Jump to content

Hundeoppdragelse når sjefen ikke er tilstede?


Ratel

Recommended Posts

Er det noen som har noen gode tips til å få vår beste venn til å skjønne at reglene faktisk gjelder når mor og far ikke sier ifra også?

 

Strever litt med i hovedsak to ting:

Det ene er skospising når vi er ute/på jobb. En midlertidig løsning har vært å gjemme alle sko utenfor rekkevidde. Fungere sånn noenlunde hvis vi ikke glemmer et par. Da er vi umiddelbart et i minus til min bedre halvdels store fortvilelse/unnskyldning for å kjøpe et nytt... :wink:

 

Det andre er å lære gode sengevaner. Han har egen seng og finner seg greitt i å legge seg i denne til tross for at det er myyyye kjekkere å dele seng med resten av flokken. Men, -tiltross for at han legger seg i senga si, våkner jeg like forbanna opp i het omfavnelse av bikkja i stedet for kona. :oops: Skøyeren klarer å snike seg oppi uten at hverken jeg eller min kjære våkner. Mistenker tilogmed at vi gir ham plass i søvne, og dermed ubevisst oppfordrer til dette. :roll:

 

Noen som har noen gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Skospising er et kjent tema med hunder, ja.

Tror det kan komme av overskudd/energi eller stress/frustasjon.

Hva slags hund har du? Hvilket behov har den for aktivitet? Kanskje den føler seg forlatt og starter tygginga når dere forsvinner ut døra, da ville den nok heller ha vært med dere?

Likeleedes er det en kjent sak om at valper/unghunder har tannkløe.

Det er også kommet frem mer etterhvert det med tannverk hos eldre hunder, har du sjekket det?

Prøv, om ikke annet hjelper, å gi den noe den kan tygge på istedenfor sko. Når den slutter å tygge på tildelt objekt, kan du prøve med sko framme igjen. Men se etter grunner som nevnt ovenfor.

Hadde selv en bayer som skrella veggen på kjøkkenet for 2 m3 tapet da han ble stengt inne der og jeg reiste med sporhalsbånd, sporline og den andre bikkja. Han var vanvittig mye mer glad når jeg kom hjem enn jeg var! :?

 

Høres ut som en skikkelig kontaktsøkende og flokkpreget hund du har. Prøv å steng den inne i eget bur, men gjerne så den ser dere når dere kvelder. Ikke steng buret de første dagene, prøv å steng det på dagtid, vis den at fordi om døra er igjen, er det ikke farlig, den kommer ut igjen. Flytt den gradvis ut av syne til du har fått buret der du vil ha det fast.

Det er egentlig veldig viktig å gi hunden en "trygg havn" (eget bur) fra de kommer i hus.

Buret kan du ta med når du skal ut og reise, da er det mye lettere å roe hunden når den har med seg sitt eget lille hus.

Link to comment
Share on other sites

Valper klør veldig i tennene og benytter enhver anledning til å tilfredsstille kløen sin. Sko er populært da de er så harde og gode (og dessuten lukter de såååå godt :shock: ). Da jeg hadde valper så fjerna jeg alt som hette skotøy og lot de knaske på hjortebein i stedet. Tyggebein som du kjøper i butikk er også greit, men vi har så god tilgang på ekte vare at det var det som ble tilbudt.

 

Jeg pleier også å drive "byttehandel". Hvis valpen tygger på noe som ikke er lov, så er det "nei" og når den slipper taket er det "bra!" og "værsågod her har du noe som er myyye bedre".

 

Angående det med senga... sukk. Jeg har i hele mitt hundeliv vært standhaftig og streng og bikkjene har aldri vært i nærheten av soverommet vårt. De har ligget på gangen eller fritt rundt om i huset. Men det var helt til siste tilskuddet kom - han trilla meg rett rundt lillefingeren og dermed må jeg bryte sammen og tilstå at pelsdotten ligger i senga med oss :oops: Han vet utmerket godt at sambo ikke liker det, så han passer på å ALDRI smyge opp i senga på hans side... men breser seg ut som en annen laban på min side.

 

Så jeg er vel ikke den rette til å snakke om å få bikkja ut av soverommet - selv om jeg faktisk er motstander av dyr i senga. Følg oppskrifta til setesdølen du og se om ikke det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

At valper klør i tennene tok vi som en selvfølge, så han har alltid vært godt forsynt med diverse tyggebein og leker. Huset ser av og til ikke ut :oops: Han er nå rett over året, så jeg regner med at alle tennene er på plass.

 

Som du sa Setesdølen føler den seg nok forlatt og starter tygginga så snart vi er ute av døra.Han vet godt at sko ikke er lov, så jeg mistenker at skospisingen er en form for oppmerksomhetssøken når vi ikke er hjemme. Se på meg nå er jeg ulydig, kom hjem og kjeft. :wink:

 

Han er en utrolig folkekjær hund og ja, han vil helt klart heller være med oss på jobb enn alene hjemme. Han er også god kompis med katten, men det ser ikke ut til å gjøre noen forskjell om katten også er inne.

 

Utfordringen blir da: hvordan klare å korrigere dette når vi ikke er tilstede (eller sover :roll: )? Han er jo såååå glad når vi kommer hjem igjen...

Link to comment
Share on other sites

Katten er ikke likeverdig i flokken, så han har nok en lavere pri på den ja.

Det er nok frustrasjonen over ikke å kunne bli med som trekker oppmerksomheten til ting som markant er dine/deres. En ting som er viktig; bare kjeft på den når du kommer hjem om du tar den på fersken med innleggssålene stikkende ut i munnvika. Ellers får den jo kjeft for at du kommer hjem, det er ikke greit.

Likeldes ville jeg ha gitt bikkja noe å tygge på kunn i buret, da har den retningslinjer der og.

