Jump to content

butt helmantel .308 på rev?


joakim88

Recommended Posts

Jeg tenkte å skyte litt rev utover vinteren, og fikk høre at om den skal stoppes ut så må jeg bruke butt helmantel? Jeg fikk skutt en rev nå i høst på 7-8m avstand med samme ammo jeg bruker på hjorten, men det var egentlig ikke så veldig mye skade på skinnet. Noen som har en formening?

 

Snakket i etterkant med en som stopper ut dyr, han sa at så lenge ikke hullet er større enn ett tefat så går det greit:)

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel helt hvor du treffer tenker jeg om du bruker eksp. på reven. Treffer du bein så kan det bli stygt, eller om du skyter vommis. Hørt mye dårlig om å bruke helmantel på rev, treffer du ikke akkurat der du skal kan det fort bli ettersøksjobb på deg ;)

Link to comment
Share on other sites

Det beste er vel å bruke en som er ekstremt hurtigekspanderende? Men blir kanskje vanskelig til 308 det, men i 223 så kan man lade med 35gr v-max, og kula går ikke gjennom reven, men "eksploderer" inni. Veldig humant, og greit i forhold til å stoppe ut/ta vare på pelsen.

Link to comment
Share on other sites

Norma Jaktmatch funker fint for meg. Men jeg skyter bare med god støtte og moderate avstander slik at jeg er rimelig sikker på treff i hjerte/lunge. Et godt plassert fmj-skudd er bedre enn et dårlig med blyspiss, men det er mulig at den dør et sekund eller to tidligere ved lungetreff med blyspiss kontra fmj. Har forhørt meg om gode hurtigekspanderende revepatroner i 308, men det er visst ikke lett å få tak i her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rev med FMJ..en Sierra MK 168 grains. Reven gikk ca 30 m før den stemplet ut. Ingen skader på pels,men heller ikke sjangs om å finne inngang og utgangshull. Et pærfekt skudd,men jeg liker ikke bruke FMJ.

Men har med stor suksess brukt en 110 grains Speer kule i moderat laddning. En usannsynlig vannvittig god pressisjon i mitt våpen å den gjør akkorat passe skade i skrotten til at mikkel stempler ut med en gang. Utgangshullet er ikke stort større enn 2-5 cm.

Anbefales til både rev og annet predatorjakt.

Link to comment
Share on other sites

Speer tnt 125 grs har en dyp hullspiss. Voldsom ekspansjon i normale ladninger til 308'en. Jeg bommet på en rev en gang, dvs jeg traff veldig langt bak pga en uforutsett bevegelse, men kula reddet meg inn igjen. Hele vomma var saus.

Samme virkningen oppnår jeg med sierra varminter 110 grs i 308.

 

En 168 grs MK har også hullspiss(hpbt) men det er ikke like dypt hullet i forhold og kula er ikke konstruert for ekspansjon, men som Matchkule. Den kan fungere som en helmantel i moderate hastigheter og jeg bruker selv 120 grs MK i kragen til småvilt. Om du derimot presser opp hastighetene litt kan den ofte ekspandere rimelig heftig. Jeg brukte 150 og 168grs MK til seljakta med en 308 Norma Mag og da var det ikke mye som minnet om FMJ

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner et par stykker som jakter rev med elgammoen. Han ene bruker lapua mega og liker den godt. Skinnet ser greit ut og mikkel ligger som regel på plassen.

Regner med matchammo med 150-155 grs HPBT gjør susen og er du litt heldig så går dem rimelig likt. Søl blir det ofte uansett om du treffer bein.

Link to comment
Share on other sites

Nå bruker jeg fusion 180grains, det har jeg skutt en rev med og jeg er redd det kan bli litt voldsomt til å stoppe ut. Men om jeg finner en mindre/ svakere type så burde vel dette være supert:) å få skutt inn med en annen type er ikke noe problem, liker meg på banen:)

Link to comment
Share on other sites

Er vel umulig å ikke få gjennomskyting med 308win. i en rev. Selv med 110grs vmax.

Spørs hvor du treffer. Skjøt en rett forfra i vinter med 110 grs. v-max ladet til ca. 1000 m/s. Der kom ikke kula ut igjen.

 

Poenget jeg prøvde å få frem var at 110 grs v-max i 308 win ikke nødvendigvis er best egnet for å spare pelsen. Men om en alltid skyter på langs så fungerer den sikkert bra. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt alle min offer med 6,5 helmantel og 7x57. Falt om som potetsekker alle sammen! Så jeg må med handa på hjerte og si at reven fortjener ikke noe jaktammo:)

 

Helmantel er greit nok, brukt det ved noen anledninger selv. Men en merkelig innstilling du har ang. revjakt. En rev fortjener vel en like human død som en elg...

Link to comment
Share on other sites

Så jeg må med handa på hjerte og si at reven fortjener ikke noe jaktammo:)

 

Fjernet et personangrep. Ikke la denne tråden utvikle seg i feil retning. Kjell Olav

 

Om du jakter rev med slike tanker tror heg du skal finne deg noe annet å gjøre. Er slike som deg som gir dyrevernerne vann på mølla, og det kan du holde deg for god til. Det rammer også alle oss som ikke har tilsvarende lavmåls holdninger.

Link to comment
Share on other sites

Han skriver nå at reven detter som en sekk.. Kanskje han alltid kun skyter på reven når han er sikker på å gå et bra treff?

 

Er forøvrig ofte jeg har lyst til å kalle folk idiot (når de f.eks. tidivis spammer forumet med idiot-spørsmål), men jeg har klart å bite det i meg så langt..

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja jeg gikk vel litt langt.. :) Men blir noe irritert over slike dumme og lite gjennomtenkte utsagn..

 

Er helt enig: VET du at reven detter når du smeller avgårde en helmantlet kule, så bevares, skyt i vei! Men å si at reven ikke fortjener noe bedre enn en helmantlet kule, altså antyde at den ikke fortjener å bli behandlet humant, er lavmål.

 

Men altså, finnes veldig mange eksempler på rev som har løpt flere hundre meter etter å være skutt med ekspanderende kuler, så man må treffe godt uansett. :)

Link to comment
Share on other sites

Faktum faen er vel følgende:

Skal du ha meget human avlivning av en rev, og samtidig ta vare på skinnet, så er det finkalibret rifle, med lett hurtigekspanderende kule som gjelder. Det perfekte valget i mine øyne er .223 med 35gr/40gr v-max. Noe vindutsatt, men veldig "eksplosiv".

 

På 308, kan du vel bruke omtrent hvilken som helst helmantlet kule, som går tvers igjennom. Med et godt treff skal reven gå ganske umiddelbart i bakken. :) Men med et dårlig treff, ja da er det ikke sikkert du finner den igjen, noen sinne.

Link to comment
Share on other sites

Rart, Korporal, for en revejeger på den lokale jaktforetningen kunne gå god for Megaen i 308 :|

Selv så har jeg ikke prøvd Lapua Mega på noe annet enn elg så langt, for jeg bruker 22-250'en med selvladet ammo på rev, så jeg skal ikke si hva som er rett og ikke, men jeg kan se for meg at Megaen kan lage noe søl ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...