Jump to content

338 Win Mag


tarlokar

Recommended Posts

Hei, skulle hatt litt ladedata på 338 win mag.

Har for tiden kun 225grs Hornady Interlock, og n-150 og n-165.

Skal etterhvert lade opp litt tyngre kuler for plainsgame i sør-afrika, så tips om både kuler og ladedata til dette hadde også vært supert!

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Med n 165 blir det fort komprimerte ladninger. Ladeboken angir 76 grs til 225 grs SP.

Hvis det blir lange hold i S Afrika ville jeg ha vurdert 225 eller 250 grs premiumkuler. Har selv brukt 250 grs Nosler partition med godt resultat. 225 grs A-frame er også et godt alternativ. Har også brukt 210 grs Rhino ladet til 880 m/s med 76 grs MRP. Denne ladningen er muligens litt het til bruk i S. Afrika. Har meget god erfaring med Rhino kuler, men de må settes forholdsvis dypt pga form.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Bruker selv Interlock kula som treningskule. 225grains kula lader jeg med 69grain N-160

Til jakt bruker jeg 275grains A-Frame, og den lader jeg oxo med 69grain N-160 :D

Disse to ladningene går under samme klisterlappen på 200meter.

 

Får for tiden ikke tak i n160, Landrø er fri og den lokale drug store'n har ikke på lager.

Vil det bli for komprimerte ladninger med å bruke n165 i stedet? Og hvor mye skal man evt bruke da?

 

Mener jeg leste en plass om noen som ladet lette kuler i 338 med n150, noen som har prøvd slikt?

Link to comment
Share on other sites

hvis du skal til sør-afrika ville jeg vurdert 225 grs accubond. en super kule etter mitt skjønn. bra bc bra ekspansjon og restvekt en absolutt super kule. min bror brukte den kula på jakt i fjor med bare bra resultater. om man vil ha tyngere kule så er jo en 250 grs accubond et bra valg samt 250 grs woodleigh pp. disse kulene ville jeg ha ladd til ca 800+.

Link to comment
Share on other sites

i år skal jeg bruke 250gr woodleigh pp som skal lades til litt over 800 m/s. ville tru det skulle fungere godt på plains game i sør-afrika. ellers har jeg god erfaring 225gr accubond. den åpner ganske kjapt, og går veldig dypt! begge er gode kuler :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Bruker selv Interlock kula som treningskule. 225grains kula lader jeg med 69grain N-160

Til jakt bruker jeg 275grains A-Frame, og den lader jeg oxo med 69grain N-160 :D

Disse to ladningene går under samme klisterlappen på 200meter.

 

Får for tiden ikke tak i n160, Landrø er fri og den lokale drug store'n har ikke på lager.

Vil det bli for komprimerte ladninger med å bruke n165 i stedet? Og hvor mye skal man evt bruke da?

 

Mener jeg leste en plass om noen som ladet lette kuler i 338 med n150, noen som har prøvd slikt?

 

Har ikke noe erfaring med 165 krutt, men det knaser godt i kruttet når jeg setter kula over 69 grains med 160 ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint å bruke N-165, den står angitt som et alternativ i ladeboken. MRP er kruttet du skal bruke om du ønsker høyest hastighet. Det går også an å bruke N-150 krutt. Sjekk ladedata på f.eks lapua.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hei

 

Bruker selv Interlock kula som treningskule. 225grains kula lader jeg med 69grain N-160

Til jakt bruker jeg 275grains A-Frame, og den lader jeg oxo med 69grain N-160 :D

Disse to ladningene går under samme klisterlappen på 200meter.

 

Vet du hastigheten på denne 225g grs interlock kula? Bruker 70,4 grs N160 og får 810 ms selv, ikke all verden til hastighet men presisjonen er ok.

Link to comment
Share on other sites

Hadde med en Ruger M77 i 338 Winmag til RSA i 2008.

Ladet 250 grn Woodleigh RN med 73 grn MRP og CCI 250 hetter.

Dette ga 808 mps i snitt kronografert i 22 " løp.

 

Tok totalt 10 stk vilt fra steenbok til zebra og waterbuck og kula fungerte prikkfritt på alt.

Fant igjen to kuler, en fra nyala og en fra waterbuck.

 

Kule fra nyala til venstre, bogskudd fra ca 30, knuste begge bogfjølene.

Kula sto i skinnet på motsatt side, restvekt 175 grn.

 

Kule fra waterbuck til høyre, skudd i "stikkhullet" fra ca 80 meter.

Fant kula igjen i levra.

Restvekt 253 grn

 

kuler002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synes det er meget godt gjort å få en hastighet på 900ms med N160 krutt og 275grs kule.

I følge QL gir den ladningen ca 680-700ms avhengig av patronlengde osv.

 

Jeg har 905ms med 250grs kule i min TRG i 338 Lapua Magnum med 69cm løp.

 

Tror dere burde prøve en annen kronograf.

Link to comment
Share on other sites

var på banen for å kronografere jaktladningen min, forleden..250grn Aframe m/73grn MRP, bak. fikk 795 m/s men kan trykke i litt mere krutt, men siden samlingen målte 8mm-gir jeg F! det jeg likte best med hele greia-var at treningsammoen jeg bruker, 250grn Matchking m/68grn N160-går kliss likt med samme treffpunkt :D dette er med en M85 kodiak, som har 54cm pipe.. skulle gjerne kjørt til finnlighten og sett disse fantastiske resultatene, ja :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har ikke kronografert enda, men skal teste begge kulevalgene til helga.

