Jump to content

Montasje på drilling


skurtfaen

Recommended Posts

I disse dager når drillingen skal anskaffes ser jeg det er mange drillinger som selges uten kikkert. Men er klargjort for sving/hakemontasje, det har altså stått kikker på før. Det jeg lurer litt på, hvis man kjøper en drilling med "klargjort for hakemontasje", koster dette alikavel sånn 7000kr hos børsemaker å få montert? eller hvordan fungerer egentlig dette når det allerede er borret spor i våpenet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen våpen er klargjordt for hakemontasje. De er klargjordt for svingmontasje.

 

Fremre base for hakemontasje må plasseres slik at den passer med lengden på det siktet du skal montere. Fremre montasje må være helt fremme på siktet for at man får vippet det opp. Svingmontasjer trenger ikke være fremme på objektivet, og en standardplassering passer for de fleste kikkertsikter.

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit at jeg poster i denne tråden, istedenfor å lage en ny. Har en Merkel 32 fra 80 tallet, denne er ikke klargjordt for noen type montasje. Hvilke muligheter finnes? Vet at jeg kan få montert sving eller hakemontasje hos en børsemaker. Ser at noen har Weaverskinne, får man skinne som passer? Spekulerer litt på om Leopold QR kan tilpasses, hvilke baser bruker man da som utgangspunkt? Ønsker så lav kikkertmontasje som mulig, samtidig som den er stabil m.t.p av og på montering. Og de åpne siktene må også kunne brukes. Skulle hatt et høyere korn, hvor kan dette bestilles og er dette noe man kan bytte sjøl. Mange spørsmål dette. Har spekulert en stund på det her. Skulle gjerne fått drillingen mer funksjonell, slik at jeg kan bruke den mer. På forhånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit at jeg poster i denne tråden, istedenfor å lage en ny. Har en Merkel 32 fra 80 tallet, denne er ikke klargjordt for noen type montasje. Hvilke muligheter finnes? Vet at jeg kan få montert sving eller hakemontasje hos en børsemaker. Ser at noen har Weaverskinne, får man skinne som passer? Spekulerer litt på om Leopold QR kan tilpasses, hvilke baser bruker man da som utgangspunkt? Ønsker så lav kikkertmontasje som mulig, samtidig som den er stabil m.t.p av og på montering. Og de åpne siktene må også kunne brukes. Skulle hatt et høyere korn, hvor kan dette bestilles og er dette noe man kan bytte sjøl. Mange spørsmål dette. Har spekulert en stund på det her. Skulle gjerne fått drillingen mer funksjonell, slik at jeg kan bruke den mer. På forhånd takk for svar.

 

Mener det mest vanlige å montere er svingmontasjer, lavere enn di kommer du vel ikke..(bortsett fra hake)

Har nesten samme drilling som deg, å jeg fikk montert ERA H7 svingmontasje. http://www.magnumhansen.com/Recknagel%2 ... ntasje.JPG" target="_blank

Se på kikkertmontasjer--> http://www.magnumhansen.com/" target="_blank

Lett å ta av å på,jeg er ihvertfall fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Spekulerer litt på om Leopold QR kan tilpasses
Hva tenker du at du oppnår med å velge QR?
Ønsker så lav kikkertmontasje som mulig' date=' samtidig som den er stabil m.t.p av og på montering. Og de åpne siktene må også kunne brukes.[/quote']Hvor lavt du praktisk kan montere siktet, avhenger mest av siktet, ikke hvilken montasje du velger. Hvis du velger et kikkertsikte som ikke har "rett rør", er det objektivdiameteren som bestemmer. På de som har rett rør, må du ta hensyn til okulardiameteren. Det skal være praktisk å operere topleveren, selv med hansker, under okularet.

 

Det er firefots hakemontasjer som dekker minst for de åpne siktene. Så vidt jeg kan skjønne er den egentlige grunnen for at hver fot har to klør, muligheten for å se igjennom et hull, slik at de åpne siktene kan brukes, selv med kikkert montert. Nå er det ikke mange som velger slike lengre, men basene har fortsatt en utfresing i midten, slik at de kommer svært lavt, rett over sikteskinna.

 

Jeg tror jeg hadde valgt svingmontaskje til drillingen din. Selv har jeg børser med hakemontasje. Mest fordi de hadde baser da jeg kjøpte de brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...