Jump to content

Bytte ut S&B Zenith til Zeiss Duralyt med lys ?


Kallek

Recommended Posts

Har nå ett kikkersikte type S&B Zenith3-12x50 uten lys. Lurer på å bytte ut siktet med ett Zeiss Duralyt 3-12x50 med opplyst retikkel. Kommer jeg til å bli skuffet over Zeissen? Er det noen andre sikter helst under 10000 ,- med lys som er bedre, feks Doctor?

Siktet jeg har nå er veldig bra, men kunne tenke meg ett med lys. Hva kan jeg forvente å få for siktet? det er 6 år gammelt og pent brukt, kun litt merker etter ringene.

Det er retikkel 4.

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Man får det man betaler for. Zenith er i prisklasse med Zeiss Victory, og de to er vel rimelig like gode optisk. Duralyt er ikke i denne klassen. Sikkert ingen dum kikkert det heller, men det er delte meninger om den. Søk på Duralyt, og du vil få svar, om enn noe forvirrende svar! Mange er knallfornøyd, mens andre slakter den...

 

Skulle jeg byttet "ned" i prisklasse er det helt klart en jeg ville tittet nærmere på, og jeg er nok litt subjektiv når jeg sier det da jeg har en maken en (dog uten lys), Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys. Denne er en tusenlapp dyrere enn Duralyten, i hvert fall på XXL.

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/classic-diavari-2-5-10x50-kikkertsikte-med-lys-1055243

 

Det er for øvrig en egen tråd om Classicserien: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=5886&hilit=zeiss+classic

 

Tråden om Duraly, med flere linker nederst: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=57832&hilit=zeiss+duralyt

Link to comment
Share on other sites

Som andre nevner her, er det også etter min mening en nedgradering å gå fra en zenith uten lys til duralyt med lys. Har sjølv en S&B Zenith 3-12x50 med lys (FD7) som jeg kjøpte for et drøyt år siden og har bare godord om det sikte. Har hørt at det er mulig å "oppgradere" det sikte du har. Tror det er fult mulig å få ettermontert retikkel med lys på din gamle kikkert, men ikke sikker på hvor mye det koster. Ville iallefall undersøkt litt på det først :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Zenith 3-12x50 uten lys, Victory 2,5-10x50 m/lys og Classic 2,5-10x50 m/lys. Zenith når ikke victory'en til knærene engang, og jeg holder også en knapp på Classic'en i fohold til Zenith.

 

Nå har jeg ikke sett i Duralyt, men denne sies å ikke være like god som Classic. Jeg ville vurdert om du virkelig trenger 12x forstørrelse, i dårlig lys kan du uansett ikke bruke det. Konklusjonen mener jeg må være at du beholder Zenith om du trenger 12x forstørrelse, men om du trenger en skumringskikkert så prøver du å få tak i en Classic 2,5-10x50 m/lys istedet.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Zenith 3-12x50 uten lys, Victory 2,5-10x50 m/lys og Classic 2,5-10x50 m/lys. Zenith når ikke victory'en til knærene engang, og jeg holder også en knapp på Classic'en i fohold til Zenith.

Ikke helt enig der. Har Både Zenith og Victory med lys. Men med Zenith skyter jeg rev midt på mørkeste natta. Hadde jeg derimot bare skullet ha en av de ville jeg nok valgt Victory, men til knærna, den var drøy syns jeg. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Litt nysgjerrig på denne tråden - må man egentlig ha lys i disse dager? Særlig til "normal jakt på dagtid"?

Er lys alltid bedre - så lenge det ikke er alt for stor forskjell på optikken?

 

Så spm mitt er egentlig: finnes det ikke gode nok argumeter mot lys?

Man må bare innse det først som sist, at lys i kikkertsiktet må man ha - uansett?

Link to comment
Share on other sites

Før jeg fikk meg en duralyt med lys tenkte jeg at lys var bare noe som sikkert kunne være kjekt å ha, som så mye annet i denne hobbyen. Jeg tror lys fort blir en avhengighets ting, har du først hatt det vil du ikke ha noe annet seinere... bruker mitt like mye dagtid som i skumring\natt.

Link to comment
Share on other sites

Litt nysgjerrig på denne tråden - må man egentlig ha lys i disse dager? Særlig til "normal jakt på dagtid"?

Er lys alltid bedre - så lenge det ikke er alt for stor forskjell på optikken?

 

Så spm mitt er egentlig: finnes det ikke gode nok argumeter mot lys?

Man må bare innse det først som sist, at lys i kikkertsiktet må man ha - uansett?

 

Lys i kikkertsikte gir en fordel på kveld/natt, ved at du kan se den lyse prikken mot det mørke dyret. I forhold til en kikkert uten lys vil du da kunne strekke skytelyset en god del, men om ikke optikken er super i utgangspunktet vil ikke lyset hjelpe deg noe særlig. På dagtid kan jeg ikke se at lys gir noen som helst fordel, da er det mest en gimmick.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd :)

 

Tror jeg kjøper med kompensator når jeg først kjøper.

 

Har fått tilbud på S&B Zenith 3-12/2,5-10x56 med lys og kompensator til 12500,-

 

og Zeiss classic diavari 2,5-10x56 med lys og kompensator til 9700,-

 

De 2700 kr som skiller betyr ikke så mye, jeg vil bare ha den som er best av dem :)

 

Hvilken ville dere valgt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...