Jump to content

Jaktstøvler Levetid


Guest Tico

Recommended Posts

Hei

Eg har no akkurat tatt livet av nok ett par med jakt/fjellsko.

Og lurer på i den forbindelse kor lenge dere har ett pår jakt/fjellsko.

Eg har hatt sko som har vart i allt fra 1 mnd (Salomon)

Til nå 2 år (Alfa)

Mine Alfa Bever Pro

Varte akkurat 2 år, men var jakta hardt med.

Allt fra fjellrype i ura til hjortejakt i vestlandslier.

Skoa er ikke utslitt men en søm på hælen slitna slik att skoen er lekk.

Blir gjort forsøk med lynlim for å berge en sesong til, men tvilsommt det virker.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg tror er en variabel i forhold til levetid er hvor godt man smører inn skoene med fett etc. Gjør du det godt, isåfall, hvor mye er det osv...?! Jeg har hvertfall erfart at det å holde særlig områdene omkring sømmene mettet med fett e.l. forbedrer levetiden. Nå er nok ikke jeg den som sliter flest skopar her inne. Men smører gjør jeg mellom hver lengre tur. Har selv Lundhags jakt. Altså den eldre modellen som ble solgt. Er godt fornøyd med disse. Men nå har også sømmene mine gått opp på innersida av foten, nokså midt over rista. Skoene fikk denne "flenga" etter jeg gikk i ulendt steinur på rypejakt i høst. Var nokså lange turer, men ikke det store antallet fordet. Så terrenget som du nevner, Tico, er nok ikke noe som forlenger levetiden på jaktstøvler.

Link to comment
Share on other sites

Et triks for å få støvlene til å vare noe lenger er å alltid sørge for at de er 100% tørre før man smører dem inn. Hvis man ikke gjør dette kan læret råtne pga at fuktigheten ikke slipper ut (spes på støvler med menbran). Dette skjedde med et par støvler jeg hadde- jeg smurte på ny impregnering uten å være nøye nok med tørkningen.

Ellers er det en stor nyvinning at flere typer sko har fått beskyttende kappe over tåen - det er iallefall der mine skopar først pleide å ta kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hva man legger i ordet levetid. Jeg har hatt 2 par Lundhags Luffarna som holdr noen år etter div oppsyinger men etterhvert så ble solene så slitt og harde at disse ble lagt vekk.

 

Alfa Bever Pro som jeg har nå holdt 2 måneder så måtte de inn til oppsying. Nå har jeg vel hatt de i 1,5-2 sesonger og de må syes igjen , lekker gjør de også.

 

Kompisen bruker Viking sine fjellsko , og han er både tørr på beina og sier han er fornøyd , de er vel omtrent like gamle som mine Alfa , kanskje litt gamlere.

 

Jeg kommer til å kjøpe meg Varg Rastegaisa nå.......så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å så tvil i planene dine, Foxhound, men mitt tips er at du prøver Isogaisa på føttene før du bestemmer deg for Rastegaisa. Jeg gikk i butikken for å kjøpe meg Rastegaisa i forfjor, men jeg syntes at de var veldig stive. Isogaisa er også solide støvler, og er - etter min mening - en mer behagelig støvel hvis du har tenkt å gå litt.

Det ble Isogaisa, og min konklusjon er at de er mer enn stødige nok til å ha på beina, også når du skal bære ned reinskjøtt fra fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å så tvil i planene dine, Foxhound, men mitt tips er at du prøver Isogaisa på føttene før du bestemmer deg for Rastegaisa. Jeg gikk i butikken for å kjøpe meg Rastegaisa i forfjor, men jeg syntes at de var veldig stive. Isogaisa er også solide støvler, og er - etter min mening - en mer behagelig støvel hvis du har tenkt å gå litt.

Det ble Isogaisa, og min konklusjon er at de er mer enn stødige nok til å ha på beina, også når du skal bære ned reinskjøtt fra fjellet.

 

Synes også Alfaskoene var stive nok.........i 2 dager , deretter myknet de opp og ble altfor myke til de terrengene jeg jakter i. Takk for tipset men kommer til å gå for Rastegaisa.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har no akkurat tatt livet av nok ett par med jakt/fjellsko.

Og lurer på i den forbindelse kor lenge dere har ett pår jakt/fjellsko.

Eg har hatt sko som har vart i allt fra 1 mnd (Salomon)

Til nå 2 år (Alfa)

Mine Alfa Bever Pro

Varte akkurat 2 år, men var jakta hardt med.

Allt fra fjellrype i ura til hjortejakt i vestlandslier.

Skoa er ikke utslitt men en søm på hælen slitna slik att skoen er lekk.

Blir gjort forsøk med lynlim for å berge en sesong til, men tvilsommt det virker.

