Jump to content

Lett 450 Marlin bygges


peders

Recommended Posts

Etter en lengre periode som vinglepetter ser det ut til at kursen begynner å nærme seg de rette gpspunktene.

Grovkaliber på kimber måtte skrinlegges, det samme gjorde jeg med 450 Bushmaster i sako foresterkasse. Jeg har med tungt hjerte solgt unna en del (for meg) godbiter da Rifledrilling står høyt på ønskelista samtidig som jeg MÅ HA ei boltrifle i 450 marlin, Hvorfor må gudene vite da jeg allerede har drømmerifla i skapet (2,8 kg 358 Win på AII med HT stokk). Denne blir det løpsbytte på nå etter jakta med ekstra Liljaløp (takk ulf) i 308 med moffe fra Rafdal. ( Det er han som har bygd børsa)

 

Uansett, nå blir det 450 marlin.

Fra å være HT, SS og Demperguru skal denne bli det rake motsatte. Her er det valnøtt og blånert som gjelder, uten demper og med solide åpne sikter.

 

Utgangspunktet er RHINO sin Ruger Hawkeye i 375 Ruger. Snasen børse i utgangspunktet op 3,5 kilo, men hølet i tuten er for lite. Jeg beholder stokken i første omgang så får vi se om det ikke blir en skikkelig stokk etter hvert. Denne ser bra ut fra fabrikk og jeg liker designet på den. Bra rekylopptak har de også. Siden reimfestet sitter i forstokk fra fabrikk vil vi se på muligheten til å kappe ved dette festet og sette på mørkere avsluttning.

 

Kassa er forsåvidt alt for stor for 450 marlin, men denne ekstra centimeteren "driter" jeg i til fordel for en relativt god handel med RINO. Av og til må man ofre noe. I tilegg vil jo denne ha muligheten til å bruke originalpipa eller andre kalibre av samme lengde. Vi har diskutert moffe på denne, men jeg tror jeg bygger uten. Løpet blir på 52cm, medium + (kebabspråk) i diameter og med solide åpne sikter. Reimbøyla skal sitte på løpet. De to siste punktene her gjør at moffe blir vrient (men ikke umulig)

 

Jeg vil trolig la den være slik ei lita stund for å se ann hvor veien går videre. Svingmontasje frest ned i kassa vil bli den permanente løsningen, men jeg vil teste en del først.

 

Bilder vil komme underveis, jeg håper utgangspunktet er hos meg i løpet av neste uke. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

med solide åpne sikter. Reimbøyla skal sitte på løpet. De to siste punktene her gjør at moffe blir vrient (men ikke umulig)

 

Dette blir spennede å følge; men hva er problemmet med åpne sikter, remfeste og moffe? Løpet kommer jo på samme sted hver gang. eneste er vel at stokken må av for å få skrudd ut pipa (pga baksiktet). eller overser jeg noe?

Link to comment
Share on other sites

Halvfulle hylser er liksom ikke meg :wink:

Har tenkt over problemstillingen ang kalibervalg en del og det finnes ikke noe fornuftig svar utenom at jeg alltid har likt 450`en og aldri likt 458`en

Med reima i løpsbånd på løpet kan moffe uten lås gi løs pipe etter bæring. Her er jeg åpen for godeløsninger da moffe hadde absolutt vært genialt

Link to comment
Share on other sites

hva med ett lite hakk i løpet på undersiden helt bak ved muffa, og så en fjærbelastet sak på muffa... siden du har åpne sikter på stokken av uansett, og da gjør det ikke noe at du på holde inne en knapp for å skru av løpet...

Da skal det ikke kunne løsne når du går med det, sammtidig som du kan lage ei annen pipe til samme rifla...

Link to comment
Share on other sites

Det er omtrent der vi er som løsning eller en settskrue som låser alt.

Frister mye med moffe. For 2500 ekstra kan jeg da bytte mellom 450 og 375R :winke1:

Sakoen blir min tredje med moffe og jeg har vært 100% fornøyd med de to forrige.

Kanskje rugeren blir den fjerde :mrgreen:

 

Jeg er ikke noen nostalgiker med lengsel om engelsk stil, men jeg vil nå prøve blånert og klassisk. Ble innspirert av Hans Kristian sin sako i 358.

Link to comment
Share on other sites

Yes, endelig en ny Peders Tråd 8):D .

:winke1:

Kanskje jeg skulle putte inn ei 358 NM også :mrgreen:

 

Fra spøk til revolver.

Prosjektet er aktivt i tid da jeg håper denne er klar før 15. november.