Senga ja, det er et problem, fordi det vil den alltid savne nå. Du kan og legge deg med bikkja på gulvet før dere kvelder og etter dere står opp i kombinasjon med det jeg nevnte ovenfor. Kompenserer endel det, for den kontakten den ønsker.

Link to comment
Share on other sites

bare kjeft på den når du kommer hjem om du tar den på fersken med innleggssålene stikkende ut i munnvika.

Han er nok for smart til å bli fersket. :roll: Når vi kommer hjem er det førs en kjapp hilsen for så å løpe å hente en leke som "gave". Han passer seg da vel for å komme med en sundtygd sko...

 

En gang var vi ute 2 timer, og ble møtt i døra av dette fjeset:

Ulydig_Hades.jpg

 

Kjøkkengulvet så da slik ut:

Mel_p%C3%A5_golvet2.jpg

 

5kg hvetemel, 2kg sukker og en pose vaffelmix var ikke pakket bort før vi for ut en tur for resten av lørdagshandlingen...

Nå tar vi ham med på alle ærend og lar ham vente i bilen. Det ser forsåvidt ut til å fungere bra.

 

Har lurt på å legge meg på lur når han tror vi er dratt for så å ta ham på fersken. Vet ikke om noen har forsøkt det?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har gjort det med en av bikkjene mine. Jeg kunne ikke fatte og begripe hvordan polartispa mi klarte å komme seg ut av hundegården - den var jo 2 m høy liksom!

 

Så en dag la jeg meg på lur og da fikk jeg se hvilken Houdini som bodde i krapylet; hun kikka seg rundt noen ganger og når det var klar bane så klatra hun i nettingen (dette var gammaldags hønsenetting - hjemmesnekra hundegård) og vips var hun over.

 

Jeg venta til hun hadde kommet en meter opp i været før jeg hoppa fram fra buskene og brølte NEI! og bikkja ble så forfjamsa at hun ramla rett ned på rumpa. Jeg gjorde ingenting mer ut av det - og det var faktisk siste gangen hun prøvde seg på det stuntet. (dette skjedde når hun var rundt 6 måneder og nå nærmer hun seg 9 år).

 

Jeg har tro på å ta dem på fersken - skal du korrigere må det skje i rett øyeblikk, være kort og kontant og så ferdig med det.

 

PS: snakk om uskyldig blikk på rakkeren din da Ratel :D

Link to comment
Share on other sites

Et tips kan være følgende, kjøp/lån en form for walkie talk, babycall el.lignende, legg denne strategisk f.eks. i gangen ved skoene...men ute av synet. Lat som dere reiser. Kjør bilen ned i veien. Hunden er vant til å høre bilen kjøre avgårde. Gå tilbake og titt forsiktig inn vinduet, tar den håpefulle fatt på ulovlig tygging, brøl NEI inn i mic'en...::-)))))

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bur fungerer bra for meg og mine. Både hjemme og i bil. Da slipper du å bekymre deg for at bikja/bikjene river ned huset og bruker tak lista som dosering når du er borte. Også er det ikke noe problem og sette den/de bort til venner og bekjente i ferier o.l. Idielt sett så skal jo bikja ligge dønn stille og vente på at sjefen skal komme hjem uansett. Hunder er og blir øyentjenere. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Går ut fra at siste uttalelse var ironi :roll:

 

Bur er ikke en oppbevaringsboks som du putter dyret inn i når du vil ha fred/gå på jobb/unngå herping osv. Bur er noe du bruker ved transport, ved utstillinger/stevner eller når dyret må ha absolutt ro pga veterinærmedisinske årsaker.

 

Jeg tråkker vel noen på tærne nå :wink: For jeg kan ikke skjønne at folk har hunden i bur om natta (7-8 t), deretter mens de er på jobb (8-9 t) og etter en kort luftetur (hvis heldig) i bur inne i stua for å ligge "på plass" (resten av kvelden). Det er ingen pyntegjenstand men et levende vesen - har man et slikt burliv til dyret sitt så skaff heller en ikeahund.

 

Problematferd kan trenes og forebygges - men det krever litt innsats.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig med deg jaktlykke, men bur kan være et greitt "fengsel" for valper i destruksjonsmodus. Men med en gang en har mulighet til å passe på, bør døra til buret åpnes. Ideelt sett bør valper og unghunder aktiviseres (spor, apport, lydighet, generellt nesearbeid) ved slike tendenser, og burbruken bør begrenses til korte perioder. Hos meg er det rift om å ligge i det åpne buret og det er okkupert 24/7. Med en gang en må ut for å drikke eller strekke seg, kommer nestemann og overtar plassen. Hvis en av hundene mener at noen har hatt det for lenge, markeres dette ved å legge seg oppå førstemann :D

Link to comment
Share on other sites

Keira'n min har til tider vært litt VEL hyper. for å aktivisere henne litt, når jeg ikke hadde tid selv, kjøpte jeg en sånn aktiviseringsball som man legger godis inni. Boffen dytter på ballen, og ut kommer godteri. Funker godt på hun her. samtidig er det lyd i den jerg har (Keira er VILL etter leker med lyd i), en får dem også uten lyd. Hadde det vært noe? Tror prisen ligger på ca. 200 kr.(Felleskjøpet har disse billigere enn DYREbutikker :wink: Dette har fungert bra for denne frøkna. Hun har altså ikke tatt noe og ødelagt enda (snart mnd).

 

Jaktlykke: Har du egentlig prøvd bur inne selv? :)

Jeg skjønte liksom ikke bæra av hvorfor folk skulle ha bur inne.

