Jump to content

Våpenskap til bil?


MMY

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med montering av våpenskap i bil?

 

Tenker på 14 eller 20 liters skap, kunne vært utrolig greit tur-retur stevner og jakt.

 

Ønsker også innspill på legalitet ang. dette, da spes. om man går fra bilen med komplett våpen i bilen (nedlåst i våpenskap).

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil skal våpener være nedpakker under transport. Er våpenet i skap må vel det være ok. Skal du forlate bilen skal vital del enten medbringes eller låses ned. Med skap må vel dette også være ok, med tanke på at hele våpenet må kunne defineres som vital del? Vips alt er ok.

 

Regner med at du ikke snakker om at våpenet skal være fast i bilen, men oppevares der i forbindelse med reise. Da skal vel alt være ok. Vil du være helt på den sikre siden ta med vital del når du forlater bilen, om det lar seg gjøre.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Andreas; det er din tolking med nedlåsing av våpenet jeg også mener det er hold i, mener selvfølgelig kun å ha våpen der ved transport, men hadde vært greit å lovlig kunne ha våpen i bilen og allikevel kunne både besøke toalettet og kjøpe en pølse uten å ta med vital del :winke1: Pluss selvfølgelig sikrest mulig oppbevaring under transport.

 

Må nok sjekke lovligheten med lokalt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Våpenskap i bil er jo egentig en løsning på ett problem som i utgangspunktet ikke er ett problem. Lovverkt åpner jo for at du skal kunne forlate bilen i korte perioder uten å ta våpenet med deg. Kan eventuelt låse sluttstykke eller forskjefte i hanskerom eller i en egnet liten boks. Våpenet skal jo være tildekt så det ska jo greit la seg ordne så det ikke vises utenfra.

 

Problemet dukker vel opp når man har våpen der det ikke er så lett å fjærne en vital del og låse denne bort. Halvauto hagla mi f.eks er litt knotete sånn. Greieste del å plukke av er vel låpet, dette er vel litt sært å trekke meg seg inn på Rema når jeg skal handel meg øl til kvelden?? Da kan det være greit å ha en annen løsning kanskje? Kanskje våpenskap? Men det blir jo litt voldsomt å måtte montere ett eget skap i bilen får å løse dette problemet??

 

For folk som drar mye rundt på våpen, kanskje bruker sommeren å kjører fra stevne til stevne og har litt ferie inni dette så kan det jo være en grei løsning.

 

Når det gjelder å høre med den lokale sheriffen hjelper kanskje ikke? Om "han" sier ok, så kan det jo ført være en annen kar en anne plass i landet om sier nei nei dette kan du ikke gjøre??

Som jeg tolker det, løsningen må ligge i å ha vital del og våpen adskilt.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hva veier et slikt 14-20 liters skap?

 

Om man skal montere et tungt våpenskap i en bil så tror jeg man skal være veldig nøye med hvor boltene sitter. Sitter boltene på tvers av kjøreretningen er det ingen garanti for at de skal kunne holde. Er man uheldig og krasjer med fronten i en bergvegg og boltene ryker så ligger de i forsetene veldig dårlig an.

 

Mal.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var et lett våpenskap ja, disse 14 eller 20 kg skapene kan da ikke veie all verden? Og i bagasjerommet med stålnetting-skille mellom seter og bagasjerom anser jeg det som brukbart sikkert vedr. vekt.

 

Ang. løsning på et problem som ikke finnes er det ikke annen grunn til at jeg ønsker våpenskap i bilen enn at jeg er mer komfortabel med det og at jeg kan 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Vital del skal alltid medbringers når en forlater kjøretøyet og våpenet. (kunn oppbevaring i bil ved transport til/fra).

(hva gjelder feks. landskytterstevnet er meg ukjent)

Det skal også være tildekket.

Viss en gærn narkis knabber bilen mens du handler "før jakta" wienern på lokale bensinsjappa, er det greit for deg som jeger at

du ikke lot sluttstykke te rifla,forskjefte te hagla eller låseskruen/sluttstykkehodet te halvautoen ligge i bilen..(ser han ikke våpenet når han knabber bilen, finner han det meste når han stripper den..

