Jump to content

Lei av naturprogrammer! Nå vil jeg ut!


RonnyL

Recommended Posts

Hver gang jeg ser naturprogram på tv blir jeg rastløs og vil prøve selv.

 

Har ikke mye erfaring med lange turer, men gikk på noen dagsturer med far i oppveksten.

Men nå er det jeg som skal være Alfa på turene og vite litt mer en kona!

 

Det vi satser på er turer med en eller to overnattinger.

 

Så det jeg lurer på er:

-Snakker jeg med grunneier først eller er det bare å traske i vei?

-Hva har dere i sekken? Tips og lure ting.

-Telt. Lett å bære, plass til to voksne og to barn på 5 og 2

-Klær, har dere gode tips? Hadde et Gore-tex sett, men det ble stjålet på klessnora tidligere i vinter.

-Sko. Har M77 og er vel fornøyd med dem. Men iflg en løp-som-en-gal-i-fjellet-hver-helg kollega av meg er det kun pga jeg ikke har prøvd annet.

-Ryggsekk. Tips til gode alternativer.

 

 

Er det noe annet jeg bør tenke på?

 

 

Jeg er ikke Røkke eller Stordalen, så budsjettet må holdes på et edruelig nivå. Men vil ikke ha det kjipeste utstyret da det nok dreper moroa og motivasjonen hvis det ikke holder mål.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer nok til å f åmange tips og råd som spriker i alle rettninger.

Det meste er en erfaringssak og smak og behag.

Jeg skal gi deg et par gode råd:

- Sko. Gode sko er alfa og omega. Det er passformen, og ikke pris/materialvalg som bestemmer hva som er gode sko.

- Ryggsekk. Kjøp en god sekk av et kjent merke, styr unna billigmerker.

- Å legge penger i dyrt Gore-Tex tøy er bortkastet, hvorfor gidder jeg ikke ta her, men jeg kan sende deg en PM på det om du vil.

- Såpe. God hygiene på tur er viktig. Et infisert sår eller rennaræv kan ødelegge en tur fullstendig. Selv om Lars Monsen synes det er kult å lukte og se ut som en dass betyr ikke det at det er riktig.

- Telt. Her er det mye i alle prisklasser og kvaliteter. Vurder behovet og kjøp der etter.

 

Du trenger ikke tillatelse fra grunneier for å traske i utmark, ei heller sette opp telt. Men det finnes regler for hvor lenge teltet kan stå på samme plass. Mener å huske det er 3 døgn, men er litt usikker. og ikke nærmere enn 150 meter fra hytter og hus.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at du vil ta familien med ut på tur. Ungene kommer til å stortrives! Start med lette overkommelige turer. Ha det mye morro og spis goood mat.

 

Utstyr er det jo nok å velge mellom. Noe er genialt mens andre ting er mer bortkastet vekt. Det du bør legge litt penger i fra starten av er gode sko som nevnt over, og en god ryggesekk. Dårlige sko og vond sekk har ødelagt mange turer. Bruk litt tid og prøv ulike sekker på ryggen. Sørg for å få pakka en del utstyr i sekken når du prøver den. Kjøper du Norrøna eller Bergans gjør du skjelden feil, men det finnes mye annet også. Bruk litt penger på sekken. Regner med det er med deg som med meg, at den største vekta havner på dine skuldre.

 

Gore-tex er jo nevnt over. Jeg bruker bare det når jeg er på overnattingsturer. (Det må ikke hete gore-tex da, kan godt være dermizax som er Bergans sin variant, eller andre) Det er Gore-tex og dermizax jeg har mest erfaring med. Bergans sine klær er ofte litt billigere, og er så godt som på høyden av gore-tex klær.

 

Fordelen med slike membranklær er at de holder en del vann ute og de ventilerer til en viss grad. Regner det en hel dag og du går en del er du god å våt når kommer fram. Det finnes ikke klær som klarer å holde deg tørr i slike situasjoner. Det som er viktig å tenke på er at klærne skal tørke lett. De må som oftest tørke på kroppen, og da er det kjipt med ei våt bomuldsklusse intill kroppen. Uansett hva du kjøper tenk tørking når du handler!

