Jump to content

Rypebestand fjell/lirype 2011/2012


Sirocco

Recommended Posts

Føler jeg har sett bra med fugl iår. Har stort sett sett fugl på hver tur. Men jeg gikk feks tre dager i sognefjellet og såg ikke en dritt! Mens jeg har skutt rype 10meter fra bilen andre plasser..

 

Så i mitt syn har det vært et godt år.. Ikke kjempebra, men godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Eller eventuelt en kombinasjon, kanskje :wink:

Jakttrykket har blitt en veldig viktig faktor til at rypebestanden har gått ned de siste årene.

På et lite fjell i Meråker, litt ut i sesongen, så ble det regnet 14-15 forskjellige jegere på en og samme dag :!::!::!:

Jeg tror flere jegere i Norge skulle fått øynene opp for at jakta faktisk begynner den 15. juli, på rev og kråke, og den er ikke ferdig før 15. april på rev. Altfor mange tror at jakta starter 10. september og er ferdig til jul, derfor stresser folk også med å skyte mest mulig matvilt før "sesongen" er over. Tror ikke byfiser med tykk lommebok, som betaler 30'000kr per pers for 5 dagers jakt i dårlig rypebestand, bryr seg om de skyter mesteparten av individene i et område.

Altfor få her til lands tenker forvaltning...

Link to comment
Share on other sites

Og det har ikke vært av stor betydning, helt frem til de siste par årene. :wink:

Forskerne har satt jakttrykk også mer i fokus i arbeidet sitt, og antallet jegere har økt enormt de siste år, iallefall med tanke på hønsefugljakt i Meråker, men det kan vi vel også takke vår store grunneier for :mrgreen:

Selv så gir jeg snart opp fuglejakta i Meråker...

Siste "gode" år vi hadde her var i 2007, og da var det brukbart med fugl i forhold til hvordan det var på 70-80 tallet, men etter det har bestandene bare gått nedover mens antall jegere har steget drastiskt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg synes faktisk dette er ett av de bedre årene på lenge her hvor jeg jakter. Har sett bra med fugl på alle turer. At fjell rypa kan være vanskelig å finne er jeg enig i,men det gjelder å gå langt og lenger enn lang. Her hos oss så ligger både li og fjell rypa på toppene på denne tiden eller der snøen begynner, og det er fra 1000 og opp til 1300 m.o.h. Ser ofte at de rypene jeg støkker flyr veldig langt. En annen fordel som er merkbar her er at mange rett og slett ikke orker å gå dit rypa befinner seg, tredje dagen etter jaktstart telte jeg vel ca 12-15 stk jegere men da var det knall vær. Etter det har jeg nesten ikke sett folk i fjellet.Ellers er jeg enig i at mange burde prioritere mer jakt på predatorer.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke i tvil om at stopp eller begrensing av jakta sammen med uttak av predatorer ville være bra, men det som ikke er bra er alle som skal frede all rype i Norge fordi det er lite fugl der de går får komme frem her og i resten av media. Blit oppgitt av tankegangen Jeg vet best

Link to comment
Share on other sites

jeg har også vært på senja . det er lenge siden det har blitt observert så mye lirype som i år. de første dagene i jakta er det ett høyt jaktpress på statsgrunn, og den driver rypa over på privat grunn hvor jaktpresset er mye mindre . der ser den ut til og trives.

det har vært observert utrolig store flokker. og elgjegerne på privat grunn sier at skogen er full av rype.

grunnen til så mye rype og hare i år er nåkk skabben i 2010 som utryddet det meste av rødreven på øya.

Link to comment
Share on other sites

Ser det diskuteres litt hvorvidt det bør totalfredes enkelte steder eller ikke. Her er jeg overbevist om at det ville ha hatt stor effekt med totalfredning i et år eller to. Diverse forskning sier jo at et uttak på et visst antall prosent ikke skal ha noen stor innvirkning på totalbestanden i et område, men det er jo egentlig veldig enkelt: Skyter du ei rype på høsten vil det si en stamfugl mindre om vinteren, som igjen vil si ei rype mindre til å produsere rypekyllinger når våren kommer. Verre er det vel ikke?

Link to comment
Share on other sites

Ser det diskuteres litt hvorvidt det bør totalfredes enkelte steder eller ikke. Her er jeg overbevist om at det ville ha hatt stor effekt med totalfredning i et år eller to. Diverse forskning sier jo at et uttak på et visst antall prosent ikke skal ha noen stor innvirkning på totalbestanden i et område, men det er jo egentlig veldig enkelt: Skyter du ei rype på høsten vil det si en stamfugl mindre om vinteren, som igjen vil si ei rype mindre til å produsere rypekyllinger når våren kommer. Verre er det vel ikke?

 

Det er nok litt mer komplekst enn det.

 

Fredning uten andre tiltak har jeg ikke tro på, vett om flere områder som har vært fredet i flere tiår uten at det er mer fugl der.

Begrenset uttak kombinert med viltstelltiltak (beskatning av predatorer), har jeg tro på. Hvis en summerer alle observasjoner enn gjør av ravn og andre predatorer + sportegn av rev, mår, røyskatt i løpet av en tur i skogen/fjellet så ser en at det er ikke lett å være matvilt.

Link to comment
Share on other sites

Såklart burde man ta ut predatorer også, kanskje samtidig med ei fredning! Tenk deg da at du hadde spart rypa på høsten. Da hadde det blitt flere ryper som predatorene kunne tatt av, så tilslutt når våren kommer vil det jo teoretisk sett ha overlevd flere stamfugl enn hvis det ikke hadde vært freda. Det er såklart mulig at predatorene også hadde tatt flere ryper når det hadde vært flere å ta av, men jeg er fortsatt sikker på at fredning hjelper!