Men, så ble NEG'n min hersa litt rundt med hos mor og far. Han hadde fast plass på kjøkkenet, inntil far tok inn sin NEG. Da fikk Rondo plass innenfor kjøkkenet igjen... ...Inntin far tok inn sin andre NEG.. Da fikk min plass i gangen. Han hadde ikke fast plass, og jeg gambla da på å kjøpe bur til han, for at han skulle ha en fast plass. Han var 5,5 år da, og jeg var seff usikker på om han ville like det. Buret sto ved plassen hans, åpent. Til å begynne med var buret skummelt, men i dag legger han seg mer enn gjerne i buret :) Det er HANS plass, og det er ikke verdt for Keira å rasa rundt inni der, nei...! :P

Keira er i bur om natta. Døra er igjen, men planen er at den skal kunne stå oppe etter hvert, når jeg stoler på at hun ikke herper ting. Kommer kommandoen "Gå i buret ditt", hopper veslefrøkna inni buret og sitter og skotter ut :) Så lenge jeg er hjemme, er hun ute. som nå: Nå ligger a i sofan ved siden av meg :P

Buret fungerer bra, også når vi er hos mor og far (hender seg vi er der en del, og overnatter). Buret er faste plassen, uansett hvor vi er. Om vi er borte, er dem allikevel "hjemme". Med teppe over buret, og ei pute og tepper inni, er det nesten så jeg kunne tenkt meg et bur også ;)

 

Ang. sengeligging. Hva gjør hunden om døra til soverommet er lukket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke bur inne nei og har ikke hatt behov for det heller - selv med tre bikkjer på en gang i ulike livsfaser. Mine hunder har ingen egen plass å ligge; de legger seg ned presis hvor de vil. Og det er stort sett der jeg oppholder meg :wink: For går jeg på kjøkkenet så tusler de etter og legger seg under bordet og går jeg på do så er de jammen meg med der og... Dette synes jeg for min del her helt greit - jeg er ingen tilhenger av for strikse regler. Bikkjene er rolige inne; faktisk så er det sjelden folk legger merke til dem der de ligger strødd rundt i stua (etter første hilserunde på besøket selvsagt).

 

Klart det kan være bruk for bur i gitte tilfeller; men jeg synes det blir litt overdrevent når folk i samme åndedrag som de skaffer valp skal begynne med burtilvenning. Hvorfor må de det da??

 

Siste spørsmålet ditt skjønte jeg ikke helt?

Link to comment
Share on other sites

...Når mine bikjer er innen dørs skal de være rolige og ikke fly rundt og stimulere seg selv.

Stimuleringen av hundene synes jeg det er eieren som skal ta seg av.

Forstår jeg deg rett når jeg tolker det dithen at bikkjer innomhus skal være på henvist plass og that`s it til de får motsatt beskjed - og hva mener du egentlig med " å stimulere seg selv" (går ut fra at det ikke er koffertenkning ute og går her 8) ).

Link to comment
Share on other sites

Søren klype Melvin: jeg trykka på feil knapp slik at resten av innlegget ditt ble sletta :oops: Beklager på det sterkeste - kan du legge det inn på nytt - pliiiis?

 

Det kan jeg gjøre.

Husker ikke innlegget i sin helhet, men det gikk på at jeg ikke bruker buret som en oppbevarings annstalt for mine hunder 24/7.Blant annet har jeg de med på jobb hver dag. Og bruker så mye tid med de som jeg overhode greier i løpet av dagen. Mine hunder er på måte ingen bur eller hundegårs hunder.

 

Anngående trening av problem adferd er det noe som i de fleste tilfeller fint kan trenes bort. Men i stede for å bruke tid på det. Bruker jeg heller tid, på andre ting som tur, dresur, jakt og sporing. Og lar den type adferd dø ut av seg selv etter som valp/unghund vokser opp og finner sin plass

 

I hundeoppdragelse ser jeg på burbruk som en positiv ting så lenge det ikke blir MISSBRUKT.

 

 

Forstår jeg deg rett når jeg tolker det dithen at bikkjer innomhus skal være på henvist plass og that`s it til de får motsatt beskjed - og hva mener du egentlig med " å stimulere seg selv" (går ut fra at det ikke er koffertenkning ute og går her 8) ).

 

Ja de skal ligge på plassen sin til de får beskjed om å gjøre noe annet: :lol:

Nei, bare tuller. De går fritt og disponerer huset fritt som de sjøl behager dem, bortsett fra soverommene. Men prøver å tilstrebe at de er rolige, og ikke leiker og herjer. Noe som ikke alltid er like lett, med en liten valp i hus. :lol:

 

Anngående stimuli. Klønet formulert av meg i utgangs punktet.

Men det handler på ingen måte om koffert. Det gikk mere mot ren psykisk og fysisk stimmuli som spor, lek, trening og dresur.

Er ikke noe fan av å la bikjene leke og herje inne som kompensasjon av for lite tid og krefeter til å stimulere bikjene i form av mosjon, dresur, trening o.l.. Liker at de greier å slappe av når det skall slappes av. Og heller kan være PÅ når det trengs.

 

Det posititve med bur er at det blir letter å ta med bikjene bort eller sette de bort for pass til venner og bekjente. Da har de altid med seg senga og huset sitt når de kommer til nye steder. Og de vil automatsisk føle seg mere hjemme og mere avlasppet. Selv er jeg gla i å ha med bikjene rundt, og opplever noen ganger å komme i situasjoner hvor folk enten ikke er overbegeistret, redde eller alergiske for hunder. Og da istede for å pålegge bikjene en hel masse føringen og restriksjoner som virker stressende på både hund, eier og menneskene rundt. La de oppholde seg i buret når det oppstår

 

PLuss at vi har en liten gutt på 1.5 år som muligens er i ferd med å utvikle astma. Da er ikke hundehår, støv og drit noe gunstig. Da prioriterer jeg heller å ha bikjene løs den stunden jeg kan være sammen med de. Noe som ikke er på natta :D

Link to comment
Share on other sites

Anngående trening av problem adferd er det noe som i de fleste tilfeller fint kan trenes bort. Men i stede for å bruke tid på det. Bruker jeg heller tid, på andre ting som tur, dresur, jakt og sporing. Og lar den type adferd dø ut av seg selv etter som valp/unghund vokser opp og finner sin plass.

