Jump to content

J***a dyrevernere...


1983

Recommended Posts

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/10/20/dyrevernere-vil-avskaffe-skuddpremie

 

 

De er så trangsynte som ikke skjønner at skabb er en større lidelse enn jakt. De bryr seg lite om at disse predatorene tar andre liv...

Nei, man kan vel ikke bry seg om slike folk, blir bare så uendelig provosert av slike folk som løper til fjels med en gang det er snakk om ulvejakt...

Link to comment
Share on other sites

Vi mener at norsk viltforvaltning ikke bør bygge på skuddpremieordning. Årsaken er at det ikke har noen virkning slik vi ser det, sier Ingebrigt Stensås, prosjektleder i Direktoratet for Naturforvaltning.

 

Merkelig. Var det ikke de som hadde skuddpremie på rødrev for å etablere ny bestand av fjellrev?

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting vi JEGRE skal gjøre med denne typen innspill. Svare på innleggene, med saklige argumenter. Vi kan ikke overse denne typen angrep på jakten. Siri og hennes medløpere bruker alle midler og argumenter for å redusere jakten og det jakten bringer med seg.

Link to comment
Share on other sites

fjerning av skuddpremie fører til mer skadeskyting.....hvem gidder å bruke vanlige hagle patroner til 15-20 kroner stykket på ei tarvelig kråke,eller en v-max i diverse 22 cal....til rundt om 5-7 kroner skuddet + ladearbeidet???ikke her i allefall....leirdueskudd og billige salong skudd er realiteten etter skuddpremie ordninga ble borte....

Link to comment
Share on other sites

fjerning av skuddpremie fører til mer skadeskyting.....hvem gidder å bruke vanlige hagle patroner til 15-20 kroner stykket på ei tarvelig kråke,eller en v-max i diverse 22 cal....til rundt om 5-7 kroner skuddet + ladearbeidet???ikke her i allefall....leirdueskudd og billige salong skudd er realiteten etter skuddpremie ordninga ble borte....

 

Jeg gidder, men betaler ikke mer en 2-5 kroner for bra jaktammunisjon i stål. Drar ikke på jakt med ammunisjon jeg vil skadeskyte med bare fordi jeg ikke får noen kr i skuddpremie....

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si jeg er enig med Siri her, men at hun har et poeng, det ser jeg.

Klipper ut av teksten: "Det er et paradoks at kommuner premierer jegere for å jakte på dyr de har egeninteresse av å drepe, skriver NOAH..."

 

Jeg tenker at mange jegere kanskje bør se helheten i naturen og beskatte rovviltet på lik linje med matviltet. Ser man ikke viktigheten av det uten at man skal ha betaling, ja så har Siri et saklig poeng.

 

Jeg er like fattig eller rik om jeg fanger en mår eller tre i løpet av vinteren. Økonomien står ikke å faller på det. Likeså om jeg skyter x antall rev nedom huset her. Jeg vil tro jeg uansett har litt igjen for det i form av en orrhane mer eller et par tre rådyrkje spart. Slik sett mener jeg skuddpremie kanskje er litt smør på flesk. For meg. Men kanskje andre jegere må ha pengemotivasjonen for å drive på?

 

Å slakte Siri for dette utspillet gidder jeg ikke. Ho har hatt langt verre utspill tidligere.

Link to comment
Share on other sites

fjerning av skuddpremie fører til mer skadeskyting.....hvem gidder å bruke vanlige hagle patroner til 15-20 kroner stykket på ei tarvelig kråke,eller en v-max i diverse 22 cal....til rundt om 5-7 kroner skuddet + ladearbeidet???ikke her i allefall....leirdueskudd og billige salong skudd er realiteten etter skuddpremie ordninga ble borte....

 

 

billige salongskudd holder lenge til kråke.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker meg ett skriv som jeg kan gi representantene i kommunestyret som en motvekt mot NOAH`s skriv som representantene fikk når de på siste møte skulle behandle gjeninnføring av skuddpremie, det resulterte i at de utsatte spørsmålet til neste møte.

 

For min del er det minken jeg helst vil til livs, for den herjer veldig med sjøfuglbestandene ute i skjærgården vår og der har den ingenting å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Her er noe tatt direkte fra DN sin side.

 

Handlingsplaner mot mink og eksotiske fiskeslag

 

Amerikansk mink (Neovison vison) er en fremmed invasiv art i Europa og Norge, som er knyttet til negativ bestandsutvikling for flere arter, særlig bakkehekkende sjøfugl. Artsdatabanken har vurdert arten til å utgjøre en høy risiko for stedeget biologisk mangfold. Det er derfor behov for målrettede tiltak mot arten. Utkast til Handlingsplan mot mink har vært på høring og en forventer en ferdigstilling av planen i løpet av 2011.

 

Målet er å få på plass en kostnadseffektiv bekjemping av mink. Det er et prioritert mål å få opp hekkesuksessen hos truede og sårbare sjøfuglbestander, med fokus på bestandene i sjøfuglreservater. Det skal etableres en adaptiv forvaltning, det vil si at en hele tida pløyer ny kunnskap inn i forvaltningstiltakene.

 

Utvikling av kunnskap om minkens virkning på andre arter er en viktig del av handlingsplanen: Denne handlingsplanens tiltak vil bli brukt til å bygge opp kunnskap som kan gjenbrukes i forhold til andre skadelige fremmede invasive arter.

Her.

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen i sin rette forstand som tar NOAH seriøst i alt dem klarer å lire av seg. Vi får virkelig håpe dem ikke klare og innføre noe dyrepoliti. Får e det noen jeg ikke vil skal komme å sjekke om bikkja har det bra er det NOAH.

Har en sånn følelse av at det er veldig "in" og være dyreverner nå. Redd alt som kan reddes koste hva koster vil. Og det dummeste dem sier om sykdommer og sult er at det ikke er så farlig, får det er NATURENS GANG. Bare vi jegere ikke får tatt liv av noen dyr. Og hvorfor skal ikke kos og jakt høre sammen?? Skal man gå med tåra i øyekroken når man har skutt et dyr?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke ordlyden i overskriften er måten å håndtere utsagn fra slike organisasjoner på. Vi må være klar over at kunnskap og forståelse for jakt er minial hos en betydelig del nordmenn. Mange har ikke peiling på noen verdens ting. Jeg vil tro disse lett bikker over til å sympatisere med dyrevernere. Jakt har heldigvis lange tradisjoner og drives i dag primært for vår egen fornøyelses skyld. Ja det er matauk, men jeg tror det for de færreste er motivasjonen bak jakt. For de fleste er det billigere å gå på Rema 1000. De fleste jegere bryr seg mer om viltet enn folk flest. Hvem andre tilbringer mer tid i skogen, loggfører hva de har sett og blir oppriktig glade over å se vilt om det er jakt eller ei, enn jegere? Mange naturfotografer gjør det. De går mange av oss en høy gang når det gjelder timer i skogen, kunnskap og glede. Det er svært viktig at vi jegere viser samfunnet at vi bryr oss om viltet, at vi er lovlydige og utøver jakt på mest mulig human måte. Det er viktig at fremstilling i media er saklig, seriøs og tråd med lover og regler. Jeg er selv stort sett uenig med Noah, men skal folk som ikke vet at kjøtt stammer fra levende dyr ha aksept for jakt, må vi være saklige og fornuftige. Jævla dyrevernere er ikke bedre enn det må være som innspill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...