Følg med Per så får du sikkert noen tips som kan brukes på noen av de godbitene du har i skapet :wink:

 

(Nå venter jeg bare på time hos Linda for min tredje som skal sitte på venstre bryst. )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:oops::oops::oops:

Det ble litt endringer her nå på tampen.

Rugeren utgår da denne ble med på et fall der resultatet ble ødelagt stokk og diverse skader rett før den kom til meg. Det gikk bra med selger, men han sitter jo igjen med ødelagt børse da.

 

Jeg går derfor etter kort kasse som egentlig var det jeg skulle bygge på i utgangspunktet.

Ser J&F selger unna en del brukte billige 700, og det blir trolig ei slik. Siden Rafdal ikke har CrMo inne (og jeg ikke har tid til å vente) blir det SS Pac-Nor som vi duracoater sort. Denne får 1:8 stigning.

 

To be con.......

Link to comment
Share on other sites

Remington AWR i 338 er da kjøpt inn til formålet.

Planen om vakker valnøtt og blånering må nok vente litt.

Det blir vakker blånering, men jeg bruker originalstokken ei stund da denne er av god kvalitet.

Henter børsa i morgen og legger ut noen bilder før vi starter.

Link to comment
Share on other sites

Gjør det :wink:

Mr Alvestad sendte meg pakke som ankom i dag og der lå det 100 blankpolerte sigaretui og RCBS dieset.

Nå skal pressa sveives i gang igjen da jeg har igjen mye 300 og 405 grs rem fra socomen.

Ladedata fra forrige 450 på sevenkasse skal frem i dagens lys igjen.

Link to comment
Share on other sites

Da er børsa i hus og den sendes til Rafdal i morgen.

Legger ved noen bilder. Alltid artig å se utvilkingen i prosjekt.

 

Utganspunktet. Remington AWR i 338 WM (100% strøken og som ny), B&L Elite 4000 1,5-6*32 og Leupold QR satt på når jeg kjøpte børsa. Fikk med ca 100 Normahylser og en del ammo i tilegg. Pris????? Billigere enn loppemarkedet J&F har om dagen på finn.no på vanlig 700`er :wink:

normal_SAM_0291.JPG

 

Nærbilde av kassa

normal_SAM_0292.JPG

 

I deler. Den blanke brønnen er en SAUM og vil trolig bli tilpasset for optimal mating.

normal_SAM_0296.JPG

 

Og hva stod det i stokken???? JO McMillan, Veier 680 gram med kolbekappe og reimfester :mrgreen::mrgreen:

Og jeg som alltid har trodd at stokkene på AWR kom fra BC

normal_SAM_0301.JPG

 

God plass til 450 her. Tror det blir moddet med kort brønn og tilbehør.

normal_SAM_0304.JPG

 

Jeg fant frem noe gammel ammo fra forrige 450 samt hylser for lading.

Jeg har kjøpt 100 nye hylser og ved opptelling hadde jeg igjen 134 stk Rem 405 grs, 192 stk rem 300 grs og 50 Hornady 350 grs. Av og til er jeg svært glad for at jeg er treg på avtrekker for å selge komponenter. I denne vil jeg teste Hornady sin 325grs leverevolution.

normal_SAM_0305.JPG

 

I forhold til sakoen i 358 virker den i dag som et monster, men bare vent :mrgreen::mrgreen:

normal_SAM_0294.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte på den ekstra centimetern din i kassa... enn om du kamret løpet i en mellomting av 45/70 og 45/90 og freste ned 45/90 hylsene for å utnytte lengda i kassen? du får liksom en 45/80 eller no sånt :twisted: uten at jeg har målt lengder og slikt. 45/70 i nye våpen står ikke tilbake for 450 marlin i hverken hastighet eller kulevekt hehe. (dukker og forventer et svingslag fra mer ærfarne børsebyggere) Alle nybygg baseres på en drøm, både bilbygging , motorsykkelbygging og bygging av våpen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Børsa er da på andre siden av fjellet og nå er det bare tålmodighet som gjelder.

Kikkert til korte hold og raske skudd er kjøpt og den håper jeg å ha i posten i løpet av uka. Det ble en S&B 1,1-4, noe som kommer til å passe denne perfekt i lave ringer.

 

Originalpipa i 338 beholdes i full lengde og gjenges ikke, Vi skal teste noen andre piper i kassa i tilegg for å se om de vil passe uten for mye ekstra arbeid.

Ny låskassenøkkel og pipestikke er bestillt fra Sinclair. Dette kom på 828 NOK + ca 260 i toll og avgifter hjem i postkassa. Den gamle pipestikka mi ska pensjoneres nå og får samle støv på hylla over peisen.

