Jump to content

Tips til tiurjakt for støkkjegere


Remmen2012

Recommended Posts

Jeg er ny bruker på kammeret, og ny innen jakt på tiur. Jeg jakter uten hund.

 

Har lest alt som har kommet opp i søkefeltet på tiurjakt her inne, men det er ikke allverdens matnyttig info. Jeg setter pris på gode historier, men henvender meg først og fremt til erfarne jegere her inne som kan komme med tips og triks til en fersk støkkjeger!

 

All info mottas med takk! Jeg håper denne tråden kan utvikle seg til å bli en slik tråd jeg ønsket å finne, nemlig TIURJAKT - TIPS OG TRIKS FRA A TIL Å.

 

Jeg kan selv begynne med å si at jeg har erfart at tiuren sitter løst etter at løvet har falt fra trærne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

-Gå i rolig tempo, stopp med jevne mellomrom, lytt og se.

- Hvis du jakter i hellinger/åssider ; Ikke gå langsmed, gå heller nedenifra og opp, tiuren sitter gjerne i sidene og hiver seg nedover når du kommer, større sjans for skuddmulighet hvis den må hive seg ut på siden av deg. Ellers vil den gjerne fly sin vei før du kommer på hold.

-Hvis du støkker ut, prøv å se an retningen den flyr, flyr som regel bare 2-500 meter før den slår seg ned igjen.

 

Ellers er det bare å jakte masse, siden du må regne med maange turer mellom hvert tiurfall!

Link to comment
Share on other sites

Tiuren vil som regel prøve å fy nedover så fremt der er mulig, gå derfor i motbakke. jeg prøver også å gå i kanten av striper med tet granskog, kanten av hogstfelt, myrdrag og andre åpne flater da man får gode skuddsjanser om fuglen drar ur på flatene. Jeg stopper også ofte da fuglen har let for å bli usikker å dra på vingene når du stopper/begynner å gå :wink:

 

Å er det en så er det som regel flere i nærheten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta mye i år, kun støkkjakt. Har sett ganske mange tiur og andre som jeg ikke har greid å se hva er. Noen har jeg skutt etter og, men ingen har falt. To stykker trodde jeg at jeg traff på, men de datt ikke.

 

Hva slags tegn til reaksjon på treff kan man se?

 

Hva slags kaliber og ammo vil dere anbefale å bruke?

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra tråd! Hvis alle som kan litt om tiurjakt uten hund legger inn info her, kan vi alle ha nytte av den - nye jegere, såvel som erfarne.

 

Tegn til treff: brå sving til sidene, mister fort høyde/tar veldig høyde, slipper ned beina, fjær i lufta, blod på bakken, paniske vingeslag som tydelig ikke er for fremdrift.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant at øra er ganske enorme ift størrelsen på fuglen. Når det gjelder syn, ser den i farger, og hva slags nær- og langsyn har den?

 

Jeg innbiller meg at fugler ikke bruker luktesans like aktivt som pattedyr, men det er bare en følelse jeg har. Har lest det meste av litteratur om tiur, men dette er ikke nevn så vidt jeg har fått med meg.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at tiuren blir mer og mer skvetten utover hele høsten, ikke bare etter at lauvet går. Ellers setter de seg ofte i de samme trærne om kvelden. Kan være greit å poste der før skumringa.

Bruker drilling med 6,5x55 Sellier og Bellot helmantel og 12/70.

Link to comment
Share on other sites

Virker nesten som kraftig vind gjør at den sitter lenger og trykker mer. Noen erfaringer på dette?

 

Jeg har kun en gang sett tiur på topp. Dette var på høsten. Kanskje det tyder på at jektterrenget jeg jakter ikke er vinterområdet til tiuren... Kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har funnet ut tror jeg ikke fugler har luktesans... Syns allikevel dette høres litt merkelig ut. Noen som veit sikkert???

 

Etter det jeg har erfart har ikke rypa hørsel :mrgreen:. Tiuren derimot er en helt annen motstander. Utspekulert og slu!

 

Mine erfaringer:

-Varier tempoet, gå rolig i tett skog og raskt i åpne områder.

-På senhøsten før snøen kommer kan de sitte overalt, på marken såvel som i toppen.

-Ikke bruk bismuth :)

-Bruk trange choker (her er sikker mange uenig), men tiuren er ofte lett på vingene og da mener jeg at halv og trekvart er en fin løsning.

