Jump to content

Hvilke batterier er best?


vømmøl

Recommended Posts

Hvilke batterier er best? Tenker da på vanlige AA og AAA batterier. Det finnes jo mange typer, billige, dyrere og styggdyre.

Føler at de billigste fort blir kortpustede når kuldegradene kommer krypende, men dette trenger jo ikke være en naturlov.

 

Jeg har gps som bruker AA og avstandsmåler som bruker AAA. Skal på toppjakt til neste helg, og har lyst på batterier som ikke går tomme midt på dagen selv om det skulle bli under 10 kuldegrader.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at oppladbare NiMH-batterier tåler kulde bedre enn standard alkaliske batterier, selv om de leverer litt lavere spenning. Husk å still inn batteritype i menyen på GPSn til NiMH, eller den typen batteri du velger å bruke, så du får riktig gjengivelse av gjenværende batterikapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret enkelt!!!, og som nevnt oppladdbare helt klart best, og de beste batteriene i AAA & AA er ganske enkelt Sanyo Eneloop. Ingen oppladdbare har lavere selv utlading en disse, ganske enkelt de beste batteriene en kan kjøpe her på jorda, og de som koster mest og.

Link to comment
Share on other sites

Det finnest bare en type batteri som funker når det er kaldt..Lithiumsbatteri.

Dyr? Ja,dem er det,men værdt hvær krone

Og dette er altså ikke oppladbare batterier? Kan ikke huske å ha sett disse på Ica`n eller Rema?

Har kjøpt Lithiumsbatteri på Rema her. Sølvfolierte batteri med lyseblå bokstaver.

Men Coop skal ha dem i sitt sortiment.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Tusen takk for alle svar. Det blir nok så jeg prøver litiumbatterier. Kan jo følge rådet til Ranger og se om leveringstiden er slik du beskriver.

Hvis det ikke går, så følger jeg rådet til Mr. Polar og går på coop`en.

 

Mr.Polar: Med det samme jeg har oppmerksomheten din...Hvordan gikk det med kolben din? Hadde du noen forsikring som dekket uhellet?

Link to comment
Share on other sites

Om det er ekte Lithium og ikke bare noe de kaller det, vil spenningen på hver celle (batteri i dette tilfellet) være rundt 4volt, alt etter hvilken type Lithium det er, det kan heller ikke brukes en lader til NiMh eller NiCd til Lithiumbatterier, da vil de sprenge.

 

Vanlige alkaliske batterier i AA og AAA er på 1,5v mens oppladbare ligger på 1,2v.

 

Jeg har prøvd Sanyo Eneloop og synes IKKE de er spesielt mye bedre enn andre gode oppladbare så jeg kan ikke anbefale de.

 

For de som ikke gidder å lade har Ikea sine batterier komt svært godt ut i tester på strøm pr krone, men disse har jeg ikke prøvd selv da jeg ikke har Ikea lokalt.

Link to comment
Share on other sites

Om det er ekte Lithium og ikke bare noe de kaller det, vil spenningen på hver celle (batteri i dette tilfellet) være rundt 4volt,........................................Vanlige alkaliske batterier i AA og AAA er på 1,5v mens oppladbare ligger på 1,2v.
jeg må ha det med teskje: Kan jeg bruke dem i gps`en (som normalt tar 2 stk. AA) eller ikke?
Link to comment
Share on other sites

Om det er ekte Lithium og ikke bare noe de kaller det, vil spenningen på hver celle (batteri i dette tilfellet) være rundt 4volt, alt etter hvilken type Lithium det er, det kan heller ikke brukes en lader til NiMh eller NiCd til Lithiumbatterier, da vil de sprenge...

 

Det finns vel en plass mellom 20 og 25 forskjellige batterityper hvor Lithium er en av bestanddelene til forskjellige formål og forskjellig spenning så hvilken som kan aklles ekte er litt vanskelig å definere.

 

Om det står 1.5V på dem så kan de brukes som ett annet 1.5V

Link to comment
Share on other sites

 

Mr.Polar: Med det samme jeg har oppmerksomheten din...Hvordan gikk det med kolben din? Hadde du noen forsikring som dekket uhellet?

 

Halloen. Litt O.T,men jeg svare her.

Ja alt er i skjønneste orden nå. Har Gullabonnement på bladet Villmarksliv..i det er en forsikring på inntil 30 000 på våpen/fiskeutstyr etc.

Jeg brukte den..det var en skadetakst på kr.32 300 ink alt våpensmedarbeid før og etter(tillpassninger og div)

Forsikringen godtok bare selve delene,ikke jobbpengene,samt de reduserte litt pga alder på våpenet. Utbetalingen ble på 25 000.- noe som jeg er"fornøyd"med.

Så har du behov for en ok forsikring som koster deg 100 kr pr år.så ta kontakt med meg så kan jeg verve deg.

En vinnvinn for begge :)

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: jeg har. Bare i bladet Jakt. Bra det ordnet seg!

 

Vel.. dette ble litt O.T. men siden jeg startet tråden så tok jeg meg den frihet.

 

På den annen side, så begynner dette å bli en brukandes tråd om batterier, så ingen blir fornermet om moderator sletter dette og forrige innlegg.

Link to comment
Share on other sites

De hadde ikke på Jernia, men det skulle han ta inn. De hadde ikke på coop elektro.

Men, de hadde faktisk både på Coop extra og på Ica maxi. Koster 99,- for en 4-pakning både av AA og AAA.

 

Så da er det kjøpt. Takker for gode råd til alle. :thumbup: Fortsett gjerne diskusjonen om batterier. Sikkert nyttig for flere enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Om det er ekte Lithium og ikke bare noe de kaller det, vil spenningen på hver celle (batteri i dette tilfellet) være rundt 4volt, alt etter hvilken type Lithium det er

 

Dette er feil. Det er helt avhengig av batterikjemien og i Energizers sine ikke-oppladbare batterier er Li-FeS2 og har en lavere spenning.

 

Mye fint å lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_battery Særlig før man uttaler seg skråsikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oppladbare batterier som kan tappes og lades 1000 ganger er da mye mer økonomisk enn engangsbatterier, selv IKEA-batterier (og de varer ikke like lenge som de beste) vil koste 1900 kroner i batteriutgifter, mens gode batteri av annen type vil koste 25.000,- for tusen stykk.... :wink: Ergo kan en engangsinvestering i fire oppladbare batteri og lader være verdt pengene. Jeg kjører bare oppladbare batteri i Astroen nå, varer lenge og vel de. Og husk som sagt å stille om batteritypen i menyen på GPS, Astro osv, slik at de viser riktig gjenværende guffe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...