 

Ved å gjøre nettopp dette; å bruke tiden på mental og fysisk trening av bikkja så vil mye av unotene/problematferden forsvinne. Så jeg er hjertens enig med deg i det Melvin!

 

Altfor mange hundeeiere er av den oppfatning at bare hunden får litt tur så klarer det seg, men det stemmer jo ikke. Hunden trenger å få bruke topplokket sitt også til noe konstruktivt! Hvis hjernen går for mye på tomgang så begynner hunden å aktivisere seg selv og det kan ofte gi seg negative utslag sett fra vår side. Herping av møbler, bjeffing hele dagene i kjedsomhet, vokting osv. osv.

 

Jeg er ikke motstander av bur - jeg bruker det selv i bil og på utstillinger - men jeg synes folk skal ha et nøkternt forhold til det. Det er for lettvint å putte bikkja i bur så fort den er i veien eller man vil ha fred. Liker man ikke oppskrapte gulv, hår i maten eller tisseflekker på teppet etter valpen så bør man kanskje vurdere om man i det hele tatt vil ha hund... med mindre man har et kennelforhold til hunden da (den bor ute 24/7).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Til trådstarter: Hva gjør hunden om døra til soverommet er igjen?

Da blir det antakelig først litt grining. Så blir det nok leking med katten til den blir lei og vil ut. Etter at katten er sluppet ut blir det vel ny omgang med grining til han faller til ro tenker jeg. Her egentlig aldri prøvd, mest siden soveromsdøra er nettopp satt inn etter en større oppussing...

 

Egentlig er det ikke et stort problem for oss at han sniker seg opp i senga (noe som selvfølgelig er noe av årsaken til at det skjer...). Det var mer ment som et eksempel på en situasjon der en ikke er oppmerksom på hundens atferd og kan korrigere umiddelbart, og dermed det som var mitt egentlige spørsmål: hvordan takler en dette?

 

At hunder er øyentjenere tror jeg egentlig ikke så mye på. Jeg tror at de fleste hunder stort sett ønsker å gjøre som "sjefen" vil, de må bare skjønne at reglene gjelder alltid... I vårt tilfelle med skospising o.l. er jeg overbevist om at det er kontaktbehovet som er såpass stort at han velger å være "ulydig" bevisst for dermed å skape en situasjon der vi kommer og kjefter :roll:. Ikke ulikt barn; negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet.

 

Jeg synes det har kommet fram endel gode svar på hvordan en skal få hunden til å forstå at reglene også gjelder når den er alene. Bruk av bur og stenging av dører regner jeg imidlertid som metoder for å unngå problemer i forbindelse med dette, og ikke som løsninger på problemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tygging på sko har jeg heldigvis sluppet da bikkja mi aldri har vært noe destruktiv, men jeg har hørt at noen hunder blir ensomme når de er alene og sko inneholder mye lukt fra eieren. Dersom det stemmer så kan du kanskje legge igjen et gammelt klesplagg med mye lukt fra deg?

Link to comment
Share on other sites

Bur er en veldig fornuftig og god investering.

Mine hunder. uten unntak har sitt eget bur som er plassert inne . som regel med døra åpen.

Dette er hundens egen personlige plass og dit går den når den vil være i fred.

Her foretrekker også de aller fleste hundene, som ikke har fått lære seg å ligge i seng og sofa, å legge seg.

Burene er utstyrt med liggeunderlag, madrasser , filleryer osv som gjør det godt å ligge der.

De gangene jeg har fått inn/overtatt en periode, problemhunder så bruker jeg buret konsekvent for å avtrene uønsket adferd.

Når det gjelder hvalper og unghunder så er buret et veldig mildt og effektivt middel for å unngå at uønsket /problem adferd utvikler seg.

En gnager som ikke får anledning til å gnage og forsyne seg på egenhånd vil etter forholdsvis kort tid, uten å ødelegge flere sko og andre dyre ting, legge av seg mye av den adferden.

Det absolutt mest effektive og det som skaper en hund som, ialle fall jeg, kan bruke tid på konstruktiv dressur istedet for å finne på alle mulige slags ideer for å få hunden til å slutte med noe som den aldri trenger å få holde på med, er bur.

Ingen av mine hunder blir plassert i buret for å få dem utav syne utav sinn. Men jeg har pr i dag heller ingen hunder som ødelegger sko, river i filler møbler eller finner på andre destruktive ting som vil være et sant helvete å få trent av dem igjen.

De aller fleste av disse, Med unntak av en(som bruker sjagsen til å gnage), ligger hovedsaklig med åpent bur. Men buret sitt vil de ha og det er der de legger seg. Uoppfordret og helt og fullt fritt.

En hund har faktisk ikke behov for å løpe galematias rundt i huset når man ikke er hjemme.

Det er flere studier som har vist seg at nervøs adferd blir MINDRE dersom hunden bruker bur fremfor å være løs/fri i et hus/leilighet.

I begynnelsen av mitt hundehold så vurderte jeg bur til å være ren dyremishandling.

Jeg fikk prøve både tygde sko . sundrevne møbler , hunder som lurte seg bort for å drite inne osv osv.

Bla.a en av hundene jeg hadde på den tida var over 9 måneder før hun var husren. Det var ikke mangel på trening eller noe men hun gav ingen tegn utenom å sette seg rett ned og pisse/drite.

