Jump to content

Forslag til rifle i 22-250


Rødøyet

Recommended Posts

Hei

 

Har delvis bestemt meg for ei ny rifle i 22-250. Prisklasse 5 000-10 000.

 

Presisjon er selvfølgelig 1. prioritet

Vil heller ikke ha en voldsomt tung sak, selvom dette har en sammenheng med førstnevnte krav.

Godt kjøp for pengene får avslutte ønskene.

 

(T3 Lite?)

 

Kast dere på, diskuter og argumenter for deres valg!

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27112010

Her har du absolutt en kurrant pakke i 22-250!

Men hadde jeg vært deg så ville jeg ha kjøpt med en bedre kikkert enn det som er med i pakken.

Legg gjerne i mer penger i en kikkert enn selve rifla, eller se om du finner noe brukt til en billigere penge(du kan spare mye på å kjøpe brukt!).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Browning A-Bolt i 22-250, og det er definitivt den rifla jeg har prøvd som jeg føler meg mest sikker med :!:

Den er ekstremt flattskyttende og med selvladet ammo så har jeg samme treffpunkt fra 0-170/180 meter når den er innskutt på 100 meter.

Riggen består av lyssterk kikkert, to-fot med vugge og lyddemper. To-foten hjelper utrolig mye på treffsikkerheten og det samme gjør demperen iogmed at den demper rekylen slik at det blir tilnærmet lik ingen rekyl i rifla.

På 100 meter har jeg samlinger på 10-12 mm på en god 3-skudds serie, og det er ingen problemer med å treffe små blinker på lengre hold(hvis man føler seg komfortabel med lengre hold og sine egne og riflas begrensninger).

Den tiden jeg har vært heldig eier av denne riggen så har jeg plukket alt fra kokte egg til rådyr :wink:

Jeg har ingen problemer med å skyte rev og rådyr på hold mellom 0-200 meter med denne, og lengre enn 200 meter strekker jeg ikke holdene for det har jeg ikke forsket noe på enda :D

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel si at det viker +/- 2-3 cm fra 0-170/180 meter med selvladet skudd :)

 

Faktisk er jo 2-3 cm en overdrivelse! (Evt. "underdrivelse") Ei kule fra en .22-250 holder seg lett innenfor +/- 15 mm fra 0 - 175 m. Bare prøv i et ballistikkprogram, så får du se. Jeg prøvde for morroskyld 50 gr V-max @ 1150 m/s. Innskutt 13 mm høyt på 100 m, så går den 13 mm lavt på 175 m.

Link to comment
Share on other sites

Og det var vel ingen som nevnte overslag i det optimistiske tilfellet over......

At hjemmeladet skal gå så veldig mye "flatere" enn fabrikk stiller jeg også spørsmål ved. Med samme type kule/vekt tror jeg ikke differansen er så enormt stort.

Link to comment
Share on other sites

Hvor billig kan man få det, og få tilfredstillende presisjon? Savage Stevens 200 (om du finner den i 22-250r her til lands), finnes flere steder (m.a. G-Max) til 4999 med Tasco world class 3-9x40. Ryktene sier at denne går for 2999 yren kikkertsikte. Ryktene sier også at 223r versjonen har god presisjon (simpel som fy, men er presis). Magasin løsningen er ikke så idiell på disse, og det er det viktigste jeg kommer på (utenom simpel plaststokk).

 

Har hatt T3 (greit våpen, som jeg ikke skal ha flere av. Da heller Sako 85). Jeg ville ha sett nærmere på Browning X bolt om jeg var deg, den er ikke så dum. S&L Classic/DL (spesielt om du får på en KKC eller GRS stokk) er meget gode våpen.

 

Den Weaterbyen er nok på papiret det beste kjøpet krone for krone, om du liker den.

Link to comment
Share on other sites

Og det var vel ingen som nevnte overslag i det optimistiske tilfellet over......

 

Joda, det var det. Ihvertfall tolker jeg +/- 2-3 cm som det. Forresten er ikke +/- 3 cm veldig flatt opp til 175 m. En vanlig jaktpatron i .308W klarer det.