-Det er ingen poeng i å gå etter støkket fugl.. Den finner du aldri igjen (jeg har ihvertfall aldri gjort det) :)

Link to comment
Share on other sites

Enten gå veldig rolig med lydløse jaktklær med god kamuflasje. Gjør stopp med gjevne mellomrom, og spes der du forventer det sitter fugl. Aldri gå på åpen myr, men i randen av myra der du har skjul.

 

Eller.. Sett på gode terrengjoggesko og goretexsokker, camoundertøy/ tight og en lett ryggsekk, og ta det som en kombinert langkjøringsøkt/ jaktøkt. Sjøl bruker jeg Under Armor camo tight, og håper på å ikke treffe på tobeinte på turen :wink: .

Hagla jeg bruker på disse turene er en lett cal 16 enkeltløpet Beretta.

Tempo på denne turen bør være i greit joggetempo men så lydløst som mulig, slik at fuglen blir overrumplet og gjør feil i sine veivalg. Oppsøk myrkanter og gammelskog på turen. Løp i nedre del av hellingene. Gjør stopp der du forventer det sitter fugl.

 

Kjører mange av mine langkjøringsøkter på høsten på denne måten, og slår på denne måten to fluer i en smekk ettersom jeg bruker mye tid på både trening og jakt.

 

Men husk nok drikke på slike turer. Drikkepose i sekken er en god løsning!

Link to comment
Share on other sites

Det funker utmerket for meg å gå på støkt fugl. Man kan plassere seg gunstigere i terrenget i forhold til hvor man tror/vet fuglen er. Synes at det å finne igjen støkt fugl ofte lar seg gjøre.

 

Det viktigste for en støkkjeger er å ikke være likegyldig til hvordan man beveger seg i terrenget. Gjør alltid bevisste valg, tenk skuddfelt/fluktretning hele tiden. 5-10 meters feilplassering er forskjellen på en god skuddsjanse og ingen skuddsjanse.

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd:-)

 

Her er mine erfaringer. Som mange sier, går rolig. Stopp ofte 3 - 4 sek før du skifter retning og går videre. Skift retning mye. Mitt intrykk er at fuglen har veldig god kontroll på en jeger som går en rett linje. Da sniker de seg unna på bakken, eller trykker. Ser noen ganger fugl som traver mellom blåbærtuene med hodet lavt.... Hvis du hele tiden skifter tempo og retning blir fuglen veldig usikker på hvor du skal, og da tar de til vingene. Gjerne når du stopper opp. Som om den tror du har oppdaget den.

 

Prøv derfor å legge stoppene på steder hvor du har litt skuddmulighet, mao ikke inne i en busk.

 

Ta reimen av hagla og kast den på bålet. Tiuren har en lei tendens til å fly opp når du ikke gidder å bære børsa mer og slenger den litt over skulderen. Bær altid hagla slik at du raskt kan heve den til skulderen.

 

Sekken din bør ikke ha en tykk skulderrem som endrer anlegget på hagla. Tørrtren anlegget med sekk på ryggen.

 

Tiuren sitter ofte på kanten av en bærfylllt rabbe, eller i en skråning slik at den kan slippe seg ut og få gratis fart til flukten. Tenk på det når du går og posisjoner deg i fohold til det.

 

Myke fleeceklær og myke sko hjelper deg å gå mer lydløst, men hvordan du beveger deg er viktigere. En kompis av meg som ikke bruker lydløse kær og kamuflasje skyter langt fler tiur en meg. Han har derimot konstant "trua", beveger seg hele tiden sakte, vinkler, stopper. Han går aldri gjennom en skogteig med tusler att og fram som en bikje som utreder et spor.

 

Når det gjelder vær er lett regn og regnmyk skogbunn minn favoritt. Letter å gå stille og alle dryppene fra trærne ser ut til å kamuflere mine lyder.

 

Fraråder deg å gå flere sammen på linje for å støkke til hverandre. En ting er at personer som går rette linjer støkker mindre fugler, men det er også en stor sikkerhetsrisiko. I kupert skog mister man fort oversikt over jaktkamerat, noen sakker akterut, andre går raskere frem, man klarer ikke å holde linjen osv. Gi hverandre god plass, avtal hvor dere går og hvor dere møtes.

 

Ta ofte pauser, spis mat, kok kaffe og nyt livet. En trøtt og sulten jeger med lite blodsukker jakter dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner denne tråden å ligne på noe av det jeg håpet på! Masse gode tips og triks!

