Jump to content

308win En kuletype til det meste?


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

Er i startgropa når det gjelder lading. Og lurer på følgende:

Finnes en kuletype/serie som dekker disse behovene uten treffpunktet endrer seg:

- Kule til trening (økonomi viktig)

- Kule til elgjakt (hovedjaktform)

- Kule til fugl (orrfugl og rype)

 

Jeg er på altså på jakt etter kuler som jeg kan lade selv. Putte i våpenet uten å bekymre meg over at treffpunktet endrer seg vesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om patroner som dekker alle 3 kriterier samtidig.

Men 2 av 3 uansett går fint.

Hvis ikke må du lade selv. Er du heldig da, får du ei lagring som kan dekke alle 3. Scenariet der blir da å lade ei billig kule til 2 forskjellige hastigheter.

Edit: definert vesentlig endring i treffpunkt. Kjenner du rifla og kikkerten godt, kan selv vesentlig endring i treffpunkt ikke være til hinder.

 

Du kommer nok da ikke utenom at mye kjøtt blir blodslått, men det var ikke i dine kriterier.

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

hadde jeg vært deg ville jeg gjort slik:

168 grs sierra matchking til trening

150 grs Barnes ttsx/tsx til jakt

 

jeg ville da nullstilt rifla med jakt ammo'en og dersom det er noe forskjell i disse ladningene så er det bare å notere ned og tape på rifla/kikkerten hvor mange knepp du må skru på trening.

 

et eks jeg har er 180 grs nosler Accubond og Sierra Matchking 190 grs gikk så likt at en 5 skuddssamling med blanda ammo samla på 15 mm

Link to comment
Share on other sites

150 gr Sierra Gameking duger til alt du skal, relativt rimelig, svært presis, fungerer greit nok på elg og fugl.

 

Å påsta at en Sierra Gameking 150 grs fra en 308 Win fungerer "greit nok" på elg syns jeg var en drøy påstand!!!

Hva med et skudd i bogplata på 30 meter her? Har du erfaring rundt dette?

Hvis du skal jakte elg med 308 og 150grs kule må nok kula være av kobber! Ellers er, som tidligere sagt, 165 grs A-frame det mest fornuftige valget.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Hvilken børse er det du bruker?. I mange våpen så går trening og jakt ammo veldig likt. Da snakker jeg om 100m.

 

Til trening og kanskje til fugl? Så har jaktdepotet billige nosler kuler du kan bruke til tening.

 

Til elg så anbefaler jeg deg å kjøpe kuler som er bra og som går godt i børsa de. Vil anbefale RWS Evo kuler 184grains som jakt og friluft selger. Meget god presisjon i mi børse og fine slakt.

Link to comment
Share on other sites

Å påsta at en Sierra Gameking 150 grs fra en 308 Win fungerer "greit nok" på elg syns jeg var en drøy påstand!!!

Hva med et skudd i bogplata på 30 meter her? Har du erfaring rundt dette?

Hvis du skal jakte elg med 308 og 150grs kule må nok kula være av kobber! Ellers er, som tidligere sagt, 165 grs A-frame det mest fornuftige valget.

 

M

 

Joda, jeg har skutt noen elg med den kula.

 

Husk trådstarters problemstilling og hvilke variabler vi forholder oss til. Jeg leser det som: kulebane, pris, virkning i vilt, og presisjon. Hvis treffpunktet skal være identisk er eneste løsning å bruke samme kula. Skal en trene med samme ammo som til jakt må en velge bort de dyre kulene og se etter en middelvei.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er i startgropa når det gjelder lading. Og lurer på følgende:

Finnes en kuletype/serie som dekker disse behovene uten treffpunktet endrer seg:

- Kule til trening (økonomi viktig)

- Kule til elgjakt (hovedjaktform)

- Kule til fugl (orrfugl og rype)

 

Jeg er på altså på jakt etter kuler som jeg kan lade selv. Putte i våpenet uten å bekymre meg over at treffpunktet endrer seg vesentlig.

 

Nosler og Hornady lager akkurat det du er ute etter, jakt og matchkuler som har lik bæreflate, balistikk og kan bruke samme data.

