Jump to content

Luftgevær cal6,35- 0g oppever..


The Kid

Recommended Posts

Jo såklart, men luftvåpen og deres virkemåte er veldig avhengig av kulens vekt og kvalitet.

De er langt mer avansert enn vanlig kruttvåpen med tanke på at det er lagret luft som skal leveres dønn likt hver eneste gang. Alt påvirker presisjonen, kulens form, vekt og nøyaktighet sammen med luftleveransen...

Men såklart man kan støpe selv.

Disse børsene med slikt kaliber har bare en morofaktor da kulebanen blir relativt krum og skyting over 20-30 meter er bare teit. Med en blyklump som ikke reiser fortere enn et par hundre meter pr sek sier det seg selv at dette blir du fort lei...

Skal du skyte mye og ha det gøy satser du på .22 eller .25 evnt en 9mm i PCP.

Da får du hastighet og anslagsenergi opp mot 80 fotpund, til sammenlignen kan det nevnes at for å f.eks felle en hare ved hodeskudd kreves det kun 4 fotpund.

 

Men for all del, støp ivei, ikke fortell at du egentlig angrer etter en mnd tid....

Link to comment
Share on other sites

Du får regne det ut via en kalkulator hvilken energi du får ut av 240 grains som treffer i 200 m/sek, men jeg ser ikke hva du skal med det. Uansett kaliber har du ikke lov å jakte i Norge med luftvåpen. Du får en god rifile i stort kaliber for samme prisen....

 

Men samme for meg, jeg bare vet at slike luftbørser i kaliber over .25 er bare fjolleri da du ikke kan jakte med dem, blinkskyting på kort avstand med noe slik er bare bullskit da, så da gjenstår kun morofaktor eller må-hafaktor. Den siste kan jeg skjønne, men noen praktisk verdi har den ikke. Du må fylle tanken ofte også...

 

Fant forøvrig en slik kalkis på nett, en 225 grains kule som flyter i 610 fps gir deg en anslagsenergi på drøyt 186fotpund, men det er vel verdt å huske på at hastigheten på slike kuler avtar dramatisk etter ganske kort hold, så ksla du få en vettug verdi må du skyte igjennom kronografen på 20-30 meter... Bare husk å ta med deg nok av dem..altså kronografer, for du vil nok skyte i filler et par....

 

http://www.airguns.net/calculators.php

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...