 

jegern79: Får du noe fugl på disse treningsturene?? Har aldri hørt om denne fremgangsmåten... Kan du si noe mer om det å komme kjapt på fuglen, for det står jo i sterk kontrast til den jengse oppfatning om å gå sakte. Mange sier jo at "Du får ikke gått sakte nok!". Dette syns jeg er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de fleste tiurene jeg har skutt har jeg felt på denne måten.

Ideen fikk jeg for mange år siden da jeg trente mye langkjøring i terrenget uten børse, hadde skuddmulighet på mye fugl (mye mer enn når jeg jaktet i rolig tempo), så da var det ikke værre en å ta med seg børsa på disse turene neste høst.

 

Det man oppnår, er ofte å overrumple tiuren slik at denne gjør kraftige feilvurderinger.

 

Men det er viktig å ikke bare springe rett gjennom terenget, men heller oppsøke områdene man forventer at det sitter fugl.

 

Gjør stopp og rettningsforandringer hyppig, og vær uforutsigbar, hvis ikke risikerer du å løpe forbi veldig mye fugl som trykker hardt.

 

 

En annen fordel med denne jaktformen er at man tilbakelegger mye terreng.

 

 

Ulempen er sikkerhetsaspektet ved å løpe med ladd våpen, så vær forsiktig.

 

Men... Hvis man ikke er i stand til å løpe, er det en stor fordel å gå SAKTE med hyppige retningsfoandringer.

Vær klar over at mange av tiurene beiner unna når man beveger seg sakte, men slik er jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Angående hastighet og lydløshet, så ville jeg ikke lagt meg for nært bevegelsesmønsteret til en ninja heller.

 

Kan være lurt å tilpasse fart og "støy" etter hvor mye fuglene trykker. Noen dager må man nesten sparke dem opp av lyng og kratt for å få dem på vingene, mens andre dager letter de som prikker i horisonten.

I valget mellom to onder, at man går forbi fugl eller at man støkker dem på for langt hold. Synes jeg det er bedre at de letter på langt hold. Man kan da følge etter fugl som er støkket opp og på veien dit sjekke om flere sitter igjen.

Når det er sagt, så er det som regel best å gå rooolig, slik forslått av enkelte over. Forvirringen komplett? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og takk, for da er forvirringen er komplett;) Neida, ser poengene.

 

Jeg har tilgode å støkke tiur på veldig kort hold. Dvs at den trykker enormt hardt. Selv om jeg har jakta i mye ruskete vær, med regn, dis, tåke, vind og annet. Er det her forskjell på ung og gammel tiur?

Link to comment
Share on other sites

Den eneste forskjellen jeg har registrert på ung og gammel tiur er at unge dumme tiurer ikke blir veldig gamle:-)

 

I det hele tatt er det mye rart med storfugljakt som gjør den så spennende. Hvis du går gjennom denne samme terrengbiten flere dager på rad så kan du være sikker på at ingen av turene blir like. Den ene dagen ser du ikke så mye som en fjær, dagen etter flyr fuglen opp på to meters hold og skremmer skiten ut av deg, så en annen dag er det ingen fugl å se på bakken, men du ser noen som flyr hit og dit over hue på deg.

 

Men det er vel det som er fasinerende med storfugljakt.

Den fjerkledde smartingen har en hjerne som en liten rosin, men den klarer stort sett å lure deg hver gang.

 

Men en ting er jeg helt sikker på. Hadde jeg brukt flere timer på skytebanen, i skytesimulator og tørrtrent mye så hadde nok treffprosenten gått opp...

Link to comment
Share on other sites

Ja, i grunnen ett viktig poeng du har der Eystein. Man må legge til en rart og uventet faktor, klok på hva som foregår inni rosinen vil man aldri bli.

 

Sist jakt tur, hadde jeg en kort "transport etappe" over myr fra en åsrygg med gammelskog til en annen. Hadde ikke sett noe den dagen, så vi benyttet sjansen til å skravle litt og legge planen videre. Midt ute på myra støkker vi opp en stor tiur, den tar så en bue mot oss og seiler roooolig forbi oss som ett papirfly. Patronene var selvsagt for langt nedi lomma til at vi rakk å lade hagla.. Ett veldig merkelig sted å støkke opp tiur på og en komisk fluktretning.

Men samtid veldig typisk - man vet aldri hva som skjer :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, i grunnen ett viktig poeng du har der Eystein. Man må legge til en rart og uventet faktor, klok på hva som foregår inni rosinen vil man aldri bli.

