Jump to content

Lapua scenar til rådyr?


Rango

Recommended Posts

Mulig det. Men scenaren er klasifisert som mantel og dermed ikke godkjent jaktammo.

 

Å bruke enkelte mantler fori de ekspanderer litt er jo noe hodeløst.

 

Her i området så sjekkes ammoen ganske kjapt av SNO sjefen himself. Å ja. Han har tatt noen som ikke har brukt ammo som ikke ekspanderer nok. Bot så det holder. Da nytter det ikke å si at du spurte på forumet her om det var lovlig. Flesteparten bare synser svar.

 

Derfor oppfordrer jeg deg til å kjøpe bly. Joda Naturalis og slikt funker og greit. SNO vet hva det dreier seg om :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Rango: Du kan ta det for gitt at de som lever av å lage kuler til jakt og kuler til konkurranse faktisk vet hva de driver med. Hadde en kule vært pålitelig som ekspanderende jaktkule ville også Lapua ha solgt den som det. Konkurransekuler bør brukes der det ikke er behov for sikker ekspansjon og så bruker man jaktkuler der det kreves.

 

Forsøk Fusion, de er ofte presise og har god ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette er første gang at jeg har hørt at en type kule er bare litt ekspanderene. jeg har sikkert skutt 30 bevere med kuler som diamond line og rekrutt å noen andre match kuler også. Min erfaring er at du finner ikke kuler som ekspanderer mer eller de kulene. men om jeg ville ha brukt de på vilt jeg skulle ha spist nei det er noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Om en Scenar ekspanderer kommer an på en faktor:

Hastigheten.

 

Du kan dog være uheldig å treffe et større bein, f.eks i gås. Dette utgjør forskjellen på om gåsa mer eller mindre er delt i to, eller om den har et blyanthull gjennom kroppen. Treffer man bein velter kula rundt inni skrotten, og gjør skade deretter :)

 

Jeg skal bruke 139gr Scenar på hare og rype, ladet til 750ms. Skyter man da på litt hold har hastigheten gått såpass ned at den ikke vil ekspandere.

 

Et rådyr er jo et såpass ekslusivt vilt at det fortjener bedre enn Scenar! :)

Link to comment
Share on other sites

Et rådyr er jo et såpass ekslusivt vilt at det fortjener bedre enn Scenar! :)

Årsaken til at jeg lurte hvar at jaktfelt rifla er inskutt med scenar og bytter jeg kule så har jeg problemer med å få skutt inn på nytt når JF sesongen starter igjen. Nå har jeg andre rifler også så det løser seg nok. :)

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at jeg lurte hvar at jaktfelt rifla er inskutt med scenar og bytter jeg kule så har jeg problemer med å få skutt inn på nytt når JF sesongen starter igjen. Nå har jeg andre rifler også så det løser seg nok. :)

 

Hei, da kan du prøve å skyte med Lapua Mega. I min Tikka 6,5x55 går Scenar og Mega med ca en cm forskjell på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Rango: Om du gjør et lite søk så finner du nok plenty om Scenar og Sierra MK til jaktbruk, både for og imot.... Hadde "Alias" stadig vært blandt oss ville det nok tikket inn noen PM'er til deg... :)

Har selv (øhhmm...) brukt Scenar'en til ikke bare papp. Min erfaring er at den er ganske upålitelig. Den kan fragmentere som ei varmint-kule, (høy hastighet og treff i hardt medie)

Andre ganger kan den "plystre gjennom" som den beste helmantel, for igjen å "tumle om" å lage en veldig røre.

Prøvde i vinter å lukke spissen i håp om å unngå "sprengningsuhell" på mat-fugl, men fant ingen forskjell. Kollapset fremre (hulrom) del så gjorde den det, lukket spiss eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en god del -åker, skarv og diverse andefugler med forskjellige kuler, 6.5mm 9g Scenar og .224 69gr Scenar er blant disse, med 10-20 fugler hver tipper jeg. Muligens litt fler med 9g. Jeg har ALDRI sett en 9g Scenar ekspandere - ikke i det hele tatt, og jeg har ALDRI sett en 69gr unnlate å ekspandere - men ofte ikke så mye, eller mer. Den ligger mellom 5krone utgangshull i måke og totalt blod, gørr og fjør overalt, med dun som ligger i lufta i en kvarter... Om det er noe å sette i et rådyr er ikke min sak.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...