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha nyttig forvaltning av en viltbestand så må man slå ned på flere faktorer.

Når det gjelder hønsefuglbestanden så hadde fredning sammen med økt predatorbeskatning vært til stor hjelp, samt å holde hundene sine i bånd i båndtvangstiden.

Selv så skal jeg prøve å innføre skuddpremie på en del forskjellige arter i Meråker nå, blant annet kråke, ravn, mår og røyskatt. Rev har vi 500,- på fra før, og det kommer kanskje til å bli en økt interesse for revefangst nå, ettersom det sies at prisen for et reveskinn vil gå opp.

Også ville jeg ha hatt mer oppsyn i fjellet som håndhever kvotebegrensningene på lirype, også fått kvoter på annen fugl, hvis fredning ikke slår til.

Link to comment
Share on other sites

Veeldig svak rypebestand der jeg har jaktet på Hardangervidda, sørøst og nordvest.

Gjelder allmeninger og privat, som har hatt stramme kvoter.

 

Derimot mye spor og sikt av rødrev + rovfugl og ikke minst måker.

Måkene flyr og går manngard etter egg og kyllinger.

 

På ski over vidda i påsken ser en også mye revespor.

Reven overlever på skitten i utedassene når den er i matknipa.

Så nøysom er den, og står klar til å høste av nye reir og kull.

Har ikke noe tro på at vi kan få opp bestanden med fredning, beskattningen fra jakt er allerede minimal.

Ta et skippertak med skade-felling med snøscooter på rødreven, samt skuddpremie i bygdene på den, så vil det vel monne..

Åpne for måke-felling i juli, mens de enda er i fjellet. halvparten er nok...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er VELDIG imot bruk av snøskuter eller annet kjøretøy for å beskatte revebestanden, bare så det er sagt :!:

Jeg syns det at reven bør være like mye "verdt" som noe matvilt, og at vi heller bør beskatte den på mer skikkede og humane måter.

Men jeg er enig med deg at måken bør ned fra fjellet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Syns det har vært varierende med rype på fosen, noen områder er bra mens andre er nesten tomme, enig

i at småroviltet bør taes på alvor. Fredning har jeg ikke tro når småroviltbestanden er så høy som nå, innfør

heller en regel om at alle som skal løse jaktkort på rype må ha dokumentert felling av smårovilt før de får kjøpt

kort, strengt men det hadde kanskje fått flere til å ta ansvar.

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder og ta ut predatorer er det jo bevist at det funker godt, vist jeg husker riktig så var det en overlevelsesprosent på 2,5 kyllinger de forhenværende årene, så var det (med og sette opp tre kråkefeller i forskjellige høyder i terrenget) etter første året en overlevelsesprosent på 4,5 kyllinger. dette var en oppgang som ikke kunne skylles annet en god predator forvaltning. jeg mener det var Geir berteussen (Bretongeir) som satte opp fellene i Trøndelag.

 

jeg tror det er lite uttak av predatorer her jeg bor. har ikke hørt om noen andre som har satt opp feller . men vi har hatt en oppgang i bestanden på rype og storfugl pga. reveskabb i fjord

Link to comment
Share on other sites

Jeg er VELDIG imot bruk av snøskuter eller annet kjøretøy for å beskatte revebestanden, bare så det er sagt :!:

Jeg syns det at reven bør være like mye "verdt" som noe matvilt, og at vi heller bør beskatte den på mer skikkede og humane måter.

Men jeg er enig med deg at måken bør ned fra fjellet :winke1:

 

også imot snøskuterjakt . det er jo utrolig morro med lokkjakt på rev , er det ikke prøvd før så er det absolutt å anbefale, meget spennende.

Link to comment
Share on other sites

Noen steder er det bra med fugl, andre steder er det dårlig..blir ikke noe bedre av at det til stadig er noen forbanna idioter som f*** ikke klarer å holde seg til kvota! Vet om flere her oppi nord som gir seg så langt f*** å skyter det de kommer over.

sikkert flere som mener at 1-2 ryper over kvota en dag ikke er så farlig, men om 20 stk gjør dette et par ganger hver i samme område så er det klart at dette vil merkes.

Men hva skal man gjøre? Ikke er folk interessert i å se oppsyn når de er på jakt heller, så jeg ser ikke så lyst på rypejakta framover.

Link to comment
Share on other sites

jeg er egentil for og få årskvote på rype. jeg vet enkelpersoner som skyter 100 ryper i året og over. synes det er litt for mye.jeg har kommet ned fra fjellet etter 1 tur med mer rype enn kvota sier. men herregud jeg skyter 10 ryper i året. om jeg tar de ti rypene på ett par dager eller på 5 dager spiller da ingen rolle. jaktlaget er rimelig nøktert. vi er fire mann og skyter tilsammen ca 30 ryper i året, nok til en rypemiddag.De årene det har vært lite rype så har folk forstått det etter ett par dager i skogen .å gå 10-12 timer om dagen for en og annen rype er det jo ikke en jeger i dette landet som gidder da holder de seg hjemme eller reiser bort til bedre terreng, så jakta regulerer seg egentlig selv, er det lite rype i fjellet er det også lite jegere .

En annen ting er at om alle rypejegere hadde satt seg som mål og skyte fem-seks kråker for året .hadde mye vært gjort for rypebestanden . men mange sier de ikke har tid til og jakte rovfugl? etter min mening kan de da holde seg hjemme i rypejakten også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...