 

Sist jakt tur, hadde jeg en kort "transport etappe" over myr fra en åsrygg med gammelskog til en annen. Hadde ikke sett noe den dagen, så vi benyttet sjansen til å skravle litt og legge planen videre. Midt ute på myra støkker vi opp en stor tiur, den tar så en bue mot oss og seiler roooolig forbi oss som ett papirfly. Patronene var selvsagt for langt nedi lomma til at vi rakk å lade hagla.. Ett veldig merkelig sted å støkke opp tiur på og en komisk fluktretning.

Men samtid veldig typisk - man vet aldri hva som skjer :)

 

Slik har jeg opplevd et par ganger selv. Støkker ofte mye fugl på "transportetappen", der hvor det egentlig ikke skal være fugl :) Er også mang en gang min lille terrier-tispe har tatt stand og jeg har tenkt "nei så søtt" og gått forbi, for deretter å høre vingeslag og tiur i full flukt bak meg :)

Link to comment
Share on other sites

R

Hva slags trening er best ift støkkjakt på tiur?
R

 

Fint om noen kan tipse Remmen om dette, selv har jeg ikke noe fullgodt svar. Mye trening på haglebanen vil jo gi et godt grunnlag, men noe som kan forberede deg godt på tiurens flukt vet jeg ikke. Ofte kaster tiuren seg rundt en buske, gjør helt utrolige vinkler til høns å være. Ofte er tidsvinduet du har på et rent skudd kun ett sekund eller to. Det å beregne mellom hvilke tretopper den dukker opp når er vanskelig.

 

Jeg skjøt en gang en tiur rett over hodet på meg. Så den komme som en kule, lavt over tretoppene, mot meg. Kikket opp. Mellom grantoppene var det en liten flekk med blå himmel. Jeg holdt hagla vertikalt foran meg og dro av et skudd opp i det himmelblå. Traff tiuren som dalte i et "poff" av fjær. Sånt er ikke så lett å trene på.

 

Av fysisk trening er det nok viktig å gå mye. GPSen min viser ofte 20 - 25 km på en jaktdag. I kronglete terreng, med sekk og børse er det det krevende. Derav tipset mitt tidligere om mange pauser, mye vann og brødskiver. En sliten jeger med lavt blodsukker er en dårlig jeger og en fare for sikkerheten. Spis en brødskive, litt sjokolade, en kopp med blåbær, drikk litt vann og ta en liten blund i lyngen. Er du veldig sliten og setter kursen mot hytta, ta ut patronene av børsa og gå rett hjem. Du vil helt sikkert få en 100 % sjangse på en tiur da, men haglekyting i skog er krevende sikekrhetsmessig i forholdt til bakgrunn. Det krever at du er våken og opplagt.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noe som heter figursti, eller leirduesti? Dette må da vel være mer relevant enn leirduebanen? Har aldri vært med på noe slik, men det er vel slik at man går langs en sti i skogen for så å skyte på figurer som plutselig dukker opp fra ulike avstander og vinkler?

 

Synes ikke leirduebanen er så godt egnet som fugletrening, for man vet jo hvor leirduene kommer fra, og man er klar over at de kommer i sånn ca retning og. Man lærer jo riktig teknikk, men overraskelsesmomentet er jo så å si fraværende.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer for vellykket støkkjakt er

 

Jakter mellom 06-08 på morgenen og 18-20 kveldstid. Fuglen trykker spesiellt bedre på morgenkvisten er min erfaring. Derav større mulighet for å komme skuddhold.

 

Lydløse klær

 

Gå sakte - Bruk sansene og lytt aktivt!

 

God kjennskap til området og at det er bra med mat (bær o.l) er viktig!

 

Ved sterk mistanke om påskutt fugl er ettersøk i fluktretning noe jeg alltid følger opp! Påskutt Tiur som "låste" seg i flukt ble funnet over 1 km unna for min del.Dette hører riktignok til unntakene og man skal i tillegg ha en god porsjon flaks. Man har iblant lett for å ta til seg tanken om at "det ble bom denne gangen også" og gå videre.

 

Myrkanter og bekkefar er som regel sikre kort når det gjelder orrfugl. Tiur i brytning gammelskog/hogstflater av eldre dato. Fugl er og stedbunden til ett visst begrenset område. Derfor muligheter for å finne fuglen igjen ved senere anledninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...