Jump to content

Her er det beste....


Blackfire

Recommended Posts

Det er ikke snakk om bane skyting, har opplevd dette mange ganger i år jeg også, og jeg har skutt over 15 000 skudd i år på bane. Grunnen til dette er at de bruker feil ammo. Bismhut, stål, zink eller tungstein fungerer svært dårlig. Jeg har skutt på tiurer på 10 meters hold bare så fjærene fyker, men de legger seg bare på vingene å seiler langt bort, og når de da mister høyde og kræsjer, springer de å gjømmer seg. Vurder heller å ta sjangsen på å dra til sverige å kjøpe bly, bedre å bruke skudd som dreper enn å bruke skudd som skader. Jeg har lært at dyr skal lide minst mulig.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke hans skyteferdigheter. Det er at han står fram i media. Jeg tror adressa har en skjult agenda her. Lokker fram jegere med mer eller mindre gode historier for å senere lage saker med andre vinklinger. Feks saken i forfjor om han som skøyt 5 hjorter på sekunder for så etter oppslag i adressa ender med dom mot seg. Eller han i fjor som påstod at han skøyt en gås på svært langt hold og dermed skapte debatt.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke hans skyteferdigheter. Det er at han står fram i media. Jeg tror adressa har en skjult agenda her. Lokker fram jegere med mer eller mindre gode historier for å senere lage saker med andre vinklinger. Feks saken i forfjor om han som skøyt 5 hjorter på sekunder for så etter oppslag i adressa ender med dom mot seg. Eller han i fjor som påstod at han skøyt en gås på svært langt hold og dermed skapte debatt.

 

STIG:)

+1

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke hans skyteferdigheter. Det er at han står fram i media. Jeg tror adressa har en skjult agenda her. Lokker fram jegere med mer eller mindre gode historier for å senere lage saker med andre vinklinger. Feks saken i forfjor om han som skøyt 5 hjorter på sekunder for så etter oppslag i adressa ender med dom mot seg. Eller han i fjor som påstod at han skøyt en gås på svært langt hold og dermed skapte debatt.

 

STIG:)

 

Interessant. Så du meiner på alvor at Midt-Norges største redaksjonelle nyheitsmiljø på lønnkammeret skal ha utarbeidd ein strategi som ser omtrent slik ut:

" Vi skal lokke jegerar fram i media, gjerne når dei er litt yre og stolte og ikkje heilt ser skogen for berre tre - og framstille dei på ein slik måte at opposisjonen tar avstand frå jakt som aktivitet. På denne måten vil vi sverte all jakt og på sikt få bukt med svineriet."

 

Konspirasjonsteoriane lenge leve...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det ikke er lurt å stå frem i media med slike saker. Det er ikke unormalt at en treffer dårlig og er nødt med et eller flere oppfølgingsskudd, men for folk som ikke er jegere selv eller holder seg heller lunkne til jakt så høres det veldig grotesk og fælt ut når en må bruke 5 skudd for å ta livet av en fugl (noe det forsåvidt også er, men 5 skudd er uvanlig).

 

En annen ting jeg reagerer litt på er første setningen: "Rypejakta endte med tiur". Det er dumt å pressisere at mannen egentlig var på rypejakt da tiuren falt (for mange skudd). Når jeg er på rypejakt går jeg med str5 vismuth. Dette er ikke noe jeg ville ønsket å skyte tiur med i det hele tatt, og sånn som det er skrevet forstår jeg det som om det er brukt "rypeskudd" til å skyte tiur. Dette kan føre til at folk får dårlige assosiasjoner til jegeres moral og jaktetikk.

 

På den annen side, så forstår jeg at jegeren er fornøyd og har lyst å fortelle hele verden om den flotte fuglen :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er ganske sansynlig at det er brukt feil ammo som flere er inne på i dette tilfellet, vil si

det er noe uvanlig med 5skudd på en tiur. Første bud når man jakter er å ha egnet ammo, for mange

ser på pris når de handler ammo, det er ok på letskutt vilt på korte hold. Noe helt annet er det med

hardskutt vilt som tiur, her må man kjøpe det beste for å kune drive human jakt. Det står også i artikelen

at det ble skadeskutt nok en tiur som kom seg unna i ei steinur, så noe skorter det på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å si at kritikken går på skyteferdigheter er bare tull. Poenget er at han bruker feil ammo, i og med at han var på rypejakt, og er dum nok til å legge det fram på denne måten for ei avis. Han veit kanskje ikke bedre, eller avisen har kødda det til for mannen med dårlig vinkling...

 

Hvorfor han trengte 5 skudd sies ikke. Mange velger å ta opp forfølgelsen til fots når tiuren går i bakken, og ta nakken eller kvele istedet for fangst skudd. Ihvertfall de som liker tiurkjøtt. Han sier forsåvidt at de ikke har erfaring med tiurjakt, så det er også greit.

 

Men - uansett er det IKKE greit å skyte på tiur med #6 og 7, sink, stål og den driten der. OG - hvis man i tillegg ikke har hund for å kunne finne igjen tiuren som blir skadd, ja da er det ikke en human eller etisk form for jakt å bruke nevnt ammo. En støkkjeger må og bør være enda nøyere med valg av ammo og skyteavstander enn en med fuglehund. Dette sier jeg på generelt grunnlag, uavhengig av hva som var greia til disse jegerne.

