Jump to content

Bedding?


Recommended Posts

Spør likegjerne her, som i luftvåpentråden, siden prinsippene for en stor grad er de samme:

 

Hvor mye er det presisjonsmessig å hente (på et på forhånd godt våpen,) på å epoxybedde stokken innvendig imot låskasse, og i dette tilfellet luftreservoar (som igjen støtter løpet via løpsbåndene)?

 

Våpenet det er snakk om, er et Weihrauch HW100T (FAC-utgaven), men det har TK stokk + reservoar

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Beddet min rifle for to år siden. Er en mauserkopi i kaliber 3006.

Siden jeg bruker den i all slags vær og til rådyrjakt, elgjakt og villreinsjakt, ble jeg anbefalt dette. Resultatet på min børse ble at presisjonen gikk opp. Jeg kunne også merke mindre forskjell på skytebanen i forhold til ulike temperaturer i været. Siden disse børsene ofte er med ut i naturen både i vått vær, varmt vær og i minusgrader, er etter min oppfatning bedding veldig lurt! Dyrt var det heller ikke. Børsemakeren skulle ha kr. 600,- for jobben. Børsa blir mindre sensitiv for været. Det skal også sies at når jeg fikk montert A-tec Maxim lyddemper gikk presisjonen ytterligere opp. komforten ble også betraktelig bedre uten at anslagsenergien ble svekket.

En god del børser i dag er fabrikkbeddet på forhånd, men jeg tipper at du har sjekket dette ut :)

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at bedding av PCP-børser kan være litt av en "nøtt" for norske børsemakere, så jeg ville latt være om ting fungerer bra.

 

Jeg antar du kjenner meg fra "det andre forumet" og vet at jeg har fått klar beskjed der om å glemme kruttbørsemakere på HW100'en min. ;)

 

Tenkte faktisk å gjøre jobben selv, hvis det er noe poeng i å gjøre det.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Beddingen han beskrev er ganske enkel, lite tid- og ressurskrevende. Den består av plastshims plassert og limt på korrekt sted i kolben, for å eliminere ustabil innfesting av mekanismen. Men jeg har ikke studert mekanismen eller gjort jobben, så sørg for å få det rett fra "the horses mouth" så du får med deg alle detaljene.

Link to comment
Share on other sites

Å legge et tynt papir mellom beddemassen og mekanismen er alt for tykt.

Du må nok påføre et slags slippmiddel som poleres så tynt som mulig. Hvis ikke blir det for mye slark og presisjonen uteblir.

 

Jeg har akkurat beddet en 6,5x55 Mauser og brukte Armagrout der det fulgte med slippmiddel. Nå er beddingen så "tight" at jeg må lirke mekanismen ned i stokken. Perfect fit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...