Jump to content

Hvem er den største eggtyven.


Mauser M67

Recommended Posts

Hadde en lignende problemstilling som kandidatoppgave når jeg gikk på HiNT i forrige årtusen, den gangen i forhold til ærfugl på ei øy uti Beitstadfjorden. Merka alle eggene i alle reirene jeg fant der ute, men fant rimelig lite predasjon på egg. Litt kråke var det vel om jeg husker riktig. Men så begynte jeg å følge med ærfuglene på vannet etter ungene var klekt, og da gikk kullstørrelsen ned for dag til dag... Ble redusert fra ca 5/kull til 2/kull i løpet av 1 mnd.

 

Fikk aldri noe dokumentert, men hadde en helt klar mistanke til store flokker med måker som oppholdt seg rundt ærfuglene...

Link to comment
Share on other sites

Vi får holde oss til topic her folken's, så ikkje tråden blir ødelagt.

 

No har eg faktisk ikkje sett noen av disse dyrene som er nevnt her ta eg før, uten om måsen som sitter konstant utenfor duehuset til en kompis av meg, den får due egg i ny e ne, skal si det går ned på høykant.

Så er ikkje i tvil av måsa kan ta masse egg.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er lokale forskjeller alt etter bestanden i det aktuelle området. Noen mener rev, andre ravn og så videre. En stor svensk undersøkelse gjort på 80-tallet konkluderte med at villsvin og nøtteskrike virket mest inn på eggene til storfugl. Dette var i det aktuelle området. I mitt terreng er det svært lite villsvin, men desverre mye nøtteskrike, ravn og rev...

Link to comment
Share on other sites

tror og ekorn er sterkt undervurdert,har selv sett ekorn komme ut av fuglekasse med fuglunge.blir den fredet i hele landet da??

 

 

Vet ikke helt, har ikke oversikten på det, men hørt snakk om det. Men det er stedevis masse ekorn. Burde jaktes i større omfang, om ikke annet som predatorkontroll. Om ikke den tar egg/kyllinger av hønsefugl, tar den nok mye egg i trehekking, ville jeg kanskje tro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...