Jump to content

innskyting


hovland7

Recommended Posts

Hei har ei gammel Brno mod2 fra 1980, med en Meopta Artemis 2100.

 

Var ute og testet den i dag og den samler bra, 3 skudd innenfor 1,5 cm på ca 50 meter.

MEn den går litt for lavt, og nå har jeg justert kikkerten maks opp, går ikke an og skru mer opp..

Hva kan gjøres med det?

Håper noen kan svare på dette:)

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er tatt rett i fra en 30-06 rifle som jeg ikke hadde noen problemer men og skyte inn..

For høye montasjer? Kanskje, de er medium høyde og for meg ser det ut som at det ikke går med noen lavere pga. klaring til bolt.

Kan prøve og shimse under bakkanten og se om det kan hjelpe:)

Link to comment
Share on other sites

Når du sier at du har justert maks på siktet, er det slik at det butter, eller er det slutt på skalaen?

De fleste sikter kan justeres såpass mange runder, at det skal godt gjøres at man ikke kommer innenfor på den avstanden.

 

Dersom du shimser opp basen, så MÅ du lappe inn ringene etterpå. I beste fall er det tilstrekkelig til å unngå skjevhet og spenninger i kikkertsiktet.

 

Det beste i slike tilfeller er å la en børsemaker få se på det?

Link to comment
Share on other sites

Hei har ei gammel Brno mod2 fra 1980, med en Meopta Artemis 2100.

 

Var ute og testet den i dag og den samler bra, 3 skudd innenfor 1,5 cm på ca 50 meter.

MEn den går litt for lavt, og nå har jeg justert kikkerten maks opp, går ikke an og skru mer opp..

Hva kan gjøres med det?

Håper noen kan svare på dette:)

Skutt m/tofot og press på forstokken?

Link to comment
Share on other sites

jeg tror jeg ser ditt problem. Du har mest sansynlig skrudd den fremste skjefteskruen til for hardt. Slik at løpet ikke er frittliggende,men ann mot stokken. Med det resultatet at enn hvor mye du skrur og justerer på kikkerten,vil skuddet gå på samme plass.(enkelt fortalt)

Løssne alt en gang til..ink kikkerten. Så monterer du alt sammen igjenn,men den bakre skjefteskruen skrur du fast først. Ikke for hardt,men til det butter litt imot. Hvor mye,er vanskelig å forklare. Så sjekker du,med et stykke papir om pipen ligger fritt i hele løpets lengde. Gjør det det,så skrur du i den fremste skjefteskruen..ca like hardt som den bakre. Så en ny runde med papirlappen for kontroll om pipa fortsatt er frittliggende. Er den det,så monter kikkerten på,å skyt inn på nytt. Da bør alt være ok. Får du ikke frittliggende pipe,så løsner du på den fremste skjefteskruen til løpet flyter fritt. Skru så den bakre skjefteskruen hardere til. Så litt tillskruing på den fremre skruen. Nå bør pipa ligge fritt? Får du ikke til å justere/skyte inn nå. Er det kanske lurt at en våpensmed titter litt på våpenet ditt.(Det kan være kikkerten som er i spenn,selv om den fungerte upåklagelig på forje våpen)

Lykke til,å hold oss oppdatert om resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville prøvd og satte den fremre montasjeringen bak og den bakre foran. Rens sporene i låskassa og klørne i montasjene med tynner etc. Det trur jeg kan hjepe. Det vill nok alltid bli en eller annen form for spenninger i kikkerten uansett hvordan den monteres. Det er alltid en viss toleranse på alle støpte eller maskinerte deler. Men det vill nok bli større sjangser for misspenninger om en skimser opp i bakkant.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar:)

Var og snakka med den lokale våpensjappa nå, og han mente det ikke var noe problem og shimse under i ringen.. Men prøver først og demontere allt, bytte plass på montasjene, mindre kraft når jeg skrur skjefteskruene.. kanskje også prøve og få av det bakreåpne siktet, ser at kikkerten ligger helt nedpå, og kanskje lager spenn? Fpr ikke sjans til og skyte no mer før i morgen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...