 

Prøv å reklamere på dei. Har gjort det med like gamle alfa sko og fått ordna det. Dei vurderer alderen på skoa med kor mykje slitt dei er. Mine såg ikkje ut, men eg fekk nytt par i løpet av ei veke.

Link to comment
Share on other sites

 

Prøv å reklamere på dei. Har gjort det med like gamle alfa sko og fått ordna det. Dei vurderer alderen på skoa med kor mykje slitt dei er. Mine såg ikkje ut, men eg fekk nytt par i løpet av ei veke.

 

Norsk lov gjelder da på dette området også. Altså har man uansett to års reklamasjonsrett på alle typer skotøy, også jaktstøvler. Man kan også diskuttere hvorvidt de er ment å vare vesentlig lenger, da har man faktisk fem år....

 

Når det gjelder en jaktstøvel skal jo den tåle det aller meste av røff brukt og terreng. Den skal også tåle fuktighet osv. så enhver forhandler vil ha en meget dårlig sak om de nekter å godkjenne en reklamasjonssak. Da må i så fall forhandler/produsent bevise at du har brukt/behandlet støvlene feil - og at du burde vite bedre. Altså må det finnes bruks/vedlikeholdsveiledning eller generelle vedlikeholdsråd som "alle" kjenner til som ikke er fulgt.

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke rost Lundhags nok.

 

Hadde et par Lundhags Oxblod fra 1999 til 2006. Kanonstøvler som holdt seg tette hele veien. Måtte pensjonere de pga sålene. Og de ble brukt mye. Reinsjakt, hundefører elgjakt, og diverse fjell- og skogsturer resten av den relativt varme delen av året hvert år. Hadde aldri trodd de skulle holde så lenge med tanke på bruken. Ikke var jeg verdensmester i å pleie de heller. Nå har jeg Lundhags Proffesional som virker lovende og er minst like gode å ha på beina. Bruker Varg Rastegaisa senhøstes og vinterstid fordi Lundhags er kaaaaaalde :lol: .

 

Men kommer aldri til å ikke ha et par Lundhags ever again.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder levetid på jaktstøvler er mitt beste tips å ha to par. Dermed har du alltid (-iallefall mulighet til...) å vedlikeholde det ene paret samtidig som det andre står klart til å ta over! Jakter man et par dager i strekk under krevende forhold (regn og sludd :( ) vil jeg påstå at man ikke greier å vaske, tørke & smøre opp støvlene skikkelig, dersom man bare har ett par. Selv har jeg ett par Alfa og ett par Chevalier. Ingen av disse kan klage på dårlig stell og begge er er 4-5 år. Undertegnede kategoriseres som jaktidiot og tilbringer mange døgn i disse støvlene i fra august til april... Sålen på Alfa'ene er nå nesten helt utslitt, og det er det imidlertid lite å gjøre med. Sålen til Chevalier'ene er fremdeles brukbar men denne er i utgangspunktet også tykkere. Det at Alfa'ene har vært mine klare favoritter,- og dermed sikkert også blitt hyppigere brukt, er nok en nærliggende årsak til dette. Når sant skal sies, kan det heller ikke stikkes under en stol at skinnkvaliteten på Chevalier'ene er dårligere enn på Alfa'ene og neste generasjon blir utviltsom Alfa x 2!

Jeg vil nok ikke kunne stå tørrbeint i 15 minutter med vann til leggen i noen av støvlene. -Til det har goretex-membranen gått for mange mil. Men jeg har fremdeles ingen betenkeligheter med å dra på meg disse støvlene for å legge ut på en real jaktmarsj i ruskevær!

Uansett, når det gjelder trådstarters spørsmål om levetid på jaktstøvler, er vedlikehold ett nøkkelbegrep. Man kan gå lengere enn langt på en såle i skogsbunn, mens den fort kan bli utslitt dersom det er fjellrypa man stort sett jakter på. Men med variert og sunn jakt (-holdt på å skrive kosthold...) er 5 år ingen alder for 2 par støvler som får nok omsorg og kjærlighet!

 

Men som en liten digresjon til slutt må jeg bare få sagt at det var oppløftende å endelig finne arvtakeren til Sluttstykket ( R.I.P.). Har ikke fått med meg før nå, at det har vært en gryende forumssøster der ute... Endelig kan oss utstyrshorer og jaktidioter igjen gasse oss i hverandres erfaringer og frilynnte meninger. Har kjent på at dette har vært et sårt savn de siste måneder,- som på toppen av det hele har vært fri for jakt...

At det gamle nicket mitt "Fenris" var okkupert, var imidlertid et lite skår i gleden :cry: Men førstemann til mølla osv er livets lov, og jeg håper bare at vedkommende tar godt vare på det og bruker det med kløkt og integritet 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...