Jump to content

Kva er ein SKARP hund?


eies

Recommended Posts

Mulig jeg er helt på jordet, men min tolkning har vært tøffheten i viltsituasjoner. Dachsen min er betydelig skarpere enn Drever/beagle blandingen uten at den er noen bedre jakthund til mitt bruk av den grunn.

På skadeskutt rådyr vil dachsen forsøke å ta livet av dyret selv, mens drever/beaglen ikke gjør det.

 

Hihunder og rovvilthunder er skarpe hunder etter min vurdering....

Link to comment
Share on other sites

Skarphet er i mine øyne når instinkt kobler over dressur, eks setter avgårde etter ei katte. Da kobles alt annet ut, om jeg så geleider henne vekk fra treet etter nakkeskinnet jobbber alle fire bein mot treet. Oftest utløst på mindre dyr som hunden selv har kunnet ta livet av om det ble løpt opp, det være seg å hugge etter lemmen eller den nevnte nabokatta.

Link to comment
Share on other sites

Alle mine hunder spiser lemmen, muser, fugler osv, rett ned, men ingen vil jeg kalle skarpe.

Selv de mest uskyldige småhunder kan spise mus og lemmen. Når hunden er skarp så er den i teorien farlig. Noen hi hunder kan være skarpe, mange vakthunder/kamphunder/forsvarshunder er avlet frem for å være skarpe. Skarpe hunder har ofte kort lunte, og omgåes med aktsomhet.

Bytte må være endeel større enn mus for at en kan kalle hunden for skarp (mener jeg)

Link to comment
Share on other sites

Skarpe hunder kan jo være så mangt som flere skriver her.

 

Tjenestehunder i Forsvaret og politi skal jo være skarpe (men kontrolerbare) mot mennesker.

Kamphunder skal være skarpe mot andre hunder,men ikke ovenfor mennesker (og ofte ikke mot andre dyr enn hunder)

Skarpe jakthunder (viltskarpe) skal ikke på noen måte være skarpe mot mennesker,men på viltet de er avlet frem til å brukes på.

Mange drivende hunder som er viltskarpe mot kløvvilt og hare,men mangler motet til f.eks angripe og avlive rovdyr som rev,grevling,mår,mink o.l.

Ser man på spisshunder så er det ofte egne linjer rovviltjegere bruker. Dette kan ofte være linjer som er for skarpe på elg,men som fungerer ypperlig på gaupe,bjørn og villsvin.

Skarpe hihunder er også nevnt tidligere og en hihund med topp skarphet har som regel minimalt med respekt for noe viltslag.

Mange av de bryr seg ikke om størrelsen eller viltslaget og tester gjerne en runde på alt fra mus til elg (noe som på siste viltslag ofte kan gå litt galt)

Med untak av tjenestehunder så skal IKKE noen av de andre "skarpe" hundene vise aggresjon mot mennesker.

Det alene er avlivningsgrunn!

Link to comment
Share on other sites

nå er ikke helt enig der har drever jeg også den går i strupen på rådyr hvis de blir skadeskutt, flere drevere som gjør det,er vel egentlig noe som ligger i jakthunder det,kan ikke svare for beagel,men vil tro disse også gjør dette.

 

Jeg snakket bare for mine hunder ikke for rasen generelt, har selv også møtt flere drevere og beagler som tar dyret om det er skadeskutt, så det varierer fra individ til individ.

Link to comment
Share on other sites

Åhoi!, noe av det råeste jeg har sett av hunder i action. Hvis noe er skarpe hunder må dette være det. Har en sånn i svart(Belgier) variant her hjemme, en stor hanne, men han er ikke skarp i den formen ihvertfall. Han holder til på gulvet med små gutta mine, å passer på dem som en smed.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men kva er forskjellen på ein jakthund og ein skarp jakthund...?

Her er det jo glidene overganger.

En skarp hund jager bytte for å ta det igjen og drepe det.

De fleste drevhunder i dag følger kunn sporet med los og legger seg opppå byttet hvis det felles .

skarpeheten er avlet bort da ikke ønskelig hos drevhunder.

Elghunder som angriper elgen er ikke ønskelig.

Hi hunder skal dog gjøre utfall mot bytte og må ha en hvis skarphet, men også her er det ikke ønskelig at hunden dreper bytte.

I norske jegertradisjoner er det jegeren som skal avslutte jakten, aldri hunden.

Du vil dog finne utskudd i alle raser som har en viss skarpet og angriper bytte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...