Jump to content

Søknad .38 og .357


Phantom3D

Recommended Posts

Hva skal du med to?

Du akn jo skyte .38 spesial i en 357 magnum revolver. Jeg vil tippe at minst 90% av de revolverene som brukes til revolverfelt er i .357 ,em benytter seg av slappe .38 ladninger og patroner.

 

Til magnum 1, må du eventuelt ha en revolver som, også kan bruke .357 magnumhylser. (Eller annet godkjent kailber / våpen)

Då da holder det ikke med en .38 special reviolver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner liksom hrene resier seg litt i nakken... du ønsker deg en liten revolver i 38... men kjenner ikke til hvilket program det skal brukes til?

Det er jo mulig jeg misforstår her, og i så tilfelle bekalger jeg det. Men det er jo ikke så stor forkjell i dtørrelsen på en .357 og en .38 revolver ramme messig. Det er mer løpslengde om det er en klassisk "snub" som avgjør.

Link to comment
Share on other sites

Du spør etter hva du skal skrive på søknaden, og da reagerer jeg i forhold til det du beskrev. Jeg syns liksom at å vite hvilket program du skal erveve et våpen til er et minimu. Men når du har nenvt spesialfelt, revolver - så er det selvsagt en anne sak.

Her er jo ikke kaliber viktig, men størrelsen på våpnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner liksom hrene resier seg litt i nakken... du ønsker deg en liten revolver i 38... men kjenner ikke til hvilket program det skal brukes til?

Det er jo mulig jeg misforstår her, og i så tilfelle bekalger jeg det. Men det er jo ikke så stor forkjell i dtørrelsen på en .357 og en .38 revolver ramme messig. Det er mer løpslengde om det er en klassisk "snub" som avgjør.

 

Forstår ikke helt hvorfor nakkehår skulle reise seg av dette? Sist jeg sjekka så var det i hvert fall helt stuerent å erverve våpen til "øvelsesskyting" dersom man er i kategorien "rekreasjonsskytter", og da er vel NSF-program i praksis ganske irrellevant. Det må selvfølgelig påføres søknaden hvilket program våpenet lovlig kan benyttes innenfor, men det var vel akkurat det som var spørsmålet.

 

Dersom du ønsker deg en .38 og .357 kan det nok være lurt å søke om .38 først, da .357 dekker flere av de samme bruksområdene som 38.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er også fordi reglene er litt krøkkete til tider, spesielt delen om flere bruksprogrammer for et våpen som gjør at du nesten må ha en smörgåsliste over rekkefølge å søke ting til for å hindre at at våpen blokkerer andre hvis du skulle ha lyst på det.

 

Jeg ser ikke hva som er galt i å ville ha både en .38spl-revolver og en annen til magnum, jeg har selv gått en veien (dog, har ikke søkt på en til Mag1 enda). Det er faktisk folk som liker å skyte med våpen som er litt unike eller forskjellige og som ikke er de mest optimale for å vinne alle stevner.

Link to comment
Share on other sites

Det er da absolutt ingenting galt med å ville ha både en .38 