Jump to content

66 eller 70 cm langt løp?


joakim88

Recommended Posts

Vært i butikk å sett på litt forskjellig, og spurt litt rundt ang de forskjellige typene.

Da fikk jg beskjed om at de 4cm ikke hadde så lye å si, og om jeg jakter rype og annen fulg, samt leirduer, så vil en lett vekter med 66cm løp være helt ideel for meg.

 

Kan dette stemme?

Link to comment
Share on other sites

Et kortere hagleløp har ingenting å si for ytelse eller samling. Hurtigbrennede krutt og choker tar hånd om det. Derimot kan det bidra til hurtigere oppkast og peking på målet.

 

En lengre hagle kan gi en fordel ved å ha lengre sikteskinne, og gi et mer "kontrollert sving og skudd" for noen skyttere (egen erfaring god m 76cm).

Jakter du på støkk feks i skog har du det ofte travelt, jakter du med hund har du "allverdens tid" til å skyte.

Dessverre hjelper ikke å være hurtig hvis en bommer likevel, og heller ikke å være treffesikker dersom en er for sein.

Personlig synsing blir å legge seg på 70-71cm, men viktigst er at hagla passer slik den skal på kolbelengde/høyde/cast.

Link to comment
Share on other sites

Oxo før man anbefaler noen løpslengde, med tanke på sving etc, så er det kjekt å vite om det er en brekkhagle, eller en magasin hagle.

 

Magasin hagler har i tillegg til løpslengden en låsekasse m/sluttstykke, derfor vil en slik hagle bli lenger med 66cm pipe, enn en brekkhagle med kanskje til og med 74 cm pipe......

Link to comment
Share on other sites

Husk at det også er mulig å få tak i choker som forlenger løpet både 20 og 50 mm, hvis man øsnker lengre løp i enkelte sammenhenger. Beretta har har iallfall dette. Lanber kan utvide med 20 mm tror jeg. Men det finnes vel også egne produsenter av choker som leverer til ulike fabrikater.

Link to comment
Share on other sites

Begge mine har 66 cm løp og for meg fungerer det helt ok (Ruger cal 20/3", og Fausti cal 12 /3")

Jeg rager kun 175 cm over havet, så for meg blir dette fin lengde på haglene.

Spesiellt Ruger´n i cal 20 på støkkjakt etter rype og hare er hendig og lett med det kortere løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...