Jump to content

Rulleblad og våpenkjøp


FiveInline

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har planer om å begynne i pistolklubb, har alltid hatt lyst til å begynne med dette, men har ikke hatt tid til det de siste årene.

 

På sikt så kommer jeg sikkert også til å søke om å eie eget våpen.

 

Jeg har mista lappen EN gang, dette er rundt 7 år siden. ingen fengsel, men 10mnd uten lappen og bot.

 

Jeg møtte ikke opp til førstegangstjeneste, var i avhør hos politet ang dette, skulle få ny innkallelse, men det fikk jeg ikke. for 3 år siden så fikk jeg brev i posten om att jeg var fritatt for militæretjenste i fredstid eller hva det sto. Jeg fikk så innkallelse til sivilforsvaret for rundt 2 år siden, jeg hadde rett å slett ikke muligheten, så jeg droppa det, siden har jeg ikke hørt et pip mer fra de.

 

Er det noen mulighet for att dette kan være på rullebladet? jeg har jo ikke fått noen dom eller noe som helst, men kan det havne som en "notis" hos politiet som kan hindre meg i våpenkjøp?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil så er det som er 5 år eller eldre noe som politi ser som gammel historie.

 

Det eneste er hvis det er alkohol, vold, eller våpen med i bildet.

 

Dette med at du har vart inne til avhør blir uvesentlig i denne saken. Det er kun ting du er siktet før som har innvirkning.

 

Som regel er det en grei ting og snakke med våpen ansvarlig på det lokale kammeret, og spørre dem konkret hvis disse gamle sakene er noe som du fortsatt må dra med deg.

Link to comment
Share on other sites

Det trur jeg går bra...

Når jeg søkte angående våpen, så fant de GRUMS som de sier her.

Men det var så lenge siden at det gikk greit. ca 5 år siden..

Hadde det vært mange gjentakelser av grumset, så kan det jo hende at jeg ikke hadde fått..Men jeg fikk lov :D

 

Har også unlatt oppmøte 2 ganger, men det var siviltjeneste. Fikk bot på begge.

Og mistet lappen 1 gang for 5 mnd. Bot på 5000kr

3 fartsbøter utenom mener jeg klarte også.

 

Bare snill mann nå :winke1: .............Våpen/jakt og Kammeret.no.

Link to comment
Share on other sites

Straffe registeret og botregisteret er 2forskjellige ting.

 

Var igjennom dette en gang.

Lurer paa om det var noe militer greier som ville oppfordre oss paa yrkesskolen til aa gaa inn i tekniske stillinger i det militere og gaa befalsskole eller noe saan.

 

Om du ikke har en fellende dom paa noe saa er det ikke noe aa bekymre seg om.

Link to comment
Share on other sites

Så litt alvor, jeg håper faktisk att det telles negativt att du to ganger ikke har møtt opp for tjeneste. Atferden din viser vel att du faktisk ikke tar reglene/lovene så veldigt høytidlig. Eller vad synes du selv? Om det siden skal vare nok til og nekte deg eie våpen er en annne ting, men jeg hade i hvert fall notert meg det hvis jeg var våpensaksbehandleren og sjekket deg litt nøyere.

Link to comment
Share on other sites

For min del så hadde jeg grunn til ikke å møte opp på mine to sivilforvargreier.

Det var ikke for at jeg ga blaffen..

 

Men når kontor Rotta ga blaffen i min forklaring og oversåg meg.

Og sendte bøter, da sa jeg ifra.

 

Så jeg ble i etterkant fritatt for tjenste... :)

Link to comment
Share on other sites

En kan jo tenke seg at våpenkontorene har blitt noe strengere etter 22/7

 

Vet ikke hvorfor lappen til FiveInline røyk, men var det pga promille ville jeg avslått en våpensøknad. Kjøre bil eller bære våpen med promille er ikke bra noen av delene og en må være sikker på å kunne styre seg her...

Link to comment
Share on other sites

Så når en har betalt bot, og kanskje vært inne å snekkret paller...Førerkort løs..

Så skal man etter mange år få avslag også!

Må jo se ann om personen faktiskt har lært av det i etterkant. I alle fall mange år etterpå!

 

(Er helt enig at kjøretøy, våpen og promille ikke hører sammen)

Link to comment
Share on other sites

Når en har kjørt med promille, betyr det at en har svekket dømmekraft i beruset tilstand. Det at en har betalt boten eller sittet inn ei tre uker, betyr ikke at en umiddelbart kommer ut med en mer moden og voksen personlighet. Det er personer med slike personligheter politiet ønsker å holde bort efra våpeneie.

Link to comment
Share on other sites

''Og Han har jo gått i kirken og blitt frelst hver gang''

 

Tyder det på positiv personlig utvikling og modenhet?

 

Nei! Hadde det bare vært så enkelt. (It was a joke)

 

Hvor lenge skal man straffes da, 5 år er tydelig ikke nokk for enkelte..

Pluss at personlighet, modenhet må være på topp, osv?

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange svar ja :D

 

Det høres da ut som dette skal gå bra, jeg har ikke fått noen fellende dom, og det med att jeg mista lappen var ikke promille.

 

Grunnen til jeg spurte om dette var att jeg leste att man måtte ha 100% rent rulleblad, og jeg lurte vel egentlig mest på om "saker" som man ikke får noe dom på, hadde innvirking på dette. vet det er strengt med våpen, å det skjønner jeg jo godt.

 

Det med att jeg ikke møtte opp til militæret, gjorde jeg ett valg der å da, og jeg valgte å jobbe fremfor å dra i militæret. Nå ska det sies, att hadde jeg fått innkalling nr 2,(noe jeg aldrig fikk) så hadde jeg dratt, å blitt innkalt til avhør nr 2 hos politiet hadde ikke vært aktuelt. Det med sivilforsvaret så hadde jeg ikke anledning, å tak en sjangs på å ikke møte opp uten att det skapte noe rabalder. får jeg ny innkallelse der, så skal jeg nok møte opp.. bortsett fra det, så har jeg ikke vært borti politiet overhodet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...