Jump to content

Høring om buejakt - NÅ


x-force

Recommended Posts

Det går an å legge inn svar direkte her: http://www.dirnat.no/content/500042398/ ... -og-fangst" target="_blank?

 

Jaktmotstandere som f.eks. Dyrevrnalliansen har lagt ut spekulativt negative bilder og oppfordrer folk til å gi innspill. Håper det også er noen mer saklige som gir inspill til DN. Vi får overveldende positiv respons fra alle som har kunnskaper om emnet, men dessverre er det fortsatt mange som ikke vet hva en moderne jaktbue er - og behandler temaet deretter.

 

Eg oppfordrer alle jegrer til å legge inn posetive svar om buejakt da de i mine øyner er viktigt at me alle jobber for å auke jakttilbudet vårt.

Aun Egil Vikør

Nestleder NBJF

Link to comment
Share on other sites

Ble tipset av min svigermor (tusen takk svigermor :wink: )

Gor min del virket reportasjen positivt, men det som ikke er positivt er at motstanderene viser bilder av skadeskutte dyr som ikke er skutt av jakt-piler. Altså bildene har ikke noe med jakt og gjøre og for meg virker det som om de misbruker folks kunskap om buejakt. Ingen skyter på dyr med Feltspisser :| Dette vet motstanderene (håper jeg) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager for at jeg er egentlig i mot bue generelt, kan være at jeg ikke vet nok om det, men jeg har sett eksempler fra usa på dørvakter i sikkerhets vest so henger fast i veggen for pila har gått rett igjennom vesten å personen, så jeg er i mot det for jeg jobber sporadisk som dørvakt selv, å jeg har ikke lyst til at dette "våpenet" i styrken som en jakt bue sansynelig vis har etter hva jeg har sett skal bli allemanns eie, jeg har hatt noen diskusjoner med bue folk på dette pungtet, å litt flåsete sier jeg at jeg vill heller ha en mann som truer meg med en pistol fremfor en som får til å gjemme seg for med en bue har du all verdens med plasser å gjemme deg på å ingen leter etter en bue uten videre.

 

Om noen her på kammeret kan mot bevise meg denne "frykten" for kraftige buer så er det greit, da kan jeg forandre mening men fram til da, har jeg dette sandpungtet, jeg skal ikke her forklare hvorfor DU skal være i mot det, men dette er min opplevelse av saken.

Link to comment
Share on other sites

En "jaktbue" er allerede i dag allemannseie, ihvertfall i så måte at hvem som helst kan kjøpe en.

Jeg har selv en 60 punds compoundbue som jeg bruker til blinkskyting når været er godt og jeg vil hygge meg. Det er ganske artig og utfordende å skyte på blink med bue, på samme måte som det er det med kruttvåpen.

 

Jeg tror jeg ville vært betydelig mer bekymret for å bli skutt på med et kruttvåpen enn en bue om jeg var dørvakt, det er tross alt en god del mer tungvint å dra rundt på en bue enn det er f.eks. en gammel avsagd hagle...

Ikke er den spesielt lett å gjemme på kroppen heller..

 

edit: skvireleif

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt måsabjønn, det der er sullballa!

Om du har rett så er hagle totalt ubrukelig til jakt både på fugl i flukt og ikke minst på rådyr hvor max hold er enda kortere. Der er ikke avstandsbedømmelsen så helt umulig hva?

 

Bue kan være et godt jaktvåpen på haglehold, men det er et svært krevende våpen. Det er det ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i mot buejakt pga at det er ikke mulig å bedømme avstand korekt, noe som er alfa og omega for å klare å plasere pila der hvor den skal.

 

Det kan man jo si om alle former for jakt...

Jeg har ikke tenkt å jakte med min bue, men jeg går ut i fra at de som gjør det bedømmer avstand/treffsikkerhet på samme måte som det blir gjort for andre jaktformer: Hvis man tror viltet vil lide unødig, ja da skyter man ikke...

Det vil nok ikke bli slik at hvem som helst kan jakte med bue uten noen form for jaktprøve..

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt måsabjønn, det der er sullballa!

Om du har rett så er hagle totalt ubrukelig til jakt både på fugl i flukt og ikke minst på rådyr hvor max hold er enda kortere. Der er ikke avstandsbedømmelsen så helt umulig hva?

 

Bue kan være et godt jaktvåpen på haglehold, men det er et svært krevende våpen. Det er det ingen tvil om.

 

Det er vesentlig forskjell på å feilbedømme avstand på 25 meter og tro at det er 18 meter med bue en med hagle.

Link to comment
Share on other sites

@ Måsabjønn:

 

Ja, haglen vil nok alltid komme dårligst ut av den sitvasjonen.. At bue er et fantastisk jaktvåpen i de rette hender er jo bevist utover enhver tvil. Prøv en compound bue, eller enda bedre, få en som har litt trening til å vise deg hva den kan!

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hehe, da vet du hva det er snakk om hvertfall. Og du er nok en mye bedre bueskytter enn meg, men jeg mener fortsatt at buen er et fantastisk jaktvåpen. Jeg har lyst til å jakte med bue, men tror neppe det skjer. Jeg kjenner mine begrensninger. Jeg vet derimot at det bedrives masse god jakt med bue, statistikken fra land med buejakt viser jo også mindre skadeskyting enn med kruttvåpen (med forbehold om at jeg ikke husker heeelt feil..)

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden handler ikke om hva dere er for eller i mot men om høringen om buejakt og oppdateringer og saken relevant for dette håper dere klarer og skape deres egne tråder for avstands bedømming osv og at en moderator rydder opp i urelevante kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Mr. Solheim har vel reist i så mange land som har buejakt så vi håper han har skaffet seg så mye fakta om denne formen som mulig og at han virkelig kan bidra med at jakt med bue i Norge vil bidra minst like humant som i andre land . Tross alt er ikke en buejeger en 'kjøttjeger' og dette er jegere som må legge ned mengder av tid for og oppnå en fellingssjangse og en god del forarbeid . Moderne jaktbuer er uansett full av power og skyteprøven er krevende .

Så vi krysser fingra :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...