Jump to content

Liten Mildot kikkert


Ranger#44

Recommended Posts

Hei,

er på jakt etter en liten (max 42mm åpning) til min Thompson Contender rifle i .45/70.

 

Ønsker mildot da kulebanen ikke er noe å skrive hjem om. Maxpris rundt 5-6000, trenger ikke noen dyr kikkert til dette bruket. Denne skal kun brukes på dagen i skogen. Så lav forstørrelse er også en fordel.

 

Noen med noen gode ideer?

 

Edit: For øyeblikket er Nikon Monarch 2.5-10x42 som er favoritten.

Link to comment
Share on other sites

IOR har slike, men de er for dyre i Norge. Lang imellom brukt også, men det har passert noen på forumet.

 

Edit: Tenkte ikke særlig langt her jeg da. http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1989&idkategori=1049&kat_name=&prod_name=Vortex%20Diamondback%201.75-5x32%20Dead-Hold%20BDC%20Reticle&startrow= Denne er vel det du ser etter.

 

På den andre siden. Hvor langt har du tenkt å skyte med den? 5cm overslag på 100m gir 5cm under på 150m.

Link to comment
Share on other sites

Men vil et slikt retikkel tilpasset kulebanen til det nye "natokaliberet" være særlig egnet til en 45/70 da? Ville tro kulebanen var totalt forskjellig? Kanskje bedre med "ballistisk topp"?

 

Retiklet er ikke tilpasset kulebanen til natopatronen. Avstanden mellom dotene er lik. Vanligvis 10cm på 100m. Retiklet ble utviklet for å lettere beregne avstanden til et mål av kjent størrelse.

Hvis retiklet ikke er medforstørrende endres denne avstanden. På mitt sikte endres den fra 5cm til 20cm. Fra høyeste til laveste forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Ser du på det samme? Et retikkel med navn K-5.56 høres litt tilpasset ut :)

Det beskrives med følgende tekst av noen som har testet:

 

"The aiming dot is exactly the same as the K-Dot as a 2MOA dot with the same side chevrons, and it has the three upside down v's under the dot. At first glance they look to be the same size, just spaced differently apart for the longer ranges. The litrature says the centre dot is zeroed at 100m and the subsequent chevrons are ranged at 300, 400 and 500m respectively based on 5.56 Nato ammo."

 

Selvsagt finnes det andre retikkel med tilsvarende funksjon som er mer generelle, men dette var nå en gang en kommentar til et spesifikt sikte med akkurat dette retiklet. F.eks. K-Dot?

Link to comment
Share on other sites

Ser du på det samme? Et retikkel med navn K-5.56 høres litt tilpasset ut :)

Det beskrives med følgende tekst av noen som har testet:

Selvsagt finnes det andre retikkel med tilsvarende funksjon som er mer generelle, men dette var nå en gang en kommentar til et spesifikt sikte med akkurat dette retiklet. F.eks. K-Dot?

 

Jeg forholdt meg til mildot som trådstarter har forespørsel om. K-Dot/K-5.56 er ikke samtaletema.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forholdt meg til mildot som trådstarter har forespørsel om. K-Dot/K-5.56 er ikke samtaletema.
Du gjorde det ja, men det gjorde ikke han (Finnlight 338WM) jeg kommenterte - og som linket til et sikte (Meopta med K-5.56). Jeg prøvde på forsiktig vis å antyde at "dette er dumt til trådstarters våpen/formål" :) Den andre linken derimot, til et Vortex Diamondback, hadde et mer egnet retikkel (Dead-Hold BDC), som også trådstarter var enig i. Men nok om det...å spore av fra opprinnelig tema ser jeg er lite hensiktsmessig.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...