Jump to content

Tips til salongrifle?


heisenberg

Recommended Posts

Ser nå at det står tacticool i annonsen, og den ligner fælt på stokken jeg har på min .22 Savage MKII.

Forresten en veldig godt stokk om man vil gjøre at salongen føles mer som en 'trainer' for større rifler. Den originale stokken i tre som følger med MKII BV er veldig liten, føles nesten som en juniorrifle.

 

Ellers kan jeg vel nevne at skulle jeg ha kjøpt salongrifle i dag, med litt mer peiling og penger, så hadde jeg nok ikke gått for Savage MKII, men heller CZ455 eller Sako Quad i .22lr og .17 hmr.

 

Jeg skyter mye med .22, det er billig trening, og man bør ikke kjøpe den billigste riflen man kommer over. Om jeg er alene på skytebanen blir det ofte sånn at jeg skyter med salongen mens jeg venter på at løpet skal på .308'en skal bli litt kaldere etter serier.

Link to comment
Share on other sites

CZ 452. Skal du ha salong (og ikke trenger løpsbytte) er det som andre har nevnt mye salong for pengene. Tror du skal skyte hinsides mange skudd før du på bytte løp eller børse.

Jeg har hatt Marlin og Remington halvauto. Dritbørser begge to. Sats på bolt, sats på CZ 452, selv om feks Sako som koster det dobbelte kanskje erenda bedre

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor MÅ du ha svart plastikkstokk? TOZ enkeltskudds bolt er driftsikre og presise som få, og er billige brukt. Anshütz er også supert og mye snadder brukt. Om budsjettet ikke tillater ny CZ, ville jeg kjøpt brukt TOZ, Anshütz, CZ framfor halvautodrit eller billige nye. Ladegrep med Savage er som en motor uten olje.

Link to comment
Share on other sites

Ladegrep med Savage er som en motor uten olje.

Det er bare til man har skutt 100+ skudd...

 

Kan jo legge til at jeg selv nettopp kjøpte en BRNO mod.2 for tusenlappen, dog manglet det magasin og stokken var dårlig men det er bare bagateller. Boyds fikser stokken til 750 kroner mens et nytt magasin koster bare en hundrings :)

Mye fint på finn.no om man har is i magen :)

Link to comment
Share on other sites

Siden den aldri blir nevnt så kan jo jeg trekke fram Ruger 77/22. De dukker opp på finn av og til og til hyggelige priser. Stort mer solig bruksjern enn det skal du lete lenge etter. De er all for dyre å kjøpe ny, men brukt er de overkommelige. Jeg har en selv (rustfri med plaststokk) som jeg kommer til å ta med meg i graven, hatt den i 16 år nå og jaggu har den blitt brukt. Aldri trøbbel med noe som helst. Eter det meste av ammo gjør den og, prøvd mye rart og aldri funnet noe ammo som har gitt dårlige samlinger.

Magasinet er genialt, rommer ti skudd og stikker ikke nedenfor stokken. Man kan holde hvor man vil på forskjeftet. Legge an hvor som helst på forskjeftet uten å tenke på et magasin som stikker ut. Noen har gitt disse magasinene pepper, men dem som pepprer dem bør lese manualen før de demonterer dem. Jeg har ALDRI hatt kluss med mine magasiner fordi jeg setter dem sammen slik Ruger sin manual beskriver.

Man får tre punkt sikring. En posisjon hvor avtrekket er blokkert, og en posisjon hvor avtrekk og tennstempel i tillegg er blokkert.

Avtrekket er ikke det beste ut av esken, men dette avtrekket er såre enkelt å få orden på. Det består av få deler og litt arbeid med et bryne så har man et nydelig avtrekk. Jeg har fikset mitt sjøl, null følt kryp og rett over kiloet.

Sist men ikke minst, det er et hav av deler til disse og midway har det meste. Men jeg har aldri kjøpt annet enn ammo til min, den bare virker :)

Link to comment
Share on other sites

Ruger leverer ikke 77/22 med snellert, det er i så fall ettermontert. Den er forøvrig en nydelig rifle, men jeg har en ting å utsette på den: Løpsinnfestingen er den samme som på 10/22, altså løpet har et sylindrisk parti som glir fritt inn i låskassen, og det låses på plass med ev v-blokk på undersiden som er festet med to unbrakoskruer i låskassen. Den er mer stabil enn 10/22 rett og slett fordi låskassen er i stål og følgelig tåler at disse skruene tightes bedre. Plussiden med denne løsningen er jo at oppgradering til matchløp gjøres på fem minutter hjemme på kjøkkenbenken. Og et enormt pluss med 77/22 er at den har Rugers integrerte kikkertbaser i låskassen og leveres med ringer i stål. Dette montasjesystemet er i toppklassen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har faktisk skutt litt med en Marlin 925 22lr, jeg skjøt ikke seriøst nok til å si at den var presis nok når jeg skjøt men han som har den har skutt flere tusen skudd gjennom den og han er storfornøyd. Skulle jeg hatt ei billig salong hadde jeg ikke vært i tvil. Rifla er kanskje noe lett, men det gjør vel ikke noe for ditt bruksområde.

 

Men hadde jeg vært deg hadde jeg nok kjøpt en litt stor kikkert så en hadde fått opp litt vekt på den så det blir litt bedre balanse, for den er jævlig lett.

Link to comment
Share on other sites

Har en Savage mkII, med plastic fantastic stokk. Ikke engang gummi, bare plastikk.

Junior liker den, for meg er den for lett og for kort.

 

Selve rifla er ok, når man ser bort fra stokken.

Og så er det sånn at den var tiltenkt junior, ikke meg. (hva gjør man ikke for å få Nintendo-generasjonen over på de gode tanker :mrgreen: )

Så etterhvert som stiklingen vokser til, så hadde jeg tenk å få tak i en laminatstokk. (og i nå vokser han FORT også)

Har prøvd mkII med laminatstokk før jeg kjøpte, og det funker. edit: også for voksne.

 

Savage mkII, som Remington leveres orginalt med ekte nordamerikanske maskineringsmerker/artifakter, men i motsetning til Remington så behøvde ikke Savage mkII ikke noen behandling med slipe/polering med dremelen.

(Har kjøpt nye Remington model seven og to pumpehagler 870 fra før, alle tre måtte "behandles")

 

Edit2: Accutriggeren var faktisk det som bikket meg over til mkII (og definitivt prisen)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...