Jump to content

For eller imot elektronikk til jakta


VipLars

Recommended Posts

I dag, har vel flesteparten radio....

Jeg ser vel muligheten for at noen ikke helt ser fordelen, med å sette opp mengder viltkamera med mms funksjon, for å sikre viltfall......

Denne er vel i grenseland...

 

Gps, på hunden, er vel et ønske fra flere hundeeiere i ulveland, og om du ser på skjerm hvor bikkja er, kontra å høre hvor bjeffinga kommer fra, er vel ikke allverdens problematisk...

Det er jo evt ikke viltet du har GPS'en på...........

 

Teknologien går fremover, snittalderen på jegerene går oppover.... ser muligheter for noe konflikter pga den og.....

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke tv-innslaget var noe bra. Jaktmotstandere tror fort at viltet ikke har en sjanse.

Jaktradio og mobiltelefon er bra mtp sikkerhet og ift hvis noen er uheldig og skadeskyter slik at andre jegere kan varsles.

Astroen er en revolusjon. Før trodde jeg at jeg visste, nå vet jeg. Utvilsomt et hjelpemiddel for mer effektiv jakt under flere typer jakt, men for mange først og fremst en sikkerhet i forhold til hunden.

El-hørselvern - Bra mtp hørsla.

Viltkamera: Har jevnt over lite og si for uttelling på jakt. Jegere bryr seg mer om viltet enn ikke-jegere. Derfor kjøper mange jegere kamera. Gøy å vite hva som finnes i jaktfeltet

 

Uvettig bruk av radio og gps fører til færre skuddsjanser, men det positive veier opp. Jeg ser ikke problemer med elektronikk. Ei gang i tida var vadmel og Krag Jørgensen nytt. Jeg har ikke lest noe sted at jegere syns dette var uetisk å ta i bruk.

Link to comment
Share on other sites

For meg som jakter med løshund nært vei og jernbane vil jeg i allefall IKKE tilbake til 90-tallet når jeg sto mer i veikanten i frykt for at losen skulle krysse E6, enn jeg brukte på å slappe av på post. Nå vet jeg eksakt hva bikkja driver med, og står på veien når den kommer dit.

 

Elektronikken er det en selv gjør det til, en MÅ ikke stå på hodet i Astroen hele tida og det er ikke nødvendig å drive noen opplysningstjeneste for resten av bygda over jaktradioen, og heller trenger en ikke å legge hele jaktforløpet ut på Facebook mens en sitter på post og på Youtube når en kommer tilbake.

 

Men ja, det er klart en har fordeler av å få MMS-bilder av reven når den er på åta så en vet hvor en skal slippe bikkja, og fordeler av å se hvor losen går når gaupa er ute av dagleiet - og det er også en klar fordel at en kan gi beskjed på jaktradioen om at drevet er avslutta, istedet for at de mest trofaste postene sitter til det er mørkt...

 

Den som ikke vil, slipper. Så enkelt er det. Men så er det jo enkelte som bruker mer krefter på å irritere seg over andre jegere og hvordan de jakter, enn de bruker på å jakte sjøl da...

Link to comment
Share on other sites

Undertegna er en av klovnene i innslaget, og det må presiseres at ting ble satt på spissen. At jeg ved posteringsjakt kun bruker elektroniske hørselvern og avstandsmåler, og ved drevjakt kun bruker gps hundepeiler og jaktradio, var ikke like spennende. At jeg ikke har motforestillinger mot å benytte lovlige duppeditter er så sin sak...

Link to comment
Share on other sites

Forebygging av hørsel skader, og sambandsutstyr for sikkrere jakt inkl. gps sendere på drivende hunder er jeg for.

 

Viltkameraer for å få god oversikt over viltstammen en skal forvalte er også positivft i mange sammen henger.

 

Ser at Ottadalen villreinområde oppfordrer jegerene til ikke å benytte sambandsutstyr under jakta, men ikke forbud mot jaktradioer i fjellet. Antar sikkerhets perspektivet er en av årsakene til det. Dårlig mobil dekkning mange steder i fjellet.

 

Uansett hvor mye elektronikk vi drar med oss i skogen eller på fjellet, så må det uansett jaktes, og kjennskapen til terrenget og viltet er nok fortsatt viktigere for resultatet en det "vanlig jegerelektronik" kan hjelpe oss med i dag.

 

Jakt er noe vi koser oss med, og hva hver enkelt synes er mest morsomt eller formålstjenelig for å kose seg i skogen får være opp til den enkelte. Selv synes jeg det er deilig å slippe å dra med meg mere en det som er absolut nødvendig innimellom. Med demper på børrsa og god kontroll på de fleste overganger/ hold i terrenget er det unødvendig å ta med mere en børrsa og ei pakke skudd i bukkejakta.

 

Er det derimot ukjent terreng, ukjente jegere og jakt på "bortebane" er elektronikken en god kammerat å ha med på jakt.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Når jeg idag ser på stuebordet mitt med to jaktradioer, mobiltelefon, garminpeiler, gammeldags suprapeiler til hund 2 - og ladere til nesten alt dette - så savner jeg nesten tida med kun walkie-talkie :winke1: Men, for all del, jakta har blitt mye mer effektiv. Problemet jeg må fri meg fra er å gå og følge med på peilern heile tida, og kanskje misse spor etc. For ikke å snakke om naturopplevelsen. Mange ganger på jakt har jeg opplevd at mobilen har ringt, samtidig som noen roper på sendern. Da blir det mye remedier som flyr gjennom lufta. Man ender nesten med å svare i Garminèn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

En ting er ihvertfall sikkert, jeg vil ikke tilbake til tre varselskudd ved fall osv. Jaktradioen er et helt unikt hjelpemiddel synes jeg. Vi har folk på laget som aldri finner posten sin osv. Greit og kunne lose dem på post. Veldig ok også når hundefører melder fra hvor elgen kommer. Greit og være litt på forskudd. Når det gjelder peiler på hunden er jeg veldig fornøyd med det. Ikke allerminst hvis det skulle skje noe med hunden. Skulle ulykken være ute vil jeg gjerne finne igjen hunden min. Vi har og plenty med veier rundt terenget vårt. E6 for eksempel og Enebakkveien som er meget sterkt trafikert. Men man bør kunne jakte uten hjelpemidler og, den dagen elektronikken streiker. For det gjør den, det har jeg fått erfare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...