 

Undertøy er viktig! Ull er for meg førstevalget. Det finnes utrolig mye fint nå for tiden. Alternativ til ull er vel en eller annen form for superundertøy. Bomull er totalt utelukket som undertøy.

 

Telt er jo gjerne noe man kjøper og skal ha lenge. Hellsport sine telt er enkle å sette opp og du får ikke dårlige telt av dem. Du får noen som er veldig bra, og noen som er mindre bra, men ikke dårlige. De holder alle ei god regnskur ute så lenge de er satt skikkelig opp. I hellsport telt får du alltid mer eller mindre kondens. Finn ett telt som passer din familie, kjekt med god plass i forteltet, og fint om man kan gå inn i begge ender. Finn ett telt som passer din familie, og er i en vektklasse du synes er behagelig.

 

Jeg jobber en del med elever og friluftsliv. Jeg har liggende en del pakklister for personlig utstyr og lignende om du ønsker. Disser er ganske detaljert og litt for ”dummis,” men de funker. Send en PM om du ønsker.

 

Lykke til og kos dåkker på tur!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra prosjekt.

 

Hvis støvlene dine passer og du liker dem så er de bra. Støvler er veldig individuelt.

 

Sekk er et sted jeg ville lagt inn litt penger. Magasinet har Alpinist II fra Bergans på salg: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5036&prodid=9992

 

Strålende sekk, har båret over 60 kg i den og det er bare tungt ikke vondt.

 

På tur med barn pleier vi ta med en del utstyr man kanskje ikke hadde tatt med selv. Mye lettere å være minimalistisk når man er på tur alene.

Pannekaker er en sikker slager, samme med lapper. Varm frokost er veldig kos.

 

Hvis dere ikke er på tur i ekstremvær så trenger ikke teltet koste skjorta. Husk å trene på å sette det opp i hagen før dere drar på tur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Angående pakkliste, så kan jeg videreformidle noe jeg leste i en jaktbok fra 1890-årene.

 

Etter endt tur, deler du opp innholdet i sekken i 3 hauger. Det du ikke fikk bruk for, det du brukte en sjelden gang, og det du brukte ofte. Så brenner du de to første haugene :lol:

 

Pakk lett!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enig med de andre at gode sko og en god sekk er et veldig bra utgangspunkt. Føtter kommer i veldig mange fasonger så prøv sko fra flere merker.

Ta med gnagsårplaster og litt sportstape så forebygger du heller gnagsårene enn å behandle dem etterpå.

 

Lavvo gir veldig god bokomfort, særlig med barn og en god del utstyr, men de veier litt mer enn et telt. Kan fort bli mellom 7 og 10 kilo med bunnduk. Helsport og Bergans har gode telt som er relativt rolslige og veier gjerne under 6 kilo. Begge leverandørene har gode, oversiktlige nettsider.

 

Har selv både gore-tex og andre membranplagg men bruker oftest ei godt impregnert bomulsbukse. Tørker utrolig fort og er behagelig å gå med.

Ull innerst.

 

Har selv en del vanntette pakkposer i sekken som både holder innholdet tørt og hjelper meg å organisere sekken.

 

 

God tur :)

Link to comment
Share on other sites

Du har fått mange gode tips allerede (sko som passer deg, god sekk etc.) Jeg vil gi deg et par tips: Angående telt: jeg har brukt lavvu i mange år, og det er helt topp mtp på plass. Ulempen er mygg etc om sommeren. De kommer inn "over alt". Det skal være sagt at jeg ikke har myggnett i inngang eller topphatt, men jeg vet ikke hvor mye det hjelper. I et fjelltelt har du som regel myggnett inn til innerteltet, og min erfaring er at dette er en mye bedre løsning på sommeren. I forhold til vind er et tunneltelt mye bedre enn lavvu. Du må vurdere hvor du skal legge turene før du velger telt. Hvis du velger fjelltelt (tunneltelt) ville jeg valgt et som har to innganger og to fortelt. Da eliminerer du problemet med at innerteltet kommer borti ytterteltet i fotenden, og trekker vann inn. Dette ser jeg på som et potensielt problem spes mtp barnas trivsel. Jeg har nettopp bestilt telt selv, og det ble et alt for dyrt et.... Men jeg får et telt som varer i en mannsalder og som har mange praktiske detaljer, pluss et stort fortelt.

