Jump to content

140 grains kule, hastighet og krav til anslagsenergi?


Malle

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettopp oppdaget at mattekunnskaper ikke er som årgangsvin :roll: , så jeg ville sette pris på kontroll/ hjelp til følgende:

 

Jeg skal lade opp noen patroner med 140 grains/ 9,1 grams kule til hjort. For å oppnå kravet til anslagsenergi tilsvarende 2700 joule ved 100 meter har jeg kommet fram til en minimumshastighet ved munningen på 809 m/s. Altså den hastigheten jeg må overstige for å lage lovlige storviltpatroner.

 

For å finne denne hastigheten tok jeg utgangspunkt i en munnings-/ utgangsenergi tilsvarende 2980 joule (faktor: 0.9059 for å få 2700 ved hundre meter).

 

Har jeg regnet riktig eller er jeg helt på jordet?

 

Edit: oppdaget at jeg har rotet litt med desimaler :oops: . Trenger antagelig briller slik at jeg ser tallene på kalkulatoren skikkelig. Det var altså 9,1 og ikke 9,7 gram :oops: !

Link to comment
Share on other sites

..og i hvilket kaliber?

 

Det er 6,5X55, men tok utgangspunkt i at 140 grains er 140 grains uavhengig av diameter.

 

Jeg ser at PCB finnes for Mac, så jeg skal teste det ut etterhvert, men akkurat nå virket det raskere å ta kalkulatoren fatt... inntil jeg oppdaget at selv de mest elementære ligninger ligger langt bak i hodet og under tjukke lag med smuss :wink: !

Link to comment
Share on other sites

La inn en hornady Amax 140grs i QT her, og kom frem til 820 m/s i nødvendig uth.hastighet for å ende med 2700joule på 100 meter..

 

Urk...! Kan bli jobbigt med tanke på liten tid og 53 cm pipe...

 

Du har selvfølgelig helt rett mhp diameter og luftmotstand, men jeg benyttet meg av en faktor/ "tommelfingerregel" som jeg av en eller annen grunn har skrevet ned i ladejournalen min. Hvor den har sitt opphav er jeg imidlertid litt usikker på.

 

Uansett: tusen takk :D !

Link to comment
Share on other sites

Er vel svært få jaktrifler i 6,5x55 som klarer å få fabrikkladde storviltpatroner med 140grs kule opp i 2700joule på 100 meter da.. Et faktum som både Svein Solli og Jørund Lien har bemerket mer enn en gang tidligere..

 

Du har så rett, så rett, Raudnakke!

 

Da må jeg få snust opp noen tyngre kuler i en fei! Med litt flaks har TurUt fortsatt noen esker med Lapua Mega igjen.

 

Moralen blir: når ting tar tid er det greit å starte litt før man befinner seg på det berømte XXXXhåret!

Link to comment
Share on other sites

Akk Så godt jeg har det.

Med 260Rem og 45 cm pipe, Nosler 140 grs kule og passende dose VV N160 bak.

Hva dette holder til vet jeg ikke, men i følge Dn så er 260 med 140 grs fabrikkammo godkjent, mine ladninger er nok ikke slappere enn de jeg får kjøpt.

 

Av og til er det godt å være uvitende :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Folk er så bekymra for denne anslagsenergien på 100 meter, hva når du skyter på 150? Eller 250?

Det har blitt felt vilt av meg der anslagsenergien er nede i "fattige" 1600joule, og viltet daua og kula gikk rett igjennom. Men jeg ser jo at det er viktig å være lovlydig. Heldigvis, så har mange, oxo Jørund Lien funnet ut at dette er et idiotisk krav fra oldtiden og at det er på tide med en revisjon. Så jeg forstår ikke hvorfor man bekymerer seg for om man klarer dette idiotiske kravet. 6.5x55 dreper like greit om du mangler litt energi eller har litt til overs. Ahhhh, at jeg gadd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...