Jump to content

Er rifle i .204 Ruger godkjent på rådyr?


GM2

Recommended Posts

Er rifle i .204 Ruger godkjent på rådyr?

Ja. Det skal gå det.

40gr Bal.Tip i 1100m/s ut, vil ha 50m/s og 1175J på 100m. Iht. QL er det margin over 1100m/s ut med 40gr kule også.

 

.17Remington

Er ikke i QL/QT databasen, men på "øyemål" så er det i grenseland. Med ladedata for .17Rem, og PCB og kjente kuler, så går det ikke. Men det er på k-håret, med 950ish J @100m, så det skulle ikke forbause meg om det fins kuler som klarer det.

Om du kan få tak i Berger 37gr kuler (som ikke lages lenger..) og et 1:6" løp, OG klarer å få de ikke eksisterende kulene (som er kjent får å være vanskelige, og for å "forsvinne" i høy hastighet), opp i 1040m/s omtrent, så er du fremdeles i grenseland.

Jeg tror at å lade .17Rem til 980J@100m er meget vanskelig, og fabrikkammo begynner ikke engang å komme i nærheten.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 17 rem, så KAN den i teorien lades til å klare kravet. En 30gr Berger varmintkule i 1187m/s utgang holder akkurat. I følge QL vil du klare litt over 1200m/s utgang med 65cm pipe og N203B krutt litt komprimert. Om kulen faktisk holder sammen er vel en annen sak. At rådyret holder sammen er det vel rimelig sikkert at det ikke gjør. JEG har ihvertfall ikke lyst på rådyrragu med blydampsaus. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bestemmelser om våpen og ammunisjon, vil direktoratet snart evaluere og eventuelt endre dagens bestemmelser. Dette gjelder spesielt prosjektilvekter og anslagsenergikrav.

 

Det var det som stod i høringsutkastet. Jeg har ikke sett noe resultat av en slik evaluering, eller sett noen endring i bestemmelsene for den del. Men siden svenskene har vektkrav på kulene til forskjellige arter, så er det vel ikke unaturlig at vi følger etter. Husker ikke eksakt hva kravet var, men en kombinasjon av anslagsenergi og vekt gjorde .17 kalibrene ulovlige på rev i sverige ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

For at et kaliber skal være "godkjent" til rådyr holder det ikke med hjemmesnekret opplegg som er innenfor. (Jeg snakker nå om kalibre som KAN komme seg innenfor med kreativ lading).

Det skal være tilgjengelig fabrikkladet ammo som holder kravet, som bukken skriver over her. Dette har DN satt som krav for å hindre uheldige episoder med hjemmeladere strekker trykkstandarden noe for å komme i land.

Siste tilførsel til regelverket gjør desverre at geniale 7*33 ikke kan lades til å være godkjent, selv om dette trolig hadde latt seg gjøre. I Sverige er den godkjent på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

For at et kaliber skal være "godkjent" til rådyr holder det ikke med hjemmesnekret opplegg som er innenfor. (Jeg snakker nå om kalibre som KAN komme seg innenfor med kreativ lading).

Det skal være tilgjengelig fabrikkladet ammo som holder kravet, som bukken skriver over her. Dette har DN satt som krav for å hindre uheldige episoder med hjemmeladere strekker trykkstandarden noe for å komme i land.

 

Kilde/link til denne regelendringen?? Dette betyr i såfall at alle vilkattkaliber er forbudt til jakt i Norge.

 

en rask sjekk på sidene til direktoratet viser ingen nye regler siden 2008 så her tror jeg noen slenger ut løse rykter og synsing...

Link to comment
Share on other sites

Svar jeg fikk fra DN ang 7*33 da jeg øynet et lite håp om den perfekte bukkerifle

 

Hei

Når det gjelder kravet til ansalgsenergi til jakt på rådyr er dette bestemt i

forskrift av 22. mars 2002 om utøvelse av jakt, felling og fangst § 16 hvor det

heter:

 

"Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal

det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være

minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 ."

