i det siste halve året hatt noen av disse til salgs i omtrent nystand til 6000.-.

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg ikke forstår i denne tråden er innkjøp av CZ-rifler til summer som man i det siste kunne fått kjøpt "brukte" Anschutz mod 54 match skiskyttere. Stenvaag har i det siste halve året hatt noen av disse til salgs i omtrent nystand til 6000.-.

 

Er de systemvåpen da?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke fått løp nr2 enda, men fra det jeg har lest, så slipper man dette dersom man bruker momentnøkkel på festeskruene, slik at den sitter nøyaktig likt som når du skjøt inn.

 

Det har jeg også lest. Jeg har momentnøkkel til min Quad, og jeg må skyte inn mellom hver gang. Blir noen cm forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Jmosmakk: Nei, Anschutzen er ikke systemvåpen. Det glemmer du imidlertid fort når du begynner å skyte med den.

 

Skal man ha noe kraftigere enn 22LR synes jeg 22hornet eller 357mag er neste. 357 og 38spc(subsonic) er jo nesten billigere å skyte med enn enn de andre patronene i multikalibern. 357 er jo også godkjent til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

357 og 38spc er vel to kaliber som skjeldent kommer med i ligningen når folk velger småviltkaliber, allefall i mitt tilfelle. Og jeg tror at de aller fleste her vil gi 6000 for et nytt systemvåpen enn et gammelt skiskyttergevær.. Men hver sin smak!

Link to comment
Share on other sites

@Torf: Jeg skjønner veldig godt hva du mener og det på tross av at jeg aldri har skutt med en Anschütz. Drømmerifla mi i kal. 22LR er en Anny 64BR, men akkurat nå har jeg ikke råd til to rifler og jeg vil ha både 22LR for trening og 17HMR for kråkekos.

 

@Jml: Spesielt når man ikke trenger å gi mer enn ca. 3700,- for våpenet. ;)

Man MÅ jo ikke kjøpe flere piper til å begynne med, men det er så greit å ha muligheten til flere kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha billig kikkert så kan man kikke på BSA Eccensial Mil-Dot, har sett den på XXL i Bergen. Jeg har samme kikkert med duplex retikkel (På et luftgevær) som jeg er ganske happy med og det koster vel rundt 6-700 på XXL. Mil-Dot versjonen har halvstore target tårn under beskyttelseshetter.

 

Er på jakt etter kikkert til salong jeg og men har satt det litt på vent. Vurderte BSA'en med mil dot selv men har foreløpig lagt det på is. Bestemte meg for å ikke pensjonere leupolden med "mynt-justeringer" etter en del søvnløse netter med Reodor Felgen grubling. På jobb har nå grubling blitt til timer i dreiebenken og leupolden har fått fete utvendige tårn :D Dog uten klikk, kun friksjon. Men det får duge en stund :)

Stoney Point leverer slike utvendige tårn til Leupold, men de var feilt merket i forhold til min kikkert. Og dessuten så ble mine "hjemmelagde" mye tøffere.. ;)

 

Nikon Monarch 4-16x42 (Kansje det var x 44) med mil-dot tror jeg kan være en kjekk kikkert til salong, den har jeg siklet litt på :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...