Jump to content

338 villkatt for lange hold


Recommended Posts

Jeg har i dag en sako 7mmRUM Custom Rifle.

løpet holder maks 300 skudd til med god prsisjon (500 hvis jeg er heldig)

 

Rifla veier over 6 kilo i dag og er tung å drasse på. jeg vurderer derfor om jeg skal bytte løp og gå for en patron i 338 når den tiden kommer.

jeg har lurt på om jeg skal gå for 338 Edge eller RUM men jeg synes det blir litt for kraftig.

jeg har tenkt å bruke 300 grains Sierra kula hvis jeg går for dette kaliberet.

 

er det noen som kjenner til en nedkortet versjon av 338 RUM til ca 60mm eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

Dakotaen og Lazzeronien må ha større støtbunn enn RUM (som bruker samme som WinMag osv.).

Det finnes sikkert flere alternativer her i bland villkattene, og det er det nesten umulig å ha den fulle oversikten over til en hver tid.

Men jeg kom til å tenke på den "nye" 338 RCM (Ruger Compact Magnum) feks, eller kanskje en 338 RSAUM. Du har jo 338 Federal også, men den bruker mindre støtbunn igjen.

Men hvis du synes at RUM, Edge, Tornado, Lapua, er for kraftige, så er du jo tilbake på en WinMag da. Så hvorfor ikke velge det. Vi skal love å ikke erte deg..... :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Nja 338 Win mag blir det garantert ikke.

 

Short Action patronene blir for korte etter min smak.

 

det som er tingen er at rifla i dag fungerer utmerket med 93 mm OAL 7mmRUM men hvis jeg skal bruke 338 RUM eller EDGE så må jeg sette 300 grains kule dypt. i tillegg så er 7mmRUM kresen på kruttet og jeg mener at hylsa med fordel kan kortes inn til ca 60mm. jeg tror da at man vil få en jevn forbrenning og høyt potensiale for presisjon. man får en patron som minner om en stor 284.

Link to comment
Share on other sites

Den 338 RCM så ikke så dum ut.

 

men den er kansje litt kortere enn jeg hadde tenkt meg.

den er jo samme lengde som 308 hylsa.

hvis noen har bedre forslag så er det bare å komme med dem.

 

foreløpig så tror jeg at jeg setter 338 Dakota på toppen av lista. bunn diameteren på denne er nesten identisk (må åpnes opp fra 13,69mm til 13,84mm) den har en lengde på 64,51mm mot 338 RUM sin 70,35mm.

7mm RUM er 72,39mm lang.

Link to comment
Share on other sites

Dakotaen er en fin patron, og den ligger fornuftig ann når det gjelder effektiv forbrenning og fart.

Men det er dyre hylser, og ikke så gode å få tak i, så noen "skyte-børse" på bane og div. egner det seg dårlig til pga prisen. Nå er forøvrig .338 ikke akkurat billig å leke med uansett da :roll: .

Dakotaen kan kamres i ei 338 WinMag-pipe, da den skjærer reint....... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du må prøve å ta rede på om det er gode hylser å få tak i til 300 Dakota, lite vits i å planlegge et presisjonsbygg hvis det ikke kan skaffes hylser av toppkvalitet. Da er 338WinMag bedre for Norma har gode hylser og du kan forme om Lapua 300Win.

Link to comment
Share on other sites

Syns du motsier deg selv litt.......dette grunnet :

jeg har lurt på om jeg skal gå for 338 Edge eller RUM men jeg synes det blir litt for kraftig.

jeg har tenkt å bruke 300 grains Sierra kula hvis jeg går for dette kaliberet.

 

Om det skal være noen vits med å bruke 300 grs Sierra i en eller annen 338 kreasjon, ja da vil jeg si at hylsevolumet iallefall ikke burde være noe mindre enn RUM eller desslike.

 

Skal 300 graineren ha noe å hente over 250grs kula, ja da kreves det STORT maskinrum i hylsa, jækla stort!!!

 

Jeg drev og testet i min 338RUM, og der var det ikke mye å hente ved å gå over til 300 grainere.

Bedre med litt lettere kule, i høyere fart, og på det holdet der 300 graineren begynner å "vinne", ja på det holdet skyter iallefall jeg veldig lite.

