Jump to content

Våpenolje minst mulig friksjon


villmannen

Recommended Posts

GUN SNOT.

 

Fikk en vareprøve for noen år siden.

Det var bra saker men jeg er ikke fintfølende nok til å merke den store forskjellen.

Siden slam og møkk på våpenet ikke hemmer meg nevneverdig valgte jeg en rimeligere løsning.

 

Google det.

Dyrt og deilig. 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle heller ønske det fantes et lavfriksjonbelegg man kunne herde på med en hårføner

og som var mikrotynt. Molycote eller Xylan belegg er jo typiske slike belegg, men dem bakes

på med høyere temperaturer.

 

Alt som heter olje tiltrekker seg smuss og slagg, og des mere man har på des verre er det.

Men....noe må det jo vere der....så inntil superbelegget ikke er oppfunnet, så får man jo bruke

noe. Synes den ProLong olja til stenvåg er bra. Man ser den nesten ikke...bare vet at den er der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske så sikker på at veldig få smøremiddler er utviklet for utelukket for våpen , industrien har en enorm mengde med forskjellige krav til smøring hvor volumet er stort , så det meste stammer nok derifra . liter/kilopris for smøring merket med noe som har med våpen å gjøre er jo hinsides.

 

Når det gjelder fett til våpen bruker jeg forskjellige industrifett , felles for de jeg bruker er at de har høy baseoljeviskositet men har korte fibre , lang fibret fett er det som oppleves som klissete og vil gi deg lange tråder når du tar det mellom to fingre og drar fra hverandre. Mineral baserte fett vil også bli veldig påvirket av temperatur og kan bli en kjedelig opplevelse i feltløype med pistol når det er kaldt.

 

Smøremidler er et enormt felt man kunne skrevet side opp og ned om.

 

Når det gjelder tørrsmøring som er nevt her har de fleste store produsenter av smøremiddler dette under forskjellige navn, både basert på grafitt og andre remedier.

Blir også benevt som glidelakk , lokale verktøy/utstyrs pushere til industri kan hjelpe med dette.

Jeg skulle heller ønske det fantes et lavfriksjonbelegg man kunne herde på med en hårføner

og som var mikrotynt. Molycote eller Xylan belegg er jo typiske slike belegg, men dem bakes

på med høyere temperaturer.

Molycoat er bare en produsent av smøremiddler og ikke en type smøring , til gjengjeld har de et veldig stort utvalg og er bra kvalitet .

Xylan derimot er vel ikke super glatt , blir brukt mye i subsea bransjen til overflatebehandling mot korrosjon vet jeg , og de mekaniske egenskapene er heller dårlig.Men kan bakes i komfyr om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

spørs hva som skal smøres , men sleide for eksempel vil et fett for kulelager fungere tilfredstillende, disse er utviklet for å holde seg på plass under høye hastigheter og de har korte fibre for å ikke sakke ned lageret.

Det holder i massevis for en som pusser og smører med jevne mellomrom.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Er selv godt fornøyd med Prolong's produkter. Men savner den gangen våpenoljen var delt i 1 og 2. Har gode glideegenskaper stål mot stål. Har testet i en friksjonstester for lenge siden.

 

Ellers har Wurth en spray som heter HSS2000 som er skikkelig klisssete og glatt der en ønsker det. Flyter inn i det meste for så å bli skikkelig seig.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Bra. Ble fortalt at de hadde blitt slått sammen til en. Men da finnes de tydeligvis enda. Vi kjøpte en gang en oljetilsetning derfra som vi blandet i diverse oljer. Biltemas billigste motorolje ble plutselig en "superolje" i friksjonstesteren. Hadde masse moro med selgere som kom innom og skulle demonstrere oljene sine. Pussig nok ble alle slått av den modifiserte biltemaoljen som fortsatt stod i originalembalasjen :lol:

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...