 

Demper har jeg ikke bestemt meg for. Det blir enten TMM-4 eller Hausken std. Jeg bruker ikke penger på noe superdupersub til denne da den "forhåpentligvis" primært skal brukes mest uten demper.

Ang farge på stokken så har jeg pr i dag lyst til å beholde den sort, men legge på strukturern Rafdal bruker på stokkene sine. Gjør vi dette med matt grunnfarge og blankere sjaltering tror jeg det blir bra. Om løpet blir SS eller Duracoatet sort avgjør vi etter at alt er klart og jeg har sett den med blank pipe i den nylakkerte sorte stokken. Eirik på 6 her hjemme mener børsa skal være sort og at den skal døpes "den sorte dame", skjønner ikke hvor han får alt fra :lol:

 

Oppdateringer kommer underveisl.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dagen med stor D var i går da pakke fra Rafdal kom over fjellet fra det viltre vestland :D

Til børsa ble 338 WM løpet og et 30/350 løp rettet og tilpasset så jeg skifter mellom disse tre selv.

 

Sako i 358 win med HT og AWR i 450 Marlin med McMillan

normal_SAM_0332.JPG

normal_Twin_redigert.JPG

 

Her med S&B 1,1-4 montert. Tenkt brukt uten demper

normal_SAM_0335.JPG

 

Her med B&L 1,5-6

normal_SAM_0345.JPG

 

Vekt med S&B 1,1-4 og Hausken STD

normal_SAM_0339.JPG

 

Ved siden av "lillebror" i 358 Win.

normal_SAM_0336.JPG

 

Klart for testing av ladninger

normal_SAM_0348.JPG

 

Innlegg kommer etter testskyting med bilder

Jeg har ladd opp en del ammo med ulike kulevekter, og i følge QL (takk til Hjortefot) ligger jeg opp mot

55.000 psi på enklete av disse. Det bør være mer å gå på, men jeg regner med at det er en del forskjell på teori og praksis så vi starter der. Dette gir da rett under 750 m/s med 300 grs kuler, ca 670 m/s med 350 grs kuler og ca 630 m/s med 405 grs kuler. NB dette er fra QL og alt vil bli kjørt i Krono.

Jeg vil tyne denne for å finne maks, men mest sansynlig legge meg noe under dette igen.

 

 

 

Dette blir spennende.

 

Jeg har nå hatt en del våpen hos Rafdal og jeg har ikke ord for hvor fornøyd jeg er med arbeid, tidsperspektiv og pris fra han.

Sakoen pakkes nå ned i samme eske for tur over for moffemontering og ekstra lilja i 308.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

så bra at du fiksa dette uten min ruger. har forresten solgt kongsbergen, og ny stokk til rugeren skal bestilles. blir vel elgrifla mi en stund til den nå.

 

 

:thumbup:

Ikke noe stress A.

Dette ble perfekt, nesten for bra. Er vel egentlig glad for at dette ble løsningen :wink:

Jeg er nok enig med deg i salg av 64`en og ny stokk på ruger`n, det er sving over den.

Link to comment
Share on other sites

Første runde med testing er nå unnagjort.

Dette lover bra med det meste unntatt 300grs rem kuler

 

350 grs Hornady RN og 53 grs N130 blir omtrent slik :mrgreen:

normal_350_grs_Horn53_grs_N130.jpg

 

350 Grs Hornady RN og 54 grs N130 går ontrent likt

3 skudds samling. Hullet til venstre er en lapp som falt av (var 300 grs kule litt på tvers)

normal_350_grs_Horn54_grs_N130.jpg

 

Er det noe denne Pac-Norpipa ikke liker så er det 300 grs Remingtonkuler. Her med 60 grs N130. Jeg skal teste meg nedover for å se om det blir endring men jeg tviler. 1-8 snurr er jo heller ikke det mest gunstige for lette kuler. Jeg skal også teste presisjonen i kula i subhastighet.

Her på tvers

normal_300_grs_rem60_grs_N130.jpg

 

Det samme her. De som ikke kom på tvers ble spredt jevnt utover hele skiva.

normal_300_grs_rem60_grs_N130_%282%29.jpg

 

405 grs Remington gikk like tett som Hornady 8)

 

Jeg skal opp til Clarry Haglund og hente noen kilo med blykuler til uka. Håper jeg finner ei god ladning med disse for billig trening.

 

Børsa er svært god å skyte med, men selv med hausken std demper så merker en at det er tunge kuler.