 

Skøyt selv tiur med eley vip 36gr #4 for to helger siden. Ett skudd, 20-25m, og fuglen klappa sammen over en kul. Var på støkkjakt og løp derfor som faen over kulen for å rekke den før den evt gjemte seg. Den løp og virket veldig "våken", men ble innhentet og kvalt. Trodde kun det var treff i høyre bein og vinge. Beinet var stygt, og vingen kun blodig. Til min store overaskelse så jeg under flåing at den hadde minst 10-12 treff i kroppen! Ingen penetrerte på riktig sted. Til sammen ca 15 treff.

 

Tiur er hardskutt. Folk får bruke hue, og gjøre de tiltak dem kan for å utøve human jakt.

Link to comment
Share on other sites

Trodde kun det var treff i høyre bein og vinge. Beinet var stygt, og vingen kun blodig. Til min store overaskelse så jeg under flåing at den hadde minst 10-12 treff i kroppen! Ingen penetrerte på riktig sted. Til sammen ca 15 treff.

 

Av ren nysgjerrighet, disse 10-12 haglene som traff i kroppen, var det gjennomskyting eller var det dårlig penetrering? Var du bare uheldig alik at haglene ikke skadet noe vitalt på vei gjennom fuglen?

 

Jeg spør fordi jeg også jakter skogsfugl med vismuth, men har enda ikke fått skutt stortiuren enda.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke noe hyggelig oppdagelse. Det var to gjennomskytinger ganske langt bak på ryggen mot mage. Fuglen ble skutt rett bakfra. I tillegg var det et par hagl som hadde nærmest gått i oppløsning og delt seg. Disse hadde truffet kjøtt først og deretter lårbein. Det var nok en god porsjon uflaks i denne situasjonen, for det var et knalltreff.

 

Dette gjør at jeg begynner å tenke på hvor mange tiur som har flydd videre med hagl i kroppen, og som kan ha dødd på et senere tidspunkt som følge av blødninger innvendig og dysfunksjon i vinger og bein. Jeg mener sjøl at jeg er ganske flink til å holde igjen skudd i utgangspunktet, men å få det presantert såpass tydelig foran nesa gjør at jeg kommer til å skjerpe inn ytterligere.

 

Eley VIP Bismuth 36gr #4 hadde ca 395m/s i snitt i min hagle. Dette var bra hastighet ift andre #4 jeg har testa. Jeg bruker dette som førsteskudd, og Saga max tungsten 42gr #3 som andreskudd. Disse er nøye testet på hastighet som nevnt, samt spredning.

 

Har Eley VIP Bismuth 36gr #3 i skapet. Lurer på om jeg kommer til å ha den i øvre løp i morra og videre utover høsten.

 

Larssan: hva slags bismuth bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Rio venatum. Og når jeg går på skogsfugl der det er sjans for tiur så går jeg med str 4 nederst (kvart choke) og størrelse 3 øverst (halv choke), og jeg bruker 12/76 patronene med 46 grams ladning. Disse er nøye testet med tanke på spredning, men jeg har ikke kronografert hastigheten.

 

Jeg har ikke skutt så mye skogsfugl, og langt mindre stor tiur, men med kjernetreff på orrhane så har jeg typisk funnet et par hagl i skinnet "på andre siden av fuglen", altså nesten gjennomskyting, samt at mesteparten av haglene har gått gjennom. har også fått treff i bein, men har ikke sjekket så nøye om det er beinspon eller faktiske hagl som har knust. Dette skal jeg sjekke nærmere neste gang.

 

Jeg jakter mest and, og noe gås, og har aldri hatt kvaler med å bruke vismuth på dette da jeg har opplevd stort sett "død i skuddet" effekt på and, gås har jeg bare skutt et par av, så det kan heller være tilfeldigheter enn gode skudd/hagl som er grunnen til knall og fall også der. På endene er det også stort sett gjennomskyting, men finner alltid noen hagl i fuglen (var ikke dette også vanlig med blyskudd?).På generelt grunnlag er jeg veldig tilfreds med rioskuddene, og jeg kommer til å fortsette med disse til andejakta hvertfall (anda på trekk skytes ofte på 10-15 meter og går da rett i bakken) men jeg begynner jo å tenke litt. Vurderer å gå over til tyngre haglmaterialer til gås, og har en pakke vingmaster HD i skapet. Skuddsjansen som bød seg i år ble imidlertid skivebom :overrasket: Så jeg har enda ikke skutt noe med den patronen.

Link to comment
Share on other sites

Går an å spørre seg hvorfor det ikke stilles krav til haglepatroner, det hadde nok luka ut mange

av de luriumtypene som fins i dag. Lit dumt å legge ut om slik jakting til media, han hadde ikke

trengt å nevne det med 5skudd og at enda en tiur kom seg unna skadeskutt, helt klart ansvarsløst

å jakte tiur med feil type ammo, det blir som å jakte elg med salongrifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...