 

Angående klær, jeg har svært god erfaring med bergans skogshorn, som i tillegg er forholdsvis rimelig, i alle fall buksa. Bergans alpinist har jeg også, dette er en knallgod sekk. (nei, jeg har ikke aksjeer i bergans...)

 

Det viktigste når man skal på tur med barn, tror jeg er at det skjer på deres premisser. Legg derfor litt ekstra kroner i deres utstyr, og så får du klare deg med litt billigere utstyr hvis du må... Målet må jo være at de vil fortsette å dra på tur, og det vil de trolig hvis de er tørre og varme, og ikke våkner i et mygghull eller en vanndam... :)

Link to comment
Share on other sites

du har sikkert klær og sko som kan brukes allerede. M77 er kanskje ikke verdens beste sko, men de fungerer, og fungerer godt også. mitt tips er å ikke starte for avansert og vanskelig. du har sikkert klær som kan brukes på dagstur, både for deg og familien. start der. skulle jeg råde deg til å se hva du skulle kjøpt først ville det være noe å koke i, (kaffekjele) slik at du kan lage deg bål og koke deg og dine noe varmt på turer.

Og så en større kjele til å koke feks ei suppe eller ei gryte i. lær deg å lage bål, både i fint vær og ruske vær. slik at du mestrer slikt før du tar med deg familien på tur. finn deg en plass et passe stykke å gå fra enten huset eller en vei eller hvor du vil starte der du kan lage deg bål og ha som en fast start, kan være fornuftig da å spørre grunneier om det er greit for han, så slipper du at han blir sur.

mange ord fra meg. men for å gjenta, ikke gjør det for vanskelig. bruk heller tid på å lære deg ting før du begynner invistere i mye utstyr. selv verdens beste klær og sko og telt gjør ikke en tur bra om du ikke finner en god leirplass, ikke får fyr i bålet, ikke får barna til å trives med å være ute :) og KOS deg ute :D

Link to comment
Share on other sites

Pakk sekken og gå noen treningsturer før du legger ut på viddene. Alfa sliter når kone og barn må bære det far ikke orker.

Mulig at de små vil forlange bål - det kommer ann på hvor du går om du kan/har lov til å tenne bål - dette er også noe du muligens bør trene litt på.

 

Støvlene du har og trives i er helt greie. Du slipper styret med moderne støvler og den helt egne følelsen når det går hull på membranen.

 

Telt, overnatting og mat: kanskje en tanke å begynne pent med DNT?

Link to comment
Share on other sites

Som bransjetilknyttet burde jeg vel ikke si dette, men hvorfor ikke legge lista litt lavere til å begynne med? Sørge for at familien har varme klær og sko tilpasset aktiviteten, og starte på med noen dagsturer med lite utstyr. Nistepakke, appelsiner og kvikklunch, en svartkjel og en liten pose kokekaffe - og ei fyrstikkeske.

 

Vi er jo så priviligert i dette landet at vi ikke trenger å dra til noen nasjonalpark 10 timer unna for å oppleve naturen, de aller fleste har naturopplevelser nok til mange tiår frem i tid innenfor 1-2 timers kjøring.

Link to comment
Share on other sites

.....hvorfor ikke legge lista litt lavere til å begynne med? Sørge for at familien har varme klær og sko tilpasset aktiviteten, og starte på med noen dagsturer med lite utstyr. Nistepakke, appelsiner og kvikklunch, en svartkjel og en liten pose kokekaffe - og ei fyrstikkeske.

 

Er litt enig, her.

Da vil dere opparbeide dere samlet erfaring, og ikke brenne dere på første turen.

Skal dere dra op overnattings tur..... start med en natt. Er det bankers, så blir det opparbeidet sult etter mer

;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...