Jump to content

Småkaliber i fjellet (farlig eller ufarlig)


skurtfaen

Recommended Posts

Rifle på rype i fjellet, har ikke tenkt så mye over rikosjett faren ved denne jaktformen. Noen som har dårlige erfaringer med dette? Kaliber 222,223,6,5.

 

Ville aldri skutt rypa som sitter oppå fjelltoppen, men derimot sitter dem ofte i fjellskrenten med berg i bakgrunn. Fare for helse og sikkerhet ved å skyte helmantel mot et så lite mål? særlig siden enten man treffer eller ikke så er vel fjell/stein utmerket materialet for å rikosjere kula langt? eller vil kula sannsynligvis bli knust?

Link to comment
Share on other sites

Ifm toppjakt regnes gjerne sikker bakgrunn skyteretning mot ikke befolkede/ trafikerte områder.

Man må vel se såpass praktisk på det at har man fjellet "for seg selv" gir vel det sikkerhet god nok.

Teoretisk vil det vel nærmest alltid være slik at hvisomat, såfremt osv så er det en fjern mulighet for at det kan gå galt, men sannsynligvis må du jakte aktivt i hundrevis av jegerliv for at det faktisk en gang vil skje noe galt.

F eks kan du skyte gjennom rådyret og treffe en stein bak dette som gir en rikosjett som...... osv

Link to comment
Share on other sites

Høyhastighetskuler (dvs. fra sentertente rifler) i stein blir som regel til pulver, eller iallefall fragmenter som ikke går langt. En sjelden gang med skrå vinkel kan en få cowboyeffekten (spjoooiiiinngggggggggg) lyden som karakteriserer ei tumlende kule i god fart på vei ut i provinsen. Slike kuler er neppe trivelige å bli truffet av, men det vil ikke holde hastigheten særlig godt. På sjøen ser en de, og de lander stort sett innefor god synsvidde - plask.

 

Sjø og snø er forøvrig virkelig måten å lage kuler på avveie, kuler skutt med flat vinkel på vann vil OFTE komme opp igjen om de ikke fragmenterer, det samme gjelder i snø. De kan gå 20-30m under snøen før de kommer opp igjen, da alltid skrått mot høyre. Noen ganger tumler de da, og andre ganger er de "nesa fram". De kan tom. hoppe på både snø og vann, da i en slak høyresving. Det samme skjer i jord om en har solide kuler - jeg så engang en RFK øvingsgranat (blåmann) reise på tur etter å blitt skutt slakt i myra midtveis mellom standplass og mål. Den tok opp rundt 30° og reiste nok et godt stykke utover banens begrensninger...

 

Slik kan det se ut bak skiva

IMG_4915.jpg

 

.22LR og div. pistolpatroner kan rikosjettere fra alt som er elastisk - treverk kan være en stygg overraskelse. Holder en på nok med "jallaskyting" med pistol eller .22LR, så ser en slike, og jeg personlig har stoppet en .357 og 2 .22LR rikosjetter (den ene fikk jeg i panna), og sett flere både banne og blø etter slike. Det er en fin påminnelse om skytebriller.. det er faen så vondt, men man dør ikke av det. Og slike går ikke langt - igjen, på vann ser en de lande om det er stille.

 

En bør egentlig være vel så bekymra for hvor kule du skyter gjennom rådyret går henne, eller om du skyter over toppen som dyret ditt sitter foran, eller bommer på andre måter. Når jeg jakter på sjøen så er jeg ekstremt forsiktig med skudd inn mot land, da vil jeg ha noe HØYT bak fuglen, mot Danmark er jeg mindre kritisk.. Men f.eks for noen dager siden var det tåke, og da turte jeg ikke skyte med rifle i det hele tatt.

 

Så alt i alt er kuler i stein noe av det som bekymrer meg minst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

De kan gå 20-30m under snøen før de kommer opp igjen, da alltid skrått mot høyre. Noen ganger tumler de da, og andre ganger er de "nesa fram". De kan tom. hoppe på både snø og vann, da i en slak høyresving.

Det må være fordi alle våpen har riflingen "samme vei". Er det noen grunn til det?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er mest sannsynlig at de alle snurrer mot høyre. Når de går skrått ovenfra ned i et medium som er tettere enn luft vil de få et "nese opp" moment, som blir til en "nesa høyre" bevegelse, sammen med at nesa faktisk går opp. HAr sett dette på hurtigfim der en skyter kuler ned i en vanntank og filmer under vann fra sida og nedenfra ("Time Warp" eller noe sånt), de pitcher kraftig opp i de filmene og kommer opp av vannet etter en halv til en meter avh av vinkelen.

Det forklarte veldig godt det jeg har sett under skyting, og det stemmer med teorien.

At de går til høyre er samme effekten som "spindrift", rotasjonsdrift som DFS kaller det. Men det er OT, og treffer de en bølge vet du aldri hvor de går.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at alle kalibre kan gi rikosjetter. Se bare her:

 

En kan nok aldri være hundre prosent sikker på å unngå rikosjetter i en eller annen retning, med mindre man skyter rett ned i ei myr... De raske småkulene til .22-kalibrene vil nok ikke gå langt tror jeg. De holder ikke så godt sammen som en solid .30-kaliber, og når hastigheten i tillegg er høyere i de fleste tilfellene, vil den antakeligvis splintres ganske lett ved treff i stein. Vil ellers tro at om den ikke splintres, vil den bli såpass deformert at den neppe går langt i en annen retning.

Link to comment
Share on other sites

Sikker bakgrunn gjelder i alle jaktformer, både med rifle og hagle.

 

Hva legger du i sikker bakgrunn med hagle egentlig? Jeg skyter da lett mot horisonten med hagle? Om du mener at man skal vite at det ikke er folk eller fe der man skyter, så er jeg enig :?

 

Uttrykte meg kanskje litt feil, tenkte mer på at man må følge med når man er flere som jakter i lag.

 

Sent from my MT15i using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...