Overslag er en vesentlig parameter når en skal vurdere hvor flattskytende en patron er. Det ligger i sakens natur at kula er under siktelinja både på korte (< 30 m) og på lange hold. Vi godtar altså, bevisst eller ubevisst, at vi treffer under i mange tilfeller. Om en leker litt med et ballistikkprogram så ser en fort at å stille inn siktet slik at kula aldri er over siktelinja er meget ugunstig for kulebanen. Tilfeldigvis sammenfaller dette med innskyting i senter på 100 m for normale riflekalibre. Men det er jo ingen som skyter inn rifla midt i på 100 m, eller? :twisted:

 

At hjemmeladet skal gå så veldig mye "flatere" enn fabrikk stiller jeg også spørsmål ved. Med samme type kule/vekt tror jeg ikke differansen er så enormt stort.

 

Det er jeg enig i. Hjemmeladet kan få noe høyere hastighet, men det har marginalt å si for kulebanen. En kan så klart konstruere et tilfelle med ei spesielt gunstig kule kontra en ugunstig fabrikkpatron, men det blir bare triksing med tall, og sammenligning av epler og bananer.

Link to comment
Share on other sites

For å spikke en siste flis :oops:

Flytt skiva inn på 0,28m og skyt. Tviler på at treffet er nærmere siktepunkt enn 39,46mm om en bruker den lyssterke kikkerten Jeger 93 har :winke1:

 

He, he. Jo, det er flisespikking. Men poenget ditt er ikke uvesentlig. For hvis en skal treffe noe veldig lite på kloss hold, så må en jo faktisk sikte over. En trost 5 m unna bommer du på hvis du sikter midt i.

Link to comment
Share on other sites

Er dessverre ikke innen ditt gunnleggende budsjett, men eg ville anbefalt Sauer 202.

Da har du muligheter for løpsskifte, og da kan du kombinere f.eks 22-250 og 308 win.

Har har hørt at S&L rusterlett. Kjenner to som sliter med at børsene "ruster" lett.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

13 pluss 13 blir vel 26 mm :roll:

 

Jepp, og +/- 13 mm er fremdeles vesentlig mindre enn "+/- 2-3 cm" Resultatet er at kula er maks 13 millimeter unna det en sikter på. Om det er over eller under spiller ingen rolle.

 

Nå tror jeg at du er ute å surrer på jomfruhinne tynn is.

Hvis man skal begynne å legge inn overslag når man skal forklare hvor mye en kule vil falle fra 100 meter til 200 meter så blir det jo selfølgelig ikke rett.

 

Jeg har en sauer 200 i 308W den er utrolig flattskytende går mitt i på 200 meter.

 

 

 

Åja glemte å si at jeg er 8 cm over på 100 meter........ see my point ??

 

 

Ikke meningen at tråden din Rødøyet skulle handle om kulebane, beklager.

 

Lykke til med rifle valget :D Hmm har jo en gammel remington 700 i 22-250 i våpenskapet jeg ikke bruker lengre :idea:

Link to comment
Share on other sites

Du sier i tråden at 2-3 cm dropp i kulefallet fra 100 til 180 meter er en underdrivelse.

At du er kommet fram til at 13mm dropp er mere realistisk, men at du har gått ut fra 13 mm overslag på 100 meter.

Det jeg skal fram til er at du da i realiteten har "skrytt" på deg 13mm, og at det i virkeligheten blir 26 mm.

 

Når noen oppgir kulefallet til feks 70mm på 200 meter er det ivertfall meg bekjent å gå ut fra at den rifla er skutt inn mitt i på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeger93 skrev: "Vi kan vel si at det viker +/- 2-3 cm fra 0-170/180 meter"

 

Jeg tolker det som at han faktisk mener +/- 2-3 cm (pluss og minus) Men det er mulig han egentlig mener ca. 2-3 cm. Hovedpoenget var vel at treffpunktet var det samme ut til 170-180 m. Det er en sannhet med visse modifikasjoner, for kula går jo ikke dønn rett fram. Men til praktisk jakt stemmer det forsåvidt. Nevnte ladning midt i på 100 m går ca. 3 cm under på 170 m. Det er godt nok til det meste.