 

En kompis med 47cm løp, fikk ca 900m/s med 65grains på 275 kula. Jeg lader med 4grain mere, og har 60cm løp.

Vilket kaliber hvar dette sa du?Jeg får 850ms i min winmag og 225gr kule med 72grain 204..

Link to comment
Share on other sites

mest sansynlig en cronograf som er litt rabiat

+1 :lol:

får 850ms i min winmag og 225gr kule med 72grain 204..

Jag har brukt 72,?gr 204 og 210grNP som gir ~870m/s i min rifle i 30 år nå. Har og brukt ladedata rett av fra VV ladetabell med 250gr NP og den ligger på ~820m/s.

 

Men så foretrekker jag presisjon foran fart......

Link to comment
Share on other sites

Hei,

det finnlight skrev stemmer nok.

Den 19.09.09 ladet jeg til Sako A V Helstock,338 Win Mag, 490mm pipe

Kronograf, Pro Chrono Digital, ca. 3 m foran munningen

 

Winchester hylse skudd 2x

VV, N-160, Lot 30808/02100, økning 1 gr, per trinn på alle ladninger

Federal 215 LR Mag. tennhetter

Hylselengde 63,3mm

Friflukt 0,5 til 1,2 mm

 

3 skudd av hver ladning

 

Kule Sierra GK 250gr.

Krutt 65,6 gr- 70,6 gr

Hast: 730,6m/s til 822,0 m/s

 

Kule Woodleigh PP SN 225 gr.

Krutt 70,4 gr- 73,4 gr

Hast: 789,8m/s til 840,3m/s

 

Kule Swift A-frame 275 gr.

Krutt 63 gr- 65 gr

Hast: 733m/s til 902,0m/s

 

De som bruker ladedatene gjør det på eget ansvar!!!

 

Swiften med 65 gr. bak skaut je et (1) skudd! Syntes at det var mer enn nok.

Utrolig mye rekyl, meget tung hevearmsløft og tennhetta var jevnt med hylsebunnen.

 

Ladet opp alle andre ladninger en gang til men med Swift ladet jeg kun 63 gr.

Disse blitt skudd over en Ohler eller Mehl kronograf, husker ikke helt og resultatene var nesten de sammen som på mine målinger.

 

Hvis en av dere har en brukbar forklaring på fenomenet mottas den med takk

 

Skitt jakt

 

tømrer

Link to comment
Share on other sites

Kronograf ca. 3 m foran munningen

Her trur jag Du finner grunnen til feil målingen. For en feilmåling er det helt klart.

 

Hvis vi ser litt på de Du skriver så øker Du landingen med 2gr og får da en hastighetsøking på 169m/s. Ringer det ingen klokke nå? :roll:

Med min ringe erfarenhet så sier den at da en kommer opp på maksladning så øker hastigheten nesten ikke lenger fast en velger å øse i mer krutt.

 

Hvis vi så går in på hjemmesiden til VV så finner vi ut at de oppgir en startladding med 275gr Swift til 54,8 som da gir en hastighet på 634m/s. I h.h.t. samme kilde oppgis makslading til 64,0gr som gir 717m/s.

 

Du skriver og at pipa er 490mm lang. VV sin test løp er 620mm. Og hver cm kortere løp gir en minsket fart med Xm/s. :wink:

 

Nei, flytt frem kronografen til 5m foran løpet å så tester Du igjen.

 

Her finner Du lade data:http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/Relodata/Rifle/.338WinchesterMagnum.jpg

 

VV har vel redusert maks ladning i sine tabell de siste åren. At Du følte motstand i bolten er fullt mulig. Du kan jo og ha blitt påvirket da Du leste av farten.

 

Men ikke f-n var det farten på kula Du leste av. 8)

 

Hvis Du sjekker dine andre kuler opp mot VV tabell så stemmer det ganske godt overens.

 

Lykke til videre i laddtresket.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret Skaaning :)

Du antyder at Kronoen stod for nær munningen, slik at den målte muligens munningsblåst eller kruttpartikel.

Dette er jo meget mulig, når jeg ser bare på dette men hva er da med den flåte tennhetta og tung hevearmsløft, samt sterk rekyl? :?

 

Jeg fant iallfall ikke noen tilfredstillende forklaring på dette, men nu lader jeg bare 4 år og det går mest i 6,5x55 og 223 rem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant iallfall ikke noen tilfredstillende forklaring på dette

Hvis vi ser litt på min ladning med 210gr NP over.

Dvs med en kule som er 65gr lettere og som gir ca.30m/s lavere fart i forhold til det Du nevner fra et løp som ca15cm lenger enn ditt??

Utifra VV ladedata?? Jag ser i hvertfall ingen annen forklaring.

 

Flatt tennhette?? Det er i beste fall dårlig eller intet SIKKERT tegn på for høyt trykk. Søk på forumet, er vel mange tråder om det.

 

Tungt hevearmsløft?? Ja hvor tungt da? Jag har skutt langt hårete ladninger enn nevnt oven uten å hva nødt te å slå opp hevarmen. Det er vanskelig å definere tungt hevearmsløft.

 

Rekyl?? Relax and enjoy som de store guttene sier. Det er en av bakdelen med å kutte løpet men utgår fra at Du har lyddemper. Jag valgte å montere lyddemper uten å kutte løp og nå er rekyl et ikke tema.

 

Kan for øvrig nevne at sammen med rifla kjøpte jag 100 patroner i SAKO hylser. Disse er nå omladdet ca.8 – 10 ganger. Nå er de på vei ut da det begynner å gå ”mark” i halsen på de. :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...