At jeg selv er redusert fra 106 kg 1 januar i år til 78 kg nå gjør jo ikke saken noen bedre. Må nok eta meg opp igjen :thumbup:litt selvskryt er det vel plass til

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Siden matingen i den lange kassa ikke ble bra med tyngre kuler er børsa nå under oppgradering. Med tunge kuler, fra 400 grs og oppover ble patronene hengende for mye ned mot oppbringer og de buttet da i brønnen. Jeg testet med ulike fjærer og med kort brønn/oppbringer uten særlig hell.

 

Jeg har nå kjøpt inn ny låskasse som 450 pipa sette i.

Dette er ei original Seven rsaum kasse og min forrige 450 var bygd på maken. Denne matet 100% uansett vekt og fasong på kulene.

 

Bilder, data og fremdrift kommer

Link to comment
Share on other sites

Ja det går fint.

Disse kassene er for rsaum-kreasjonene som er i ferd med å dø ut. Synd egentlig da 300`en er svært balansert, kanskje den beste 300 short-kreasjonen som har sett dagens lys.

Støtbunnen på sluttstykket er såpass likt på rsaum og 450`en at det går smertefritt uten noen modifikasjoner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja det går fint.

Disse kassene er for rsaum-kreasjonene som er i ferd med å dø ut. Synd egentlig da 300`en er svært balasert.

Støtbunnen på sluttstykket er såpass likt på rsaum og 450`en at det går smertefritt uten noen modifikasjoner.

 

Kan skrive under på denne påstanden ja.

Har selv en Remington 673 som har blitt kraftig oppgradert, kaliberet er som originalt .300 RSAUM og jeg digger det...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er ny stokk på plass.

Dette er en 673 stokk og jeg tror denne vil passe perfekt til denne korte men grove rifla.

Kjøpt av Wrangler, kan denne komme fra deg Norway? Skikkelig søylebedding og ny tykk bakkappe. Stokken er 100% strøken og ser kliss ny ut.

 

Børsa er ferdig hos Rafdal i disse dager så nå nærmer det seg. (Retting av kasse, splint i rekylklakk, tilpass av Pac-Nor i 450 og 300 rsaum løp for løpsskifte)

Vi skal sette på åpne sikter på 450 løpet der forsiktet sitter på gjengebeskyttelsen for dempergjengene, men det får bli etter nyttår. Da blir det intergrert Svingmontasje også der bakre klakk freses i kassa..

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Peders.

Kjøpte den stokken fra Numrich Gun Parts, Rafdal beddet og monterte den røde kolbekappa.

Veldig fornøyd med Rafdal og det arbeidet han har utført på mine våpen.

 

Spennende prosjekt dette Peders!

Gøy at flere bruker 300 RSAUM, den patronen har 10 års jubileum 2012.

 

Følger med videre...

Link to comment
Share on other sites

Da er børa annkommet i retur, og :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen: Sier jeg bare.

Med Laminat stokken (673 guide gun) ble denne vannvittig flott og hendig.

Vekta er 2880 gram uten kikkert og det får være bra. Nesten samme vekt som med McMillan stokken og den lange kassa.

Med denne seven rsaum kassa mater alle kulevekter 100% og alt virker meget bra. Tette samlinger blir det også med alt bortsett fra 300 grs rem kuler.

Av en eller annen grunn får jeg ikke konvertert bilder fra galleriet til posten her, men det er det sikkert en eller annen Datakyndig som kan hjelpe meg med.

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... G_5020.JPG

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... G_5011.JPG

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... G_5008.JPG

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... G_5013.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja det går fint.

Disse kassene er for rsaum-kreasjonene som er i ferd med å dø ut. Synd egentlig da 300`en er svært balansert, kanskje den beste 300 short-kreasjonen som har sett dagens lys.

Støtbunnen på sluttstykket er såpass likt på rsaum og 450`en at det går smertefritt uten noen modifikasjoner.

 

 

Har ikke 450 13mm støtbunn mens 300rsaum har 14mm? Hvilken støtbunn har sluttstykket i utganspunktet?

 

Edit: Må skryte litt også. Stokken ble pen ja.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er dimensjonforskjellen i støtbunnen på 300 rsaum og 450 marlin vet jeg ikke her nå, skal google litt senere.

Kassa kommer fra remington med 300 rsaumløp (blir vel 300 rsaum søtbunn da) og når vi nå har satt i 450 marlin, uten å røre sluttstykket, så passer dette 100%. Mater som smør og har perfekte og kraftige utkast av hylse / patron med alle kulevekter fra 300 til 500 grs.

 

Ja stokken ble rett og slett dritbra. Denne var søylebeddet til maken kasse fra Rafdal og dette passer helt perfekt med denne kassa også. Til og med løpskanalen var perfekt. Rett og slett dritflaks hele veien. Ikke ofte det går den veien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...