 

Jeg mener at det ikke er noen selvfølge at kulefall skal angis på 200 m med treff i senter på 100 m. At det ofte omtales slik får så være, men det blir ikke mere riktig av den grunn. Det er selvfølgelig ikke feil å si at ei kule treffer x antall cm under på 200 m når den går midt i på 100 m. En har jo da spesifisert kriteriene. (Strengt tatt må en også ta med høyden på kikkertmontasjen, men det har relativt lite å si)

Som jeg hevder lenger opp her, så er innskyting midt i på 100 m bortimot den mest ugunstige måten å skyte inn ei rifle i normalkaliber. Kula er da bare såvidt oppe og toucher siktelinja. På alle andre avstander, kortere som lengre, treffer den under. Hvis en skal sammenligne patroner, så blir det mer riktig å se på kulefall fra et horisontalt løp. Kula begynner jo å falle med en gang den er ute av løpet. Det er ikke slik at den av natur treffer midt i på 100 m. For å få til det så må en ha et visst overslag. F.eks. så har nevnte ladning et kulefall på 4,1 cm på 100 m. Hvis kikkerten er montert 40 mm over løpet, så må kula ha et overslag på 8,1 cm på 100 m for å treffe senter. Dette virker kanskje som en knotete og rar måte å tenke på, men det er jo faktisk slik det er i virkeligheten.

Og hvorfor akkurat 100 m? Hvorfor ikke 120 m, 85 m, eller 91,4 m?

 

Er du kjent med begrepet MPBR? Maximum Point Blang Range. Definert som den lengste avstanden en kan holde midt i, uten å treffe utenfor et definert høydemål. F.eks. hvis vi skal skyte kråke med nevnte ladning, og så sier vi at treffområdet på kråka er 5 cm høyt. Det spiller ingen rolle hvor vi treffer innenfor disse 5 cm. Mpbr blir da i følge PCB 212 m. En kan altså sikte midt i ut til 212 m uten at kula er mer enn 2,5 cm for høyt eller lavt. En vil da treffe midt i på 185 m. Overslaget på 100 m er 22 mm.

Hvis en skyter inn midt i på 100 m, så er kula 2,5 cm under allerede på 165 m. 47 m tidligere enn om man optimaliserte innskytinga med hensyn på mpbr.

Link to comment
Share on other sites

Er dessverre ikke innen ditt gunnleggende budsjett, men eg ville anbefalt Sauer 202.

Da har du muligheter for løpsskifte, og da kan du kombinere f.eks 22-250 og 308 win.

Har har hørt at S&L rusterlett. Kjenner to som sliter med at børsene "ruster" lett.

 

 

MADMADS

 

Jeg har ikke hatt noe problem med dette på min S&L i den tiden jeg har hatt den. Men nå er jeg alltid nøye med å olje løpet og alle ståldeler godt før jeg setter den i skapet etter bruk, men dette hadde jeg gjort med en hvilken som helst rifle. Heller ikke noen av de jeg kjenner som har S&L klager over noen rustproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Kjetil-A over, har ikke sett antydning til rust på min S&L Classic. Nå pleier jeg jo å olje den inn imellom, tørke over den ordentlig etter postering i pøsregn og tar generelt vare på den da, men oppfatter ikke den som spesielt utsatt for rust i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

S&L forbedret overflatebehandlingen for ca 3 år siden. Min ene pipe i 30-06 som er eldre en dette, er en anelse "rustsvak" og er blitt litt ugjevn i blåneringen. Ingen problem så lenge man tar normalt godt vare på våpenet. Pipen i 22-250 er av nyere dato og virker å være mye bedre mht eventuelle rustproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Er dessverre ikke innen ditt gunnleggende budsjett, men eg ville anbefalt Sauer 202.

Da har du muligheter for løpsskifte, og da kan du kombinere f.eks 22-250 og 308 win.

Har har hørt at S&L rusterlett. Kjenner to som sliter med at børsene "ruster" lett.

 

 

MADMADS

Har ikke oppdaget antydninger engang på min S&L Victory, men jeg tørker over den med Tatragun sine wipes når jeg setter den i skapet og ellers når jeg fingrer med den (og den har fått seg noen saftige rotbløyter). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter "noe" tid på internettet, må jeg vel innrømme at jeg stikker og ser på følgende rifle:

 

Savage 12BVSS .22-250 (pluss Zeiss 4-12X56 og Hausken)

 

(http://www.gunblast.com/Savage_12BVSS.htm)

 

Hva er deres erfaringer/tro med/på denne?

 

Tungt blir det, men ifra revebåsen er jo ikke vekt så nøye (egentlig bare en fordel vel?).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...