Jump to content

Lett demper til kal 308


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

Har akkurat kjøpt meg i brukt rifle med demper (Sako AII). Demperen er av ukjent merke og gjengingen er heller ikke kjent. Men demperen er rimelig stor og tung. Of jeg ønsker meg noe lettere, for å komme ett steg videre trenger jeg da å vite følgende:

1: Hvordan kan jeg finne ut av hvilken gjenging jeg har?

2: Hvem har den letteste demperen til kaliber 308?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke svaret, men ha i tankene at en demper som går skrues endel cm inn på løpet ikke vil flytte tyngdepunktet like langt frem som en identisk demper som er montert på munningen. Vekten på børsa blir lik med de to demperne, men tyngdepunktet og dermed opplevelsen blir ulikt.

 

En alu demper vil ha kortere levetid enn en i stål. Det er også noe å ha i mente.

Link to comment
Share on other sites

Gjengelære er ett nytt verktøy for meg :) Men det må vel gå an å få kjøpt på en lur plass

 

Videre har jeg landet på en A-tec cmm-4 alu. Kanskje ikke den som demper mest lyd, men lettest er den. Videre så bygger den bare 15 mm. bakover og det er akkurat det jeg har av klaring. Det åpne siktet mitt vil ryke hvis den går lengre bak.

Link to comment
Share on other sites

Gjengelære er ett nytt verktøy for meg :) Men det må vel gå an å få kjøpt på en lur plass

 

Videre har jeg landet på en A-tec cmm-4 alu. Kanskje ikke den som demper mest lyd, men lettest er den. Videre så bygger den bare 15 mm. bakover og det er akkurat det jeg har av klaring. Det åpne siktet mitt vil ryke hvis den går lengre bak.

 

Da ville jeg har kappet løpet,montert på en Sonic 45(den bygger 13 cm bak gjengingen/løpets slutt),å montert på en kikkert for å få bort åpent sikte.

Såfremst det ikke er en Cowboy børse du har da..

Sonicen veier rundt 400 gr,(har en maken.å kan veie den i morgen hvis du ønsker)men dette vil du ikke merke da balansepunktet flytter seg betraktelig mye lenger bak med denne enn med A-tec..

Link to comment
Share on other sites

Gjengelære er ett nytt verktøy for meg :) Men det må vel gå an å få kjøpt på en lur plass

 

Videre har jeg landet på en A-tec cmm-4 alu. Kanskje ikke den som demper mest lyd, men lettest er den. Videre så bygger den bare 15 mm. bakover og det er akkurat det jeg har av klaring. Det åpne siktet mitt vil ryke hvis den går lengre bak.

 

Da ville jeg har kappet løpet,montert på en Sonic 45(den bygger 13 cm bak gjengingen/løpets slutt),å montert på en kikkert for å få bort åpent sikte.

Såfremst det ikke er en Cowboy børse du har da..

Sonicen veier rundt 400 gr,(har en maken.å kan veie den i morgen hvis du ønsker)men dette vil du ikke merke da balansepunktet flytter seg betraktelig mye lenger bak med denne enn med A-tec..

 

Veier vel bare 220 gram den jeg har valgt. Har både kikkert med svingmontasje og åpent sikte, og ønsker å ha begge deler. Den dagen kikkert ikke funker og elgen står på 70 meters hold så skal jeg være 100% sikker på å treffe :)

Link to comment
Share on other sites

montert på en Sonic 45. Sonicen veier rundt 400 gr,(har en maken.å kan veie den i morgen hvis du ønsker)men dette vil du ikke merke da balansepunktet flytter seg betraktelig mye lenger bak med denne enn med A-tec..

 

 

Sonic 45 oppgis til å veie 450g, min veier 480g. Var litt rask når jeg bestilte, viste ikke om lillebroren.

 

Personlig ville jeg i dag gått for en Sonic 35, bra demper for noen få kroner, vekt oppgitt til 290g.

Link to comment
Share on other sites

Nå ville jeg personlig ikke gådd for en Sonic 35 på et 30 kaliber,men en Sonic 45.

Min Sonic 45 er veid til 496 gram..å det uten ekstra moduler,

35`en passer mere på kal 22+ :)(selv om jeg har en 45 på min 22 LR(men pga jeg har varmintløp)

Sonic 45 kan brukes på løp med tykkelse på max 22,5 mm bak gjengingen.

Sonic 35 kan brukes på løp med tykkelse på max 19 mm bak gjenginen.

Link to comment
Share on other sites

For å finne gjengene må du måle diameter på gjengepartiet (på børsa), samt bruke et gjengelære for å måle stigningen.

 

Da har jeg vært på Biltema og kjøpt gjengetolk, var jo veldig enkelt å bruke :)

Det jeg finner er følgende:

Diameter på gjengepartiet: 14,2 mm

Stigning på gjengene: 1,5

 

Hvis jeg sier at jeg har en demper i 14x1,5 har jeg tolket målingen min riktig da?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Er det umulig å montere en sonic 35 på løp som er tykkere enn 19 mm bak gjenger? Er det mulig dersom hele POM ringen dreies ut?

 

Nei innerrøret har innvendig diameter på 19,2mm så om du ikke er skikkelig sprek sliter du litt med å få den innover løpet om det har samme eller større tykkelse.

 

Sonic 45 takler løp opptil 22,5mm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...