Jump to content

22-250 og skytterlagskrutt?


caveman

Recommended Posts

Ta et stor bolle, helle oppi like deler av nc96m, ra11,norma11 og norma15, ta frem mixmasteren kjøre på full guffe i ca 45 sek. Finne frem det utslitte kruttmålet ditt, fylle det halvfullt med vidundermiksen din, dreie på hjulet etter "random-metoden", sette hylsa under og peive rundt armen i takt etter P3 sommer radio. ok?

 

Settedybde på kula? Til det knaser krutt? høres dette lovende ut? Du bør kanskje la noen andre som du ikke er glad teste presisjonen på denne oppskriften. Prekast caveman..

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har brukt N-11 i 22-250 omtrent som det skulle være litt raskere en N140. Men husk at skytterlagskrutt varierer fra lot til lot. I teorien kan du sammenlingne data på N-11 boksen for 308, mot Vithavouri's tilsvarende N140 308 ladning. Bruker dem omtrent samme ladning for samme kuletyngde og konstruksjon (helst samme kule) er kruttet tilnærmet likt.

 

Men jeg opplevde selv at denne måten og teoretisk måle seg fram til brennhastighet på ikke ble helt korrekt. N11 var noe mer "aggressivt" i 22-250 en jeg antok. Start 10% under og jobb opp.

 

Alt selvfølgelig på eget ansvar - har en lite peiling - kjøp en boks med n140 isteden.

Link to comment
Share on other sites

Ta et stor bolle, helle oppi like deler av nc96m, ra11,norma11 og norma15, ta frem mixmasteren kjøre på full guffe i ca 45 sek. klippet vekk resten av oppgulpet..

 

Og hvordan bidrar dette til tråden ?? Spørsmålet er legitimt, hvis ingen av sortene egner seg og du har erfaringen med det, kan du skrive at det ikke er håp med de kruttsortene i kaliberet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et prosjekt på gang som involverer 75gr kuler og Norma-11 i .223Rem. Jeg regner N-11 for å være 202 med lotvariasjoner. Starter derfor mellom 5 og 10% under angitt startladning for 202 og jobber meg forsiktig oppover. Denne gangen startet jeg ca. 7-8% under ladedata for Norma 202, og det gikk helt fint. Når jeg får mer data å konkludere på, vil jeg kunne si noe litt mer konkret om forholdet mellom 202 og gjeldende lot N-11 i .223Rem. Resultatene vil bli publisert i gåserifle-oppgraderingstråden min og ventes en gang i løpet av juli/august. Det er mulig dette kan være til nytte for deg.

Link to comment
Share on other sites

Ta et stor bolle, helle oppi like deler av nc96m, ra11,norma11 og norma15, ta frem mixmasteren kjøre på full guffe i ca 45 sek. klippet vekk resten av oppgulpet..

 

Og hvordan bidrar dette til tråden ?? Spørsmålet er legitimt, hvis ingen av sortene egner seg og du har erfaringen med det, kan du skrive at det ikke er håp med de kruttsortene i kaliberet...

 

Kjenner caveman veldig godt (han var faktisk innom for 10 min siden og hentet pusselapper) så han skjønner godt ironien i dette, videre bør det være litt takhøyde for ting her inne. Dere moddere bør ikke gå helt av skaftet selv om dere har fått sheriffstjerna på brystet.

 

Case closed.

 

Erik Wangsvik

Link to comment
Share on other sites

I følge Quickload skulle 35gr. Bofors Rp 11 gi 3500 bar og ca. 1100 ms. Da med kule satt 5,6mm dypt i hylsa.

 

Jeg syns dette med det skumle skytterlagskruttet er noe "opphauset". Jeg bruker nesten ikke annet til alt jeg lader, hviket er: 243, 6,5x55, 270, 308, 3006, 9,3x62 og 458 winmag. Har kostet på meg noen bokser Mrp2 og en boks 201 samt en boks N-120. Disse "dyre" kruttene bruker jeg bare til å jage hastighet i jaktladninger.

 

Med cronograf og sunn fornuft er det ikke noe problem å bruke skytterlagskrutt.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner caveman veldig godt (han var faktisk innom for 10 min siden og hentet pusselapper) så han skjønner godt ironien i dette, videre bør det være litt takhøyde for ting her inne. Dere moddere bør ikke gå helt av skaftet selv om dere har fått sheriffstjerna på brystet.

 

Det er derfor det er ting som smileys ute på høyre siden når du skriver innlegg. Slik som innlegget ditt ser ut uten smileys, leste jeg det som det du skrev var ett oppgulp rettet mot caveman, tatt i betrakning at dere har nogenlunde samme geografiske område og ikke alle kan være venner ble det lest som enkelte leser bibelen...

 

Ett simpelt :mrgreen: hadde vært nok til at jeg hadde flira i steden for å komme med pekefingeren...

 

Forstått ?? :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner caveman veldig godt (han var faktisk innom for 10 min siden og hentet pusselapper) så han skjønner godt ironien i dette, videre bør det være litt takhøyde for ting her inne. Dere moddere bør ikke gå helt av skaftet selv om dere har fått sheriffstjerna på brystet.

 

Det er derfor det er ting som smileys ute på høyre siden når du skriver innlegg. Slik som innlegget ditt ser ut uten smileys, leste jeg det som det du skrev var ett oppgulp rettet mot caveman, tatt i betrakning at dere har nogenlunde samme geografiske område og ikke alle kan være venner ble det lest som enkelte leser bibelen...

 

Ett simpelt :mrgreen: hadde vært nok til at jeg hadde flira i steden for å komme med pekefingeren...

 

Forstått ?? :wink::lol:

 

He he comprende! :D:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så til dagens dummeste spørsmål: Hvor får man kjøpt Skytterlagskrutt..?

 

Mvh Søren

Spørsmålet er aldeles ikke dumt. Noen av oss har i perioder vanskeligheter med tilgangen. Noen vanlige forhandlere fører skytterlagskrutt, vanligvis de som også har en profil i retning av DFS, men vanligvis skaffes dette i gjennom skytterlagene. Er du medlem, eller kjenner noen som er med i et DFS lag så hør med dem om det er muligheter.

Hvis du vil ha mer konkret svar må du nok fortelle oss hvor i landet du holder til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...