Jump to content

Erfaringer med 340 WBY MAG


Erikr

Recommended Posts

.340 Wby mag har lang hylse og trenger lang mekanisme. Den yter litt mer enn .338 Win mag. som har vesentlig kortere totallengde.

Ammoen til .340-en er vesentlig dyrere enn til .338 win mag.

Dersom man ønsker å ha noe få andre har kan .340 være et alternativ.

Trenden i våre dager går i retning belteløse hylser med tilsvarende store volumer.

Hvorfor ikke gå for SAKO sin egen relativt nye 9,3 x 66 ?

Link to comment
Share on other sites

Har svarer du på alt annet enn det jeg lurer på ;) Jeg vet hva den yter og alt rundt selve patronen, men i praksis har hverken han eller jeg noen erfaring.

 

han lader ammoen selv så ammo er ikke en tema. Tenker mest på presisjon, rekyl osv..altså det jeg skrev over;)

 

Men takk for innspill...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en slik en, solgte den pga av heftig rekyl.

Når det gjelder ladedata så kan jeg være behjelpelig med dette, om det blir noe kjøp.

 

Altså- solgte den pga heftig rekyl.Og bare så det er sagt, er ikke spesielt redd for rekyl. Dette var en Weatherby MkV, original med Krieger pipe, utrulig bra presisjon. Måtte skyte meg gjennom de "vanlige" kalibrene mine, 30.06, 300WM, 375 H&H, for å til slutt ende opp med 340'en. Da gikk det greit. Å gå fra 6,5x55/3006 og rett på 340'en funka ikke. Ble skuddredd etter 8-10 skudd. Og etter hvert føltes det litt meningsløst å skyte x-antall skudd med både 300 og 375 for å kunne avfyre en 340, når begge de to andre gjør en mer enn ok jobb.

 

Så da ble den solgt, og den nye eieren bruker den faktisk til jaktfeltskyting, så han er ikke redd for rekyl i alle fall. :D

Link to comment
Share on other sites

Har forklart kompisen at rekylen ikke er som hans 308, noe han nok er mer enn klar over. Skal med han og se på rifla i neste uke.

 

Riflen er ment som en rifle til jakt på elg i fjell/åpent terreng.

 

Ingen her inne so har en 340 med demper? Ser for meg at trykket er rimelig mye større enn for fx 338 wm og dermed verre å tåle for en lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg delte camp i Sør Afrika i 2006 med en forholdsvis kjent nordmann innafor våpen / ammo.

Han var stor tilhenger av 340 Weatherby og skjøt noen flotte trofeer mens vi var der nede, noen på ganske så lange hold.

Ifølge han var dette et supert storviltkaliber.

Jeg fikk aldri sjanse til å prøveskyte rifla, men rekyl var i klasse med 375 H&H ble det sagt.

 

Men er det ikke slik at denne patronen bør/skal ha et forholdsvis langt løp (25 - 26 ") og hvordan vil håndterbarheten av rifla da bli med en demper på tuppen av et langt løp?

For om en skal hive seg på kapp løp skru på demper, kapp løp skru på demper - mantraet, vill en jo til slutt ende opp med 338 Winmag effekt...eller hva?

Og hva er da vitsen med 340 Weatherby?

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem om man går inn for det. Jeg har selv ei m70 i 300wm som veier 6 kg med div. utstyr på. Med riktig reim er det ikke noe tyngde å snakke om. Vi går dessuten ikke inn i trær alt for mye heller. Om kompisen velger demper for bli opp til han, men det er noe han vurderer.

Link to comment
Share on other sites

340'ien er vel egentlig regnet for å være Weatherbys mest vellykkede patron. Ytelsesmessig er den omtrent lik 338 LapMag og det er stort sett hva det individuelle løpet gir som utgjør forskjellen i hastigheter. Fordelen med 340 kontra 338LM er at man kan ta hvilken som helst 375HH og skru inn ei 340 pipe uten andre endringer. I BRNO 602 betyr det at man har et 5-skudds magasin med 340 og et 4-skudds 338LM. Hylser til 340 kan formes lett fra 375HH.

 

Den fineste rifla jeg har skutt med noen sinne var en Champlin Firearms i 340Wea. Den hadde i særklasse den fineste låskassa jeg har tatt i, for ikke også å si den mest solide.

 

En Champlin 340 til salgs..: http://www.champlinarms.com/Default.aspx?tabid=30&ctl=GunsDetails&mid=409&StyleID=2&GunID=1684

Link to comment
Share on other sites

Har begått noen elg med 340Wby, det er jo kule valget som bestemmer hvor mye man evt ødelegger. Syns Woodleigh 250grs PP var noe i overkant, div X kuler har fungert greit. Rekylen til vanlig noe kjappere enn en friskt ladd 375HH med 270grs, men når 340'n når 960m/s med 250grs Sierra match king(holder vel storvilt kravet på ca 1000m), var rekylen kjappere og hardere enn nevnte 375 og ikke helt god fra benken. Hva ønsker man å oppnå med demper, kapper man er vitsen borte og gjør man det ikke får man et laaangt og gjerne fram tungt våpen, men det er vel kanskje ikke så mye å henge seg fast i på fjellet. Syns at demper er så stygt at da teiper jeg heller fast hørselsvernet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...