Med bruk av bur så var forrige "hvalpen" husren på ca 6 uker. (selvsagt ikke 100 % men allikevel gå til døra og viser at hun skal ut)

Pr i dag så anser jeg bur for å være en ren velsignelse dersom det blir brukt med vett og forstand.

Det har spart uendelig mange måneder med unødvendig dressur og unødvendig problem som jeg har kunne bruke til å ha det TRIVELIG med hundene mine.

 

Sorry dersom noen mener at jeg tar feil så må dere gjerne gjøre det. Jeg viser kun til mine egne erfaringer og mine egne løsninger. De har fungert strålende for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trua på bur, jeg. Til å begynne med så jeg litt rart på dem som absolutt skulle ha bur inne, men... Bikkjene mine får gå hvor dem vil, og ligge hvor dem vil. Hvorfor legger elghunden min seg i buret av egen fri vilje hver kveld, selv om han kan ligge i sofan med oss, på en hundemadrass ved stuebordet, på kuskinnet eller hvor som helst ellers? Han er 7 år nå, og fikk buret når han var 5,5-6 år gammel... Har det skjedd at burdøra hans har blitt dyttet igjen, går han i buret til schweizer'n og legger seg...

Hver kveld etter jeg har skrudd av tv'n og lufta Keira løper hun rett inn og legger seg i buret sitt, uten komando. Hun er nå 7,5 måneder, og har ikke ødelagt noen ting.

Link to comment
Share on other sites

Noen mener bur er fengsel - andre mener det er bra.

 

Son har sin betraktning som jeg deler ganske så godt.

 

Hunder som jeg har fått fra hvalp av - eller overtatt i voksen alder - blir tilvent sin plass: buret.

 

Og dette blir de vant til - og søker der når de føler at de vil ha ro.

Og de godtar å være i buret uten knussel - når jeg vil ha ro.

 

Å ha en hund som man til stadighet må mase og tjase på m.h.t. til legg deg, dekk osv. (jeg bruker ikke dekk uten at det betyr at den skal ligge - selv om toget kommer :wink: ) - er forferdelig slitsomt - særlig hvis man har mer enn èn hund.

Det blir som med noen barn:

Når mor tjaser og maser hele tiden uten at det skjer noe - hører de ikke etter, men hører etter når far kommer hjem (selv om det ikke er noen avstraffelse som venter).

Med fare for å bli karakterisert som mannssjåvinist :wink: : likestilling er heldigvis ikke 100% utbredt ennå :):cry:

 

Med masing og tjasing til stadighet - er det vel ikke usannsynlig at hunden også finner ut at den kan strekke strikket ganske langt - før noe skjer - og den ulydigheten har en tendens til å "bli med" i andre sammenhenger(?)!

 

I bilen blir de også fortrolige med burtilværelsen - og jeg slipper syting og uling.

 

Buret (som hunden er skikkelig trygg på) er også fint å sette ut - hvis den har forsvunnet iløpet av jaktdagen, og man ikke har anledning til å vente hele kvelden/natten på hunden.

 

Er hunden i bur - slipper man ihvertfall å komme hjem til en Chesterfieldsalong som ikke er mer verdt enn en gammel jakthatt.

 

Man kan sikkert bruke tid og tekniske hjelpemidler på å finne ut av hvordan man skal få hunden til å ikke bite i sko, ødelegge dyre gjenstander osv. - men det bruker ikke jeg tid på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener fortsatt at bur hører hjemme i bil eller hos veterinær eller utstillingsområde/andre steder der man MÅ; all annen bruk av bur er for meg av bekvemmelighetshensyn til eieren (man vil slippe mas, ikke bruke tid på å trene opp bikkja til å bli lydig osv). Det er vel litt falliterklæring eller hva :wink: ?

Link to comment
Share on other sites

Innlegget mitt forsvant - og håper at jeg husker hva jeg skrev.

 

Ingen fallitterklæring i det hele tatt.

 

Jeg husker godt en schâfereier som hadde problem med sin hund. Hun hadde gjennomført modul 2 hos en hundepsykolog (til x antall kroner).

 

Problemet var at hennes hund bjeffet hver gang noen kom mot bilen.

Dette var ikke for å passe på bilen - heller usikkerhet om hvordan den skulle oppføre seg.

Den var ikke tøff nok til å være vaktbikkje - eller hva den nå skulle benevnes.

 

Vel - hun skulle forsvare modul 3 - for å kunne fortsette med modul 4 - og oppgaven var en avhandling av hennes problem.

 

Jeg løste dette på 5 min.

 

Modul 5 - ser jeg ingen grunn til å nevne.

 

Rema har faktisk et godt slagord :D

Link to comment
Share on other sites

Selvagt kan man si at man sitter på sin høye hest - og forteller hvordan ting skal være etter 35 år med hund.

Men når 15 åringer kommer med sine betraktninger - som ikke er diskutable fordi de har vært på et hundekurs :roll: - da melder jeg fakiskt pass - for å unngå et nytt Afghnitan.

 

Men i dette forumet - er det selvsagt mangeårig erfaring med div. hundetyper - og det er derfor interessant å lese hva som blir skrevet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener fortsatt at bur hører hjemme i bil eller hos veterinær eller utstillingsområde/andre steder der man MÅ; all annen bruk av bur er for meg av bekvemmelighetshensyn til eieren (man vil slippe mas, ikke bruke tid på å trene opp bikkja til å bli lydig osv). Det er vel litt falliterklæring eller hva :wink: ?

Og den typen betraktninger er nøyaktig de samme som jeg selv hadde. Jeg kjenner de igjen og forstår godt hva du mener.