Om du kommer frem med prosjektet ditt vil jeg så absolutt annbefale deg å teste ut 250grs Scenar, bra BC, og går som en "kule" i mi børse iallefall.

Link to comment
Share on other sites

tja det kan godt være at du har rett. husk bare på at jeg er ikke ute etter mest mulig flat kulebane men derimot presisjon. jeg må se litt på flyvetiden og da vil nok edge ha et godt forsprang.

men rekyl er også en faktor så det vil kreve at jeg setter alle faktorene opp i mot hverandre før jeg gir gass.

 

jeg har egentlig mest lyst på en EDGE men jeg tror det vil bli på grensen til ukomfortabet med denne når jeg skal skyte flere serier over kort tid.

 

regner også med at den vil være litt kresen på ladningene pga så stort volum.

 

men det er mulig at med en kortere hylse så kan det bli litt krampeaktig med 300 grains kula

Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt... :wink:

Med tanke på rekyl......det er en himmelvid forskjell på 250 og 300 grs maksladete kuler i mi rifle. :shock:

250 grainere i over 940m/sek kan jeg, etter egen bedømmning, kontrollere.

300 grainskuler med maks fart.....aiaiai.....de gir jaggumeg beskjed ja!!! Skal ærlig tilstå at det å skyte en hel testserie med 300 grainere var faktisk mere enn jeg satte pris på. Så jeg har skrinlagt hele 300 grainskule opplegget.

Rumlingen er imellom 6 og 7 kilo, og er uten brems eller demper.

 

Har også snakket med andre som har benyttet begge vektene, i både Rummer og LM-er, og de fleste sier forskjellen i rekyl er STOOOR!

Om det først og frems er presisjon du er ute etter så er det kun en måte å finnne utav det på.......testing, mere testing og etter det........ enda mere testing.

Med tanke på komponenter, gå for noe som ikke koster skjorta, eller er like sjelden som høne med tenner!!!

Hylser må være lett tilgjengelig; Det er ett krav jeg setter til alle mine prosjekter.

Kuler, hetter og krutt er sjelden noe problem.

 

Lykke til, og hold oss oppdatert. :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om hylsevolum og 300grs kuler er det en patron som jeg ville luktet på.

Hva med en 338-378? Du får også en utmerket langholdsrigg fra Weatherby i dette kaliberet.

XXL er importør av Weatherby i Norge.

Du finner mer info om Weatherby TRR (Threat Response Rifle) her:

 

http://www.riflemagazine.com/magazine/article.cfm?tocid=1143&magid=81

 

PDF fil om TRR: http://www.weatherbyrifler.com/Download/PDF/trr.pdf

 

TRR.jpg

Link to comment
Share on other sites

jeg tror det vil bli altfor omfattende å bygge om til en 338-378 eller 338 Excalibur.

husk rufla er regulert til 7mmRUM det er samme hylsa som 338 EDGE.

det vil etter min mening ikke være nok å hente i forhold til 338 EDGE og i tillegg så virderer jeg å gå motsatt vei med en kortere versjon av denne hylsa.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror det vil bli altfor omfattende å bygge om til en 338-378 eller 338 Excalibur.

husk rufla er regulert til 7mmRUM det er samme hylsa som 338 EDGE.

det vil etter min mening ikke være nok å hente i forhold til 338 EDGE og i tillegg så virderer jeg å gå motsatt vei med en kortere versjon av denne hylsa.

 

 

når du har de kriteriene så kommer i hug den .33 G&A som Ross Seyfried lagde, de kappa .404 ned til samme hylse lengde som .450 G&A, ca 2.5 lang tommer og lagde en Elk patron på den i villkatt utgaven av .330 Dakota ca 20 år før den var på markedet.

Link to comment
Share on other sites

i og med at rekyl blir en faktor her så vurderer jeg å montere en lukket rekylbrems på denne kreasjonen. men jeg vet ikke hvor mye dette vil invirke på presisjonen. det er jo neppe ideelt med noe remedier forran munningen men jeg ser jo at det blir brukt på diverse grove våpen så det har kansje ikke så himla mye å bety.

jeg vil ikke ha en smell forsterker så det må bli en liten demper eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Nja 338 Win mag blir det garantert ikke.

 

Short Action patronene blir for korte etter min smak.