Da regner jeg med man får en smekk av loven for ulovlig oppbevaring..

Våpenskap i bilen gjelder nok bare for onkel politi, mannen i gata må nok ha våpenskapet i huset, og børsja på luftetur.

Det skal aldri være ett komplett våpen uten tilsyn uansett om det er for 30 sek..

 

men som ekstra sikring kan det tenkes, bare det sikres forsvarlig..

Link to comment
Share on other sites

Som Vsøli sier er det jo litt lett å stjele hele skapet når det er montert i en bil (for biltyver hvertfall). Så kunne kanskje være like hensiktsmessig å låse fast et gevær direkte til karosseriet? Kanskje en sykkellås gjennom avtrekkerbøyle til en fastboltet ring i dørken. Og selvsagt tildekt av et teppe eller noe. Uansett om du har skap eller annet med våpen i, kan det være greit å ha gps tracker installert i bilen.

 

De trenger ikke å være dyre heller: http://www.dealextreme.com/p/portable-multi-function-gsm-gprs-gps-vehicle-tracker-blue-72822 :)

 

Mal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte POD om jeg kunne etterlate våpen på hytta (det er 2 timers gange til bilvei) dersom jeg monterte våpenskap, men nei, da hadde jo eventuelle tyver all verdens tid til å sprette opp skapet når hytta var ubebodd. Det var imidlertid helt greit å ha våpnene stående på hytta om en vital del ble tatt med hjem. Så nå står det en hagle og et salonggevær fast der, og forskjeftet og sluttstykket ligger hjemme i sekken, lett å bære med seg inn når jeg skal på hytta.

 

Løsningen er den samme for våpen i bil, en vital del medbringes ut av bilen, resten ligger igjen i bilen under et teppe.

 

Ammo er et eget kapittel.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere slutte med å overdrive lovverket (gjerlder ikke forrige post). Kravet er forsvarlig tilsyn med bilen for å forlate udelt nedpakket våpen.

 

Så får enhver vurdere hva de anser for forsvarlig tilsyn.

 

Har bilen alarm/imobiliser, slik at man må regne med at en biltyv ikke kan rappe med seg bilen på kort tid. Er det selve oppbevaringen av våpen som er problemet for hvor lenge man kan anse at man kan forlate bilen og den fortsatt skal kunn regnes som under forsvarlig tilsyn (vi snakker her om minutter/time, ikke netter og dager).

Fastmontert låst skap/våpenskap inne i bilen, vill uten tvil forlenge tiden man kan forlate en bil uten at man risikerer tiltale for manglende forsvarlig tilsyn (i kombinasjon med imobiliser/alarm).

 

Sikker oppbevaring i bil er svært aktuelt på stevner som t.d feltstevner for pistol, låsbare og fast monterte/låste kasser er undre vurdering.

Slik praksis er i dag, er vi i stor grad avhengig av at vi skyttere passer på hverandres biler, noe som er alt annet enn idielt når stevnene blir så store at "alle kjenner alle" situasjonen ikke lenger gjelder.

 

Det er klart at man ikke er ute etter å beskytte seg mot målrettede tyver, men mere leilighets tyver. Som i gitte situasjoner kan utnytte at våpen er lett tilgjenglige i biler som knapt nok er låst.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er villig til å borre et par hull kan det monteres to øyebolter dersom bilen ikke allerede har lastebøyler/surrebøyler baki. Bruk en 8-10mm vaier med solid lås og tre den igjennom avtrekkerbøyle f.eks. Man trenger ikke bli hysterisk over noe som lar seg løse for den uhyrlige kostnad av 150.-

Bare å dra opp glidelås til futeral og låse det fast, har man koffert bruker man håndtaket.

Legg et pledd over og du er mye mer sikret.

 

En glassrute på en bil tar akkurat 1/100 dels sek å knuse.

Lukket bagasjerom er best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...