Jeg sier altså på ingen måte at de er feil men kan nikke og si at jeg ikke har problemer med dem.

Faktum er derimot at dersom du har barn som er små og bor ved hovedveien så lukker du grinda når de er ute. Det fritar deg ikke for ansvaret for å lære dem opp til ikke å løpe uti veien uten å se seg for.

Det gjør det bare mye enklere og sikrere og man sparer seg for alvorlige ulykker på veien dit.

Man bruker også halsbånd og ledetau på hunden for å sikre seg mot at den løper vilt og skader seg selv som hvalp. Man lærer som regel hunden allikevel å gå fot .. ligge og sitte på kommando og komme til deg.

Halsbåndet bruker ialle fall jeg som et middel for å få hvalpen til å forstå at dersom den kommer imot deg så vanker det godsaker. Altså et middel til dressur.

Man kan selvsagt pryle bikkja med tauet men det er vel strengt tatt feil bruk av det.

Altså positiv og negativ bruk av et middel til sikkerhet og dressur.

Bruker man bur så fritar det deg heller ikke for ansvaret for å lære bikkjene å være husrene eller å oppføre seg skikkelig når de er inne. Man tillater bare ikke at de "løper ut i veien" før man får lært dem dette på en skikkelig måte.

En annen ting når det gjelder å trene hunden når man ikke er hjemme .. og hunden har lært seg til å herje og ødelegge når den er alene . så blir det temmelig fortvilende å prøve å ta det igjen og male det grønt.

Dersom man kommer dit og konsekvensen er at man må avlive hunden fordi man ikke klarer å få trent det bort.. eller man må plassere hunden resten av hundens livstid i en hundegård.. DET er en fallitterklæring.

Spesielt dersom det enkelt kunne vert unngått.

Ved å bruke bur så går det mye raskere å få en hund husren. Det blir fremdeles uhell som må trenes vekk. hunden forstår ikke automatisk hva den skal og ikke skal gjøre uansett .. men den finner ikke alternativ som feks bak sofaen eller på teppet på kjøkkenet FØR man får vist den at rette plassen er ute.

Den finner heller ikke ut at i det øyeblikket den står i sofaen og ser at du forsvinner igjennom grinda så kan den tygge skoa dine eller sofaen din. eller å legge hele butikken sin i senga di. Samt markere på alt som stikker opp høyere enn teppet i hele leiligheten eller huset.

Når du kommer hjem fra jobb.. trøtt og lei .. og finner ut at blomsterpottene i vinduskarmen over sofaen er rivd ned og huset er i den tilstanden jeg beskriver. Hvordan vil du trene dette bort igjen på en fornuftig måte ? Faktum er at du klarer det aldri uansett hva du gjør .. før eller senere finner hunden ut at den skal begynne igjen og det er ingenting du får gjort med det. De fleste har en jobb utenom, barn, gjeld og et sosialt liv.

Det er ufattelig mange hunder som dør eller blir redusert til "problem" som blir plassert i hundegården hvert år.

Personlig mener jeg at de få ukene det tar for en hvalp å lære å bli husren, Trygg på sine omgivelser og på deg som leder, lære seg hva som er sin plass og hva den kan og ikke kan. de er verdt for å ha gode og trivelige familiehunder .. Bur er den absolutt definitivt mildeste form for tidlig dressur man kan ha og jeg har prøvd både uten , pusse opp huset for x antall tusen etter å ha et rasert bad og møbler som mest minnet om et granatnedslag,,,,,,, etter 15 minutter på 7-11.

Og med bur..hvalpen gir beskjed når hun skal ut for å tisse /bærsje på ca 5 uker, Ingenting ødelagt (så langt), og veldig god kontakt i og med at jeg kan belønne istedet for å nekte handlinger.

Jeg vil altså ikke si at bruk av bur er en fallitterklæring men et mye bedre alternativ enn unødvendig bortkastet både tid og penger, oppussing av hus og til slutt bruk av hundegård.

Link to comment
Share on other sites

Shadob og son - jeg er hjertens enig!

 

Vi har tilsammen 3 hunder og en skokk med unger - det blir kaos hvis alle skal være på "sjølstyr" til enhver tid.

Hundene har sine regler, akkurat som vi har våre regler. Når vi spiser, når ungene står opp eller kommer hjem fra skole o.l eller når vi vil ha helt ro, - så står to av hundene i bur. Uten å klage nevneverdig mye, fordi dette er noe de er vant med og aksepterer. Hundene får heller ikke lov til å tigge mat/godbiter når vi spiser, eller får ikke klenge i sofaen til enhver tid. Begge delene blir helt uholdbart i lengden fordi det skaper irritasjon og setter hundene i en vanskelig situasjon. Til gjengjeld har de en "avtale" om at de får f.eks middagsrester på sin egen plass og at de har en egen sofa som de disponerer fritt. Jeg mener bestemt at hunden skal dresseres slik at den har det best mulig i familielivet, ellers får den altfor mye ufortjent og negativ oppmerksomhet. Jaktrelatert dressur må komme i tillegg, ikke i stedetfor. Disse reglene gjelder om det er vi eller andre som har ansvar for hundene. Hunder er smarte og husker veldig godt hvem de kan trille rundt lillefingeren og hvem som overholder reglene.

 

Jeg er ingen ekspert på hund, men mener at man kommer langt med å bruke hue og lytte til råd man får av erfarne hundefolk :wink:

 

Hundene her er mye ute, de er avhengig av å få ut energi gjennom aktivitet - kun "hodebry" holder ikke for en vorseth. Jeg har vokst opp med collie, som var svært fornøyd med å bare å leke med ungene og trene litt dressur - den trengte aldri bur og kunne fint forholde seg innenfor opptegnede streker i bakken om nødvendig. :lol: Slik er det også med eldste hunden her, hun trenger ikke bur og alle syns hun er såååå snill som er så rolig. Det jeg mener er at forskjellige raser/individer må takles på forskjellig måte, akkurat som vi folk trenger forskjellig oppfølging.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er bikkjene helt på sjølvstyr. De ligger og sover hvor de vil og når det er middag på gang så går de ut på vaskerommet og legger seg der og venter til det blir deres tur til å bli servert. Ingen tigging eller plagsomme blikk :wink: I det hele tatt lite styr med dem.