 

 

338 Win Mag er vel en 64mm mener jeg og ikke en short magnum/action. Slik jeg ser det er det vel denne du vil være mest tjent med. Med kasselengden din burde du ha mulighet til å sette 300 grainerene et stykke ut også slik at dem ikke stjeler så mye hylsevolum.(blir uansett noe krampeaktig)

 

Personlig er jeg ferdig med sære patronløsninger, vil heller bruke tiden/pengene på å skyte og skaffe meg praktisk erfaring (vindavdrift - avstandsbedømming o.s.v.)

 

Setter du på et godt langt løp (70cm) bør du får hastigheter med win mag'en som ligger et sted oppunder 900mps med 250gr kule.

 

Tenker du demper er det også en stor fordel å holde kruttmengden nede på et fornuftig nivå.

Link to comment
Share on other sites

Nja 338 Win mag blir det garantert ikke.

 

Short Action patronene blir for korte etter min smak.

 

 

338 Win Mag er vel en 64mm mener jeg og ikke en short magnum/action. Slik jeg ser det er det vel denne du vil være mest tjent med. Med kasselengden din burde du ha mulighet til å sette 300 grainerene et stykke ut også slik at dem ikke stjeler så mye hylsevolum.(blir uansett noe krampeaktig)

 

Personlig er jeg ferdig med sære patronløsninger, vil heller bruke tiden/pengene på å skyte og skaffe meg praktisk erfaring (vindavdrift - avstandsbedømming o.s.v.)

 

Setter du på et godt langt løp (70cm) bør du får hastigheter med win mag'en som ligger et sted oppunder 900mps med 250gr kule.

 

Tenker du demper er det også en stor fordel å holde kruttmengden nede på et fornuftig nivå.

 

338 win mag har belte og dette fører til at hylsa ikke utnytter den bredden som den kan derfor wil jeg foretrekker RUM/Dakota hylsa fremfor 338 WinMag.

jeg har selv hatt 338 winmag før men da som jakt rifle.

 

jeg vil ikke montere demper i på denne rifla, det jeg derimot vurderer er å montere en lukket rekyldemper med den eneste hensikt å dempe rekylen.

jeg vil da kunne montere en dings som ligner en lyddemper men som kun har til hensikt å dempe rekylen.

da får jeg ikke den grusome smellen som vanlige rekyldempere er så upopulære for.

 

ukurante hylser har aldri vært noe problem for meg. det kreves litt egeninnsats når rifla er ny og så bruker man disse hylsene i flere år etterpå.

til ett prosjekt som dette så vil jeg antagelig starte med ca 500 hylser for så å sortere ut de som har mest avvik.

Link to comment
Share on other sites

Syns du motsier deg selv litt.......dette grunnet :
jeg har lurt på om jeg skal gå for 338 Edge eller RUM men jeg synes det blir litt for kraftig.

jeg har tenkt å bruke 300 grains Sierra kula hvis jeg går for dette kaliberet.

 

Om det skal være noen vits med å bruke 300 grs Sierra i en eller annen 338 kreasjon, ja da vil jeg si at hylsevolumet iallefall ikke burde være noe mindre enn RUM eller desslike.

 

Skal 300 graineren ha noe å hente over 250grs kula, ja da kreves det STORT maskinrum i hylsa, jækla stort!!!

 

Jeg drev og testet i min 338RUM, og der var det ikke mye å hente ved å gå over til 300 grainere.

Bedre med litt lettere kule, i høyere fart, og på det holdet der 300 graineren begynner å "vinne", ja på det holdet skyter iallefall jeg veldig lite.

Om du kommer frem med prosjektet ditt vil jeg så absolutt annbefale deg å teste ut 250grs Scenar, bra BC, og går som en "kule" i mi børse iallefall.

 

Hvilket hold begynner 300grs kula å vinne terreng kontra 250grs? 8-900 m? eller lengere?

Link to comment
Share on other sites

Nja 338 Win mag blir det garantert ikke.

 

Short Action patronene blir for korte etter min smak.

 

Setter du på et godt langt løp (70cm) bør du får hastigheter med win mag'en som ligger et sted oppunder 900mps med 250gr kule.

 

Tenker du demper er det også en stor fordel å holde kruttmengden nede på et fornuftig nivå.

