Jump to content

Hvilken kule på jakt 45-70


martinJ

Recommended Posts

Sitter her å grubler på hvilke kuler jeg skal ta med meg på elgjakt, Har lada med 400grn speer og 350grn Hornady inter lock i henholdsvis 520 og 600m/s, begge leverer hensiktsmessig presisjon, er det noen her inne som har erfaring med disse kulene til jakt?? Heller nå mest mot Hornady kula, denne vil ha mest anslagsenergi og leverer jevnt over litt tightere samlinger.

 

Mvh

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

Speer 400gr har fungert på Elg/Hjort/Rådyr uten anmerkning.( 457m/s).-Får også god presisjon med denne.

Ser at du lader litt hardere.

Vurderer også selv å prøve lettere kuler med litt høyere hastighet uten for mye rekyl.

Har ikke prøvet Hornady, men begge kulene vil nok fungere på Elgen.

Vilket krutt bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader med Rhino 9 krutt nå om dagen, det skal tilsvare Norma 200, men er langt hyggeligere i pris.

Satser vel egentlig på Hornady kula nå, er den som vil levere mest punch, rekylen på denne med 52grn (skal være mer å gå på her) Rhino9 bak var godt merkbar, har igrunn inntrykk av at hardt ladde lettere kuler gir mer rekyl enn de tunge kladdene.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke egen erfaring med 45/70 på jakt ennå men planlegger å bruke min Marlin 1895 SBL i 45/70 på smygjakta på hjort i høst. Ladet opp med Hardcast 405grs kule, 43grs med N130, col 65mm. Ghostring sikte gir bedre presisjon en det jeg hadde trodd på forhånd. Skal bli morsomt å se hvordan dette funker i praksis.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 300grain Rcbs, 350grain Magma, 400grn Lee, 405grn Rcbs med GC, har prøvd diverse ladninger og ladet med ulik grad av friflukt, har vel skutt et sted mellom 3 og 400 skudd med bly uten at dette har gitt akseptabel presisjon, synes dette er veldig surt :trist: samlinger på 20+ cm er liksom ikke tilfredstillende, når det er sagt ser det jo som de fleste andre her inne får brukbar presisjon med disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

MartinJ... Da du ladet de blykulene, lagde du dem så lange at kula sto i bommene når patronen kamrer? Og har du kronografert ladningen? Det er fort gjort å få syke hastigheter med blykuler i røksvake rifler. Og generelt bør kula stå i bommene. Det funker i allefall i mine rifler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Sitter her å grubler på hvilke kuler jeg skal ta med meg på elgjakt, Har lada med 400grn speer og 350grn Hornady inter lock i henholdsvis 520 og 600m/s, begge leverer hensiktsmessig presisjon, er det noen her inne som har erfaring med disse kulene til jakt?? Heller nå mest mot Hornady kula, denne vil ha mest anslagsenergi og leverer jevnt over litt tightere samlinger.

 

Mvh

 

Martin

Hei har ladet både hornady og svift 350 grains kule med 53 grain n-133 i Marlin 45-70 cowboy med 26 tommers løp som er kronografert til 2100 foot eller 647 m pr sekund, en ladning som sparker har skutt rådyr med begge kulene med god effekt og en rev som jeg har revnet helt med swiftkulen,dette er ladning på 450 Marlin nivå, børsa tåler det ! Med hilsen Arne :):D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...