Jump to content

erfaringer med Sellier & Belliot ammo 7x57r?


ole84

Recommended Posts

Det står litt her viewtopic.php?f=49&t=40362

 

Kan jo også nevne at 140 grs blyspissen ikke holder annslagsenergikravet til storvilt. Den gav også dårligere pressisjon i mitt våpen, så den kjøper jeg ikke flere ganger.

 

Helmantelen er forholdsvis butt, nesten som .30 kaliber jaktmatch, så om du får god pressisjon med den vil jeg tro det er en god fuglepatron. Jeg har ikke skutt fugl med den selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en Brno 500, i 7 x 57R og den går bra, med alt jeg har testet den med. Det gjelder også ammunisjon fra Sellier & Belliot. Har kun benyttet en liten kompaktkikkert (m/ hurtigmontasje) med 4x forstørrelse, da dette skulle være et kortholdsvåpen. Treskudds samlinger fra 30 - 55 mm, på 100 m, avhengig av type amunisjon. Har bekjente som har samme modell, men i andre klaibere og de kan rapportere om meget bra pressisjon. Så det er ikke noe galt med pressisjonen på denne amunisjonen. Men jeg har ingen erfaring med skuddvirkning på vilt, med 7 x 57R.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

da har jeg skaffet meg litt erfaring med S&B 173gr på rev.

Det første skuddet satt i vomma, det hadde tydeligvis ekspandert bra.....

Det andre satte jeg i nakken på reven, den datt momentant, men måtte lete for å finne både inn og utgangshull. Altså lite ekspansjon.

 

Hadde ikke tenkt å skyte rev på stående, men når man går seg på den så ble det slik.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei.

Har prøvd S&B 140gr Sp og 139gr Fmj ganske mye i min Merkel drilling. Denne er ganske kresen på ammunisjonen, så presisjonen med S&B er noe av det bedre jeg har klart å finne i fabrikklada patroner. Da spesielt av helmantelkuler. Har skutt noen tiur og endel orrhaner i topp med denne kula (139 Fmj), så presisjonen er akseptabel i mi børse. (35-50mm)

 

Jeg opplevde imidlertid at enkelte hylser var mildt sagt svarte etter avfyring. Dvs hele hylsehalsen, og i noen tilfeller absolutt hele hylsa var totalt nedsota etter skudd. Fant ut at jeg hadde i overkant stor friflukt i mi børse med disse patronene (og det meste annet ferdiglada på markedet), så det gjorde at denne sotinga kom.

Har derfor gått vekk fra disse og startet å lade selv. Kan virkelig anbefales! Får nå vesentlig bedre samlinger, (godt under 20mm) og med vesentlig bedre kuler enn fabrikklada S&B. Ihvertfall med tanke på blyspiss.

Jeg hadde ALDRI brukt 140gr SP til noe større enn rådyr!

 

Min konklusjon: Rimelig treningsammo, og grei "jaktpatron" i Fmj.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har tenkt å sette i gang med hjemmelading til kombi´en min. Ser at du har gode erfaringer med det, og vil gjerne ha forslag til gode kombinasjoner av helmantel og blyspiss. Helmantel for fuglejakt og blyspiss for rådyr/elg.

Mottar tips fra enhver som har erfaring med hjemmelading av 7x57R!!

På forhånd takk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med S&B er blandet, Har prøvd i 6,5 x 55 og den hadde bra presisjon med, men de fleste 6,5 rifler eter og spytter ut det meste med god presisjon da. Prøvde også S&B i ei Tikka T3 i 223, men den ville ikke gå godt i den rifla i det kalibret. Rart, men jeg bruker å synes at sånn kruttrøyk er god lukt, men i disse S&B i 223 luktet det nesten dritt av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...