Jump to content

Blaser r8, erfaring/forslag til kaliber.


ole.elg

Recommended Posts

Blaser r8.

Noen som har noen erfaring med r8?

Skal til tyskland på villsvinjakt og har fundert på å innvestere i nytt våpen. Kaliber 9.3 kanskje?

Tips og forslag på kikkertsikte.

Har fra før 30.06 husqvarna til elgjakt.

 

Dyrt våpen men tror det er en god investering, sønnen i huset kan evt overta 30.06 etter hvert.

Fungerer 9.3 bra langt hold(max 250meter) eller bør jeg holde meg til annet kaliber på elgjakt.

 

På forhånd takk for alle svar.

 

Hilsen Ole

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte R93 selv, da R8 ikke var på markedet enda.

 

Uansett, en 9,3 på svin og elg gjør susen.

 

Skal du ha Blaser og nytt kikkertsikte, ville valget mitt vært en Zeiss med skinne. I mine øyne blir dette strøkent. Se også min hjemmeside omkring dette. Ligger masse bilder etc der om Blaser/Zeiss osv

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt R8 ett snaut år nå.Har jaktet og skutt både Bever,Rev,Rådyr og Hjort.Jeg elsker børsa og kunne ikke tenkt meg noe annet.Har en Varipoint med skinne,IC kikkertsikte og sluttstykke.

Kaliberet jeg har er 6,5x55 og det er jeg megafornøyd med til mitt bruk.

 

Skal jeg jakte noe som trenger litt mere punch,kommer jeg til å kjøpe ett løp i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en R8 Prof i 9,3x62 som er kappet til ca 45cm med en Hausken standar på tuppen.

Til denne pipa har jeg en skinnemontert Schmidt og Bender Zenit 1,5-6 x 44 m/dott.

Demper: Jeg fikk først en Atec Maxim i titan, denne skrangla i de fremste elementene og dempinga var ikke som forventet. Skule senere vise seg at den var i kaliber .375.

Med Hausken som er tilpasset 9,3 er dempingen merkbart bedre. Anbefaler denne da børsa blir utrolig komforabel å skyte med. Bonus er at en bevarer det som er igjen av hørselen.

Siktet er jeg også godt fornøyd med, spesielt i vanskelige lysforhold og motlys. Det er ingen problem å dempe lyset langt nok ned, selv til nattjakt, uten at det blender.

Det en skal være oppmerksom på er at det kan være problem å få kikkerten langt nok bak ved skinnemontering av S&B på Blaser. Gikk kun akurat på min, etter litt modifisering.

Er dette et problem for deg kan det være en ide å se på Zeiss eller Swarovski, kanskje de er anderledes?

Selv bruker jeg Lapua Naturalis på storvilt, inskutt på 150 meter så behøver jeg ikke tenke på forlegging av sikte ut til ca 200 meter. Fra 200-300 meter faller den nesten 20cm mer.

Tar du høyde for dette skulle det sikkert fungere greit på gris også, men det har jeg ikke forsøkt selv. Men elgen dør av det, hver gang.

Håper det kan være til nytte og lykke til med valg av ny børse, om det blir det ene eller andre merket.

Link to comment
Share on other sites

Var å skaut med ein som har r8, ved ett hardt ladegrep datt magasin og avtrekker ut. Det er ikke så rått når bjønnen kommer mot deg.....

 

Dette er forbannelsen med rifler m løsmagasin....

Før eller senere opplever man slikt, forhåpentligvis ikke på ditt livs trofe, men sikker er man aldri.

 

Ville valgt R93 hundre ganger før R8

 

M

Link to comment
Share on other sites

I motsettning til mange andre våpen med løsmagasin kan magasinet på R8 låses innvendig. Da faller det ikke ut, aldri. Den kan dessuten bestilles helt uten magasin om man er fanatisk imot løsmagasin. Men da er R93 et minst like bra alternativ, om man klarer seg med et skudd mindre i magasinet. Jeg vet, jeg har begge.

For meg er det løpsbyttesystemet og oppspennermekanismen som er de avgjørende faktorene for å velge Blaser.

Bakdeler? De opereres litt anderledes enn tradisjonelle boltrifler, så man skal fikle litt med de før de "sitter" i fingrene. Resten er smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

men hvis en må låse magasinet fra innsiden er vel hele vitsen med løsmagasin vekk? har selv r93 og har lurt flere ganger på om jeg skal bytte til r8. men har vel falt tilbake på at r93 er ei vel så god børse. r8 er for meg for tung og klumpete. og de har fått til en udugelig løsmagasinløsning. kvaliteten og presisjonen på r8 er sikkert like god som r93. men skal jeg ha en rettrekker med løst magasin hadde jeg valgt strasser. da som rein posttering og drivjaktbørse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har hatt min R8 en liten stund, og har 6,5x55 og 9,3x62. Jeg bruker Oryx. Norma Oryx 15 g /232 gr er den som går desidert best, og er rimlig lik 6,5 ut til 250m. Ut til 250m er det cirka fire cm mer dropp på 9,3 enn 6,5.

Anbefaler på det varmeste å ta turen til Jakt & Friluft, Bryggeriveien 4, 4848 Arendal. Jeg bor fire timer unna med bil, og det er verdt det!! Var i dialog med andre før jeg kjøpte, men ingen slår Jakt & Friluft på service og kvaliteten og på børsemaker. Hvis det ikke haster med ny R8 hadde jeg ventet til GRS (GrodasRifleStocks) er klar. Den skal være rett rundt hjørnet. Hvis du ikke kan vente bør du få Petter på Jakt & Friluft til å lage justerbar R8 stokk. Jeg har det, og er super fornøyd, men jeg "må" ha GRS når den kommer....

Skal du ikke gjøre noe med stokken er Norsk Jakt AS, Turbinveien 3, 0195 Oslo et bra sted. Super service!!

 

Lykke til med kjøpet!!

 

Thor Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takker for alle innlegg, svar og Pm.

Er for tiden i tenkeboksen og pröver å få bestemt meg.

Har jo veldig lyst på en r8 men lurer fortsatt på om jeg skal velge en Sauer 303.

Eller spare pengene og heller bruke de våpnene jeg har?(får ikke sjekket Altinn heller idag for å se hvor stor baksmellen blir og om jeg evt må legge kontant beholdningen i den)

Forövrig må jeg si at jeg har funnet stor glede av å lese ulike tråder og emner her inne og er imponert over hva en del KAMMERATER bruker av sin tid og kunnskap for å opplyse de av oss som har behov av det. Selv om enkelte tråder sporer helt av iblant og blir strammet inn på av Moderator.

 

Takk for all hjelp, snart er Hösten her.....................

 

Hilsen ole.elg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...