Jump to content

hva kan man lage av 3006 hylser ?


Thomas Hansen

Recommended Posts

Mitt gjenbruksområde er 338-06. Jeg har ikke hatt behov for å frese etterpå og lader maaange ganger før hylsene viser tegn til tretthet. Kan være fordi jeg ikke presser maks ut av patronen, men er fornøyd med den slik.

Ellers er det vel laget villkatter i nesten alle diametre på denne hylsa. Om jeg ikke husker feil så vurderte Sako å lage noen rifler i 6,5-06 på åttitallet. Kompisen har 35 Whelen og er godt fornøyd (så lenge jeg lader for'n) :mrgreen:

I USA var det en periode svært populært å kamre om gamle krigsvåpen i 8x57 IS som de tok med hjem fra Europa til 8mm-06. 25-06 var i alle fall en mye brukt varmintpatron i USA og er vel fortsatt en del i bruk, også til whitetail og muledeer.

Lykke til med funderingene, det er fornuftig bruk av juledagene 8)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet mer om dette?

 

Alle villkatter du kan lage av 308 win kan du også lage av 30-06. Det er bare litt mer arbeid.

 

Så lenge hylsa du vil lage er kortere enn 30-06 og diameteren bak på hylsa er den samme kan den lage den av 30-06.

Skal du for eksempel lage en 8mm-308 er det enklere å begynne med ei 308 hylse enn ei 30-06 hylse.

 

Håper dette er greit å forstå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...