 

Stuegulvet eller oppetter veggen i gangen er de mest ettertraktede plassene de ligger og sover - kommer det folk på besøk som ikke liker hunder/ikke vil ha pels på buksa så ligger dyra i gangen og ferdig med det. Trenger ikke bur for å få fred.

 

Renslighetstrening med bur trengs en forklaring son; åssen gjør du det?

 

Jeg har sikkert vært heldig med mine to (tre inntil nylig) - litt tisseflekker inne da de var valper (det må man faktisk regne med) men ingen ødeleggelse av hverken klær, sko eller møbler. Litt tilrettelegging og fjerning av de største fristelsene og innsats fra min side så har det gått bra. For valpetiden ER krevende. Bikkjene legger riktignok fra seg mengder med hår og skitt - men det får jeg ta på min kappe så lenge jeg vil ha dem løse.

Link to comment
Share on other sites

Klart: NOEN bruker buret når bikkja maser, f.eks, og eieren ikke gidder selv. Dette er uvettug bur-bruk.

Som jeg har skrevet før: Elghunden min hadde ingen fast plass hos mor og far. Han lå på kjøkkenet, inntil neste elghund kom inn, da lå han innenfor kjøkkenet, og når 3 hund kom inn, lå han i gangen. Ingen fast plass, og ingen hundegård. Han har blitt kranglete ovenfor andre hannhunder, blant annet.

Jeg kjøpte bur til han da han var 6 år el no, og han hadde vel aldri sett et bur før - ikke i bil en gang. Etter 2 uker, uten noen som helst tvang - døra sto og står ALLTID åpen - lå han i buret hver natt. Det gjør han enda. Er burdøra hans blitt dyttet igjen, hender det seg han legger seg i buret til Keira. Hvorfor legger han seg der da, av egen fri vilje, når han kan velge og vrake av hundesenger, kuskinn, sofaer og tepper?

 

Buret er ingen straff eller "fengsel". Buret er et hundemøbel, på lik linje med alle andre hundesenger ol. Med teppe over gir buret en trygg hule-følelse. Det er vel noe de fleste hunder liker når de skal sove.

 

For min del fungerer bur alle tiders. Etter min mening skal ALLE hunder ha sin egen faste plass - selv om den ikke brukes daglig. Dem har noe som er sitt. Dette har jeg sett ved flere eksempler, blant annet ved Rondo over. Keira løper etter meg alle steder, enten jeg skal ut, på badet, se på TV, eller hva som helst. Hun legger seg fint på badgulvet mens jeg dusjer, hun ligger gjerne under teppe i sofan, hun er tilfreds i på hundemadrassen på stuegulvet. Men når natta kommer og hun ikke får være med meg, går hun i buret sitt...

Link to comment
Share on other sites

Kan bare svare for meg selv, men her har renslighetstrening i bur gått helt fint. Alltid ut og tisse med engang valpen våkner, har spist osv. Masse ros og selvfølgelig endel opptøring etter uhell. Minstehunden er den som er desidert flinkest til å ta dressur, og det har ikke vært noe problem med uhell innendørs.

 

Jeg skjønner ikke dette helt, - kan noen forklare meg hva som er så galt med å bruke bur etter visse regler, framfor feks å sette hunden i bånd el hundegård i mange timer? Jeg er jo selvfølgelig ute etter å lære mer, jeg er som sagt ingen ekspert og mener at det blir feil å framstille bastante meninger om andre hunder enn våre egne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke bastant Nemi - jeg bare reagerer på at enkelte (og det trenger slett ikke være folk her inne altså men på andre fora der burbruk diskuteres, bare for å ha det sagt med èn gang) synes bur er eneste saliggjørende fordi det gjør det lettvint for dem selv.

Fornuftig burbruk har jeg ingenting å si på; men det er noen som overdriver dette slik at bikkja tilbringer 2/3 av livet sitt i bur. (om natten og deretter om dagen når eieren er på jobb og ellers når det er beleilig). Trenden i dag er at kjøper du valp så er noe av det første du får beskjed om å skaffe er et bur som hunden skal være i hjemme... det er dette jeg reagerer på.

 

Dersom dere har hunder som liker seg i bur og går inn frivillig for å sove der - da er det helt flott. Men burbruk fordi hunden blir for masete går mer på oppdragelse (eller mangel på) etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Eg skal jo få ein liten valp snart. Eg er jo og intressert i at hunden skal bli husrein. Det eg har lest meg til, ved bruk av bur. Er at valpen låg i bur om natten med stengt dør. Og når den gir lyd ifra seg, så må eieren gå ut med den. Det var effektivt for å få hunden husrein. Eg meiner ikkje at hunden skal ligge med stengt dør om dagen. Men eierenmå følge litt med, og ta ut hunden etter mat, og gi ros. Ellers så gleder eg meg no. Skal prøve og få den godkjent på ettersøk. Så det blir trening i heile år. Og så har eg jo Jaktlykke ikkje så langt vekke. Og hun hjelper vel ein stakkar skulle eg tru. :D PS. tar imot alle tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

Renslighetstrening med bur trengs en forklaring son; åssen gjør du det?

 

Det krever en del oppfølging men veldig enkelt forklart.