 

Skrevet relativt mye om dette tidligere her på forumet både av undertegnede og andre - henviser derfor til tidligere poster.

 

Hvis ikke er Nosler og Hornady sine ladebøker en god start :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mitt enkle råd er følgende: Elg/Hjort ... bruk en TUNG kule i din .308 (det vil du aldrig angre på) - En god kandidat (og billig) er 185grs Mega

 

Trening/Fugl : En "lett" helmantel.- Forslag Lapuas 123grs, som er en god kule till trening både i .308 og .30-06.- Synes du skal glemme "rypejakt" med .308en. (rypa fortjener en MYE lettere medisin).

 

Det blir jo din utfordring som hjemme-lader å få disse to kulene å gå noenlunde likt. - Har du tilgang til en cronograf og litt ulike krutt-typer, så lar det seg sikkert gjøre.

 

Å tro at EN kule skall fungere tilfredstillende fra rype til Elg, er nok ingen god ide, men å ha EN kule til alt kløv-vilt er en "god" ide, og hær skulle en 185grs Mega (m flere),være et godt valg i .308W.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Mitt enkle råd er følgende: Elg/Hjort ... bruk en TUNG kule i din .308 (det vil du aldrig angre på) - En god kandidat (og billig) er 185grs Mega

 

Trening/Fugl : En "lett" helmantel.- Forslag Lapuas 123grs, som er en god kule till trening både i .308 og .30-06.- Synes du skal glemme "rypejakt" med .308en. (rypa fortjener en MYE lettere medisin).

 

Det blir jo din utfordring som hjemme-lader å få disse to kulene å gå noenlunde likt. - Har du tilgang til en cronograf og litt ulike krutt-typer, så lar det seg sikkert gjøre.

 

Å tro at EN kule skall fungere tilfredstillende fra rype til Elg, er nok ingen god ide, men å ha EN kule til alt kløv-vilt er en "god" ide, og hær skulle en 185grs Mega (m flere),være et godt valg i .308W.

Mvh

 

Å få samme treffpunkt med 185 grs Mega og 123 grs. Lapua er sikkert mulig innenfor en viss avstand. Men å tro at de har sammenfallende kulebane fra løp til blink ut til la oss si 300 m, det er nok noe optimistisk. Da snakker jeg fyrstikkeskepresisjon. Fotballpresisjon er sikkert mulig.

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg tenkte på (innom)100m.

 

At kulebanen blir forskjellig med såpass to ytterpunkter mht vekt på kulene kan man ikke forvente spec om man strekker avstanden.

 

Jeg synes jeg får til dette rimelig bra (100m) med min egen .30-06. Da bruker jeg 220grs som tyngste kule (min standard jakt-kule for hjortedyr).

Samme treffpunkt med ulike kulvekter er mulig (innom "rimelige"grenser), synes jeg, så lenge man bruker krutt fra samme produsent. - I .30-06en så går det mest i N140, N150, N160.

Kulvektene varier fra 110grs tll som sagt 220grs.-- Vil jeg ha Max fart til reven på 110grs Sierra (og det vill jeg), ja se da blir det - "en annan femma".- Det går ikke.-- Kan man heller ikke forvente da farten her har en variasjon på ca 200m/s ( 715-912m/s).

Bobby

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg tenkte på (innom)100m

Innafor 100m og "elg-presisjon", så skal det vel godt gjøres å finne to kuler/ladninger som går så forskjellig at det betyr noe?

 

Uansett, jeg bruker to kuler i 308. Lapua Scenar 155gr og Berger VLD Hunting 155gr - de går likt, i samme hølet på 100m og på samme leirdue på 500m.

Bergeren er mere presis i det gamle løpet, men er så dyr at jeg mengdeskyter med Scenar. Har jaktet, men ikke skutt elg med Bergeren, det er nok ikke kula du skyter Texas Heartshot som førsteskudd på elg med - men mindre dyr er den suveren på, og jeg ofrer gjerne noen gram elg-ribbe for enkeltheten det er å bruke to kuler som går helt likt, og der jeg like godt kan bruke jaktkula som matchkule.

Ei forholdsvis myk kule, men iallefall deler av den gikk nå gjennom et rådyr på langs, og det er lenger enn en elg på tvers...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...