Jump to content

skyte fugl på vann, rikosjettfare?


Cold Zero

Recommended Posts

Hei

 

Har bestilt meg rifle i kaliber 17HMR som jeg har planer om å bruke på bla div fuglejakt.

Har tilgang på et vann hvor det er mye ender, det jeg er litt redd for er rikosjettfaren, om kulen treffer vannet. noen som har erfaringer her?

 

andre erfaringer med 17HMR til småviltjakt tas også imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Nei inn i bølger vil du få vinkler som tilsvarer om du i værste fall skulle stå rett over og skyte ned i vannet. Da får du ingen rikosjett. Det er vinkel mellom vannflate og løp / kulebane som avgjør hvorvidt det vil bli rikosjett (og hvilken vinkel kula går i ut fra vannflaten igjen). Jo flatere denne er jo lettere rikosjett (som "fiskesprett" med flat stein - bare her er det lav fart) Denne avtar, jo større vinkelen blir. Bølger lager vinkler på vannflaten og du klarer heller ingen "fiskesprett".

Link to comment
Share on other sites

Bølger kan godt lage sideveis vinkel, hvis de kommer på skrå fra siden i stedet for rett på. Jeg har skutt litt mot vann med subsoniske ladninger i .308, og har da opplevd at kula har rikosjert to-tre ganger med større og større vinkelutslag for hvert "fiskesprett". Jeg har opplevd rikosjetter i ca 10-12 grader sideveis vinkel, med ytterligere 10-12 grader i neste sprett slik at kula nærmest beveger seg i en stor sideveis bue.

 

Jeg ville ha regnet med minimum 30 grader sikkerhetsmargin på hver side av siktelinjen, spesielt hvis du skyter i slakk vinkel ned mot vannet.

Link to comment
Share on other sites

husk at hard nyslått mark er værre enn vann,når det gjelder rikosjett...det har jeg erfart i min begynnelse som jeger.holdt nesten på å gå galt.kula rikosjerte i marka,og traff i vannet nedenfor jordet,og inn i en jordhaug nedenfor et bolighus......... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har gjort noen tester med .22LR subsonic mot vann - riktignok ikke med bølger (100% trygt sted). Kulene vinklet, uten noe spesiellt avvik sideveis, oppover etter treff mot vannflaten (relativt flat vinkel). Jeg satte en sponplate ved bredden for å fange opp rikosjettene. Det så ut til at de aller fleste kantet og kom inn sideveis i sponplaten. Dem hadde stor inntrengningevne (sponplate på 12 mm ble penetrert, men en kule som oppfører seg slik vil på lang nær ha samme rekkevidde som en kule i normal flukt.

 

Lette raske varmint kuler har mindre risiko for rikosjett en tunge trege blyklumper.

 

Uansett vanskelig å si noe sikkert rundt dette så det er best å være forsiktig - er en i tvil er det bedre å ikke skyte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på å bruke .17 hmr til sjøfugl. Derfor vil jeg spørre om deres forhold til, åpent hav så langt øyet kan se evt. med kikkert, som "sikker" bakgrunn? Det er jo strengt tatt ingen bakkgrunn. Hvor langt ser man før båter blir borte bak horisonten? Har prosjektiler lengre rekkevidde enndette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...