 

Nå kødder du? I en 338 Win Mag vil du aldri komme opp mot 900m/sek med en 250 grs kule uansett løpslengde. Jeg har selv hatt en Win Mag, så det vet jeg ikke går. Du må opp i en 340 Wby før du klarer den hastigheten, og da med 26" pipe og maks ladninger. I min 340, gir 250grs kule og 88grs MRP 2970fps. De 2-3 andre 340'ene på strøket ligger rundt det samme med denne ladningen som er absolutt maks i de fleste våpen.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Nja 338 Win mag blir det garantert ikke.

 

Short Action patronene blir for korte etter min smak.

 

Setter du på et godt langt løp (70cm) bør du får hastigheter med win mag'en som ligger et sted oppunder 900mps med 250gr kule.

 

Tenker du demper er det også en stor fordel å holde kruttmengden nede på et fornuftig nivå.

 

Nå kødder du? I en 338 Win Mag vil du aldri komme opp mot 900m/sek med en 250 grs kule uansett løpslengde. Jeg har selv hatt en Win Mag, så det vet jeg ikke går. Du må opp i en 340 Wby før du klarer den hastigheten, og da med 26" pipe og maks ladninger. I min 340, gir 250grs kule og 88grs MRP 2970fps. De 2-3 andre 340'ene på strøket ligger rundt det samme med denne ladningen som er absolutt maks i de fleste våpen.

 

Jeg skrev ikke 900 mps (men oppunder, var litt upresis der kanskje) - tenkte mer i baner av 880. En skal ikke undervurdere noen ekstra cm pipe(70+). Mange 338 win mag er klarer rundt 850mps med 24" pipe.

Det er vel her jeg mener diskusjonen bør ligge - er de ekstra 10-30 grain(340-338Lap) med krutt virkelig verdt de meterne en får ekstra? (med tanke på varmeutvikling og løpsslitasje).

 

Hadde i min tid en 7mm STW - og det var noe av det mest meningsløse kaliber jeg har hatt (ivertfall i standard 26" løpslengde. Brant løp som bare det og ga ikke så forferdelig mange meterne ekstra over 7mm rem mag.

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok saken at en 338 vs en 340 med samme trykk gir en 340 langt bedre hastighete. En 338 har litt for lite volum vs kaliberet, mens en 340 er mer velbalansert. Det er vel der diskusjonen bør ligge, hastigheter i to patroner med samme trykk. Det er ingen problemer å presse en 340 opp i 3100fps med en 250grs kule, men du er da langt over makstrykk. Norma/Weatherby's ammo er ladet til maks trykk, så de er en utmerket referanse i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Nå er nok saken at en 338 vs en 340 med samme trykk gir en 340 langt bedre hastighete. En 338 har litt for lite volum vs kaliberet, mens en 340 er mer velbalansert. Det er vel der diskusjonen bør ligge, hastigheter i to patroner med samme trykk. Det er ingen problemer å presse en 340 opp i 3100fps med en 250grs kule, men du er da langt over makstrykk. Norma/Weatherby's ammo er ladet til maks trykk, så de er en utmerket referanse i så måte.

 

Jo en får høyere hastigheter med samme trykk - har aldri antydet noe annet. RUM mag gir enda høyere hastigheter.

 

Men personlig foretrekker jeg en anelse mindre kruttladning. Og om en sier at en maxladning(250gr) for 340 med 26" løp ligger på ca 890-900 mps og en 338 win mag på ca 840-850 (24" løp), så er det ikke så stor forskjell mener nå jeg. Hiver en på 2" på winmag'en blir forskjellen enda mindre(tør jeg gjette på 850-860?).

 

Selvfølgelig varierer hastigheten fra våpen til våpen - jeg baserer dette på mine erfaringer med 338 win mag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fikk i dag en e-mail ifra en ikke ukjent amerikansk kuleprodusent der dem ber meg ta en titt på den nye 338 Norma som vist nok er under utvikling?

 

jeg sendet dem en beskrivelse av hva jeg var ute etter og lurte på om de hadde dier som lå i nÆrheten av min beskrivelse.

 

er det noen som har hørt noe mer om denne?

 

den skal vist nok basere seg på en nedkortet versjon av 338 Lapua.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...