Etter at hvalpen sover,leker og spiser skal den ut å gjøre fra seg .

Jeg blir alltid sammen med hvalpen. hver gang, selv om det er midt på natta dersom den gir lyd fra seg, inntil den har gjort "noe".

Da bruker jeg kommandoen "tisse" uansett hva det er .og skryter voldsomt.. kanskje også kombinert med innkalling og godbit.

Hver gang hvalpen har lekt eller sovet (i bur) eller spist .. blir den satt i bur.

Når den da gir lyd fra seg så LØFTER jeg den ut så den får gjort fra seg. Samme prosedyre med kommandoen tisse og masse ros og belønning.

Sålenge den blir satt i bur. PASSE STORT bur så vil den ikke gjøre fra seg der den ligger. og dermed gir den lyd fra seg FØR den får gjort fra seg og man kan ta den ut tidsnok. (litt uhell med dette den aller første tida må påregnes med bading av hvalp og mange filleryer som blir vasket OFTE.)

Når den er løs vil den huke seg ned og tisse eller gjemme seg litt bort og du finner pakke på grunnlag av lukt.

Etter en stund med denne treningen .. litt avhengig av hundens evne til å lære.. vil hunden gi lyd fra seg og gå til døra for å gå ut . ALTERNATIVT når du vet at den skal ut .. etter å ha sovet lekt eller spist så vil den gjøre fra seg på kommando. (mer eller mindre).

Den ene av mine tisper huket seg ned og "latet" som om hun tisset selv om det ikke kom en dråpe .. da visste hun at det vanket noe godt.

 

Som du sikkert ser så betyr altså ikke bur i denne forbindelse noe MINDRE dressur men en hund som forstår raskere og mye mye lettere.

Men dette er bare min måte å gjøre det på .. det har fungert på denne måten fire ganger med fire hvalper.

EN av disse tisset inne fire ganger før den var husren.. En av dem brukte noen uker og tisset inne mange ganger før hun koblet dette.

Tispa jeg hadde før jeg begynte med bur var 9 måneder gammel før den ble husren.

Link to comment
Share on other sites

Hver gang valpen har sovet, lekt eller spist skal den ut for å gjøre business = den er jeg med på. Det er jo slik de fleste av oss driver renslighetstrening.

 

...men så skriver du i neste setning;

Hver gang den har sovet, lekt eller spist skal den i bur.

 

Da detter jeg av lasset. Sikkert jeg som er litt treig men her blir det motstridende setninger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hver gang valpen har sovet, lekt eller spist skal den ut for å gjøre business = den er jeg med på. Det er jo slik de fleste av oss driver renslighetstrening.

 

...men så skriver du i neste setning;

Hver gang den har sovet, lekt eller spist skal den i bur.

 

Da detter jeg av lasset. Sikkert jeg som er litt treig men her blir det motstridende setninger :wink:

Oki .. dersom du først setter den i bur så vil den etter ganske kort tid begynne å gi lyd.

Enkelte veldig unge hvalper gjør ikke nødvendigvis det men da må man ta konsekvensen av det og få dem ut først før man setter dem i buret og deretter ta dem ut igjen når de lager lyd.

Som jeg skriver i forrige tråd.. veldig enkelt forklart.

Tar man den ut da så er begge kriteriene oppfylt i og med at det sjelden tar mer enn noen meget få minutter fra den står i buret til du tar den ut igjen og bærer den ut for sin butikk.

Bakdelen med "min" måte å gjøre ting på er at man neppe får mer enn et par timer sammenhengende søvn de første fjorten dagene.

Da bruker hvalpen lyd for alt mulig og det er først når den forstår at konsekvensen av å gi lyd er at den kommer ut at dette blir bedre.

Prinsippet bak denne teknikken ser du nok men detter er kun et utgangspunkt og man må alltid ta hensyn til individet og legge opp treningen eller dressuren deretter. Det som er riktig for en er ikke nødvendigvis riktig for den andre.

Det eneste som vel er klinkende klart er at når man er dautrøtt og nesten kan stupe overende etter dagervis uten skikkelig søvn så kan man ikke ignorere eller være sur på hvalpen for at man må være våken og gå ut i minusgrader og snø fordi den har pistret eller bjeffet. Man MÅ bli hos hvalpen til den har gjort noe uansett hvor lang tid den bruker på det. Man MÅ skryte og gi positiv tilbakemelding selv om man mest kunne tenke seg å gi faen og gå inn og sove sove sove og la den gaule videre.

Som du sikkert forstår så er ikke dette noe enkel og billig løsning men , etter min erfaring, mest effektive for å få hvalpen raskt husren og kontaktsøkende. Den lærer at du ikke er langt borte og den lærer at du er glad og positiv når den har bruk for deg , den lærer at når den gir lyd fra seg inne så kommer den ut og den lærer at når du tar den ut pga lydene den gir så er det veldig positivt å gjøre raskt fra seg siden den da får noe positivt tilbake.

Det betyr at de neste årene av hundens liv så trenger du ikke sette den ut i bånd eller regne med at det tar lang tid før den har gjort fra seg.

OBS: jeg påstår ikke at jeg sitter med en fasit . Jeg vil derimot påstå at jeg har gjort en god og ærlig jobb med de hvalpene jeg selv har hatt med gode resultater.

Jeg vil også påstå at dette er noe av den absolutt mildeste og snilleste dressur som er mulig å bruke.

Jeg trenger ikke å vaske dammer og brune flekker hver dag når når jeg står opp iløpet av den tiden jeg har hvalp og fordelene for forholdet til hvalpen har jeg allerede beskrevet.

Så kan man tro på det eller la vær .. velge sine egne løsninger .. men dersom man vil prøve denne så er det minst like viktig å følge alt det andre jeg skriver som å ha bur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...