 

Når det gjelder hvordan denne anslagsenergien skal måles har vi lagt til grunn at

det for ammunisjonstypen (her 7X33) må finnes en fabrikkladet ammunisjon som

tilfredsstiller anslagsenergikravet. Det pålegger jegeren å sørge for at lovens krav

er oppfylt på dette punktet og han/hun må dokumentere dette ved kontroll. Det er nok

ofte slik at det er mulig å lade visse typer ammunsisjoner høyere enn det en finner

i fabrikkladet ammunisjon for derved å tilfresstille kravet til minste

anslagsenergi. Hensikten med dagens regelverk er å hindre at hjemmeladere lader

ammunisjon med for høyt trykk og derved utsetter seg selv og andre for fare. Hva en

patron er ladet med er dessuten vanskelig å konstatere ved kontroll. Dersom det er

dokumentert at en fabrikk lader en ammunisjonstype (f.eks 7X33) slik at vårt

anslagsenergikrav tilfredsstilles, må jegerne gjerne lade sin ammunisjon selv.

 

Med hilsen

Arild Sørensen

Link to comment
Share on other sites

Dette kan vi nok starte en ny tråd om med en gang.

Skummel lesing, det jeg ser fra peders der.

Dersom det er

dokumentert at en fabrikk lader en ammunisjonstype

Da blir det i prinsippet som chiefen sier, over og ut for villkatter.

 

Peders: Stilte du oppfølgingsspørsmål på dette? De vil altså stille krav til at det finnes fabrikkladet amminusjon for at man skal kunne bruke et gitt kaliber på jakt? Eller gjelder dette kun for de kalibre som er i "grenseland"?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hvordan denne anslagsenergien skal måles har vi lagt til grunn at det for ammunisjonstypen (her 7X33) må finnes en fabrikkladet ammunisjon som tilfredsstiller anslagsenergikravet.
Det der er nok en uttalelse fra hr.Sørensen uten dekning i lov eller forskrift
Dette er nok en fortsettelse, eller analogi, til DN sin praktisering av det gamle anslagsenergikravet for elg, hjort og rein på 300 m (200 kgm?).

 

Etter dette kravet var 6,5x55 KJ for svak, og forbudt, og jegerne måtte gå over til 30.06 eller 308 W. Men rundt 1980 begynte noen besynderlige instrumenter, som het kronografer, å komme i bruk. Og da var det noen forvorpne personer som målte den faktiske hastigheten på jaktkuler fra vanlige fabrikkpatroner i 308 W på 300 meter, og fant at energien lå langt under kravet, faktisk også under energien til den utskjelte 6,5x55 KJ-patronen.

 

Det var da det daværende DVF kom med sin klargjørende opplysning: Det spiller ingen rolle for drepeevnen hvor stor den faktiske hastigheten på projektilet er. Det som dreper dyret hurtig og effektivt, er hva fabrikanten har skrevet på patroneskene!

 

Etter denne oppklaringen satte jeg, i god tid før jakta, en del patronesker ut i terrenget, på steder der elgen vanket. Så kunne den lese ballistikk-tabellene, og se at den pent måtte legge seg ned og dø, når den ble skutt med slik ammunisjon.

 

(At jeg skjøt elg med heimeladd ammo, og at den elgen faktisk også døde, uten at verken den eller jeg visste eksakt hastighet for kula på den aktuelle skyteavstanden, hører med til slike utidige fakta som man ikke skal la ødelegge en god diskusjon!).

Link to comment
Share on other sites

Dette kan vi nok starte en ny tråd om med en gang.

Skummel lesing, det jeg ser fra peders der.

Dersom det er

dokumentert at en fabrikk lader en ammunisjonstype

Da blir det i prinsippet som chiefen sier, over og ut for villkatter.

 

Peders: Stilte du oppfølgingsspørsmål på dette? De vil altså stille krav til at det finnes fabrikkladet amminusjon for at man skal kunne bruke et gitt kaliber på jakt? Eller gjelder dette kun for de kalibre som er i "grenseland"?

 

 

Oppfølgningsspørsmål droppet jeg.

Å lage mas for meg selv grunnet flisespikkeri gidder jeg ikke, selv om 7*33 absolutt er et topp kaliber for rådyrjakt. Kanskje regelverket på rådyr også burde vurderes med lavere krav over en gitt vekt som med storvilt.

 

Jeg "tror" nok det Sørensen mener her er kalibre som ikke holder E100 til rådyr med fabrikkammo, men som kan lades dit.

Villkatter som mer eller mindre er lik en allerede ekisterende kreasjon der fabrikkammo finnes,faller nok ikke under her. Dette er noe jeg tror. Villkatter er jeg dårlig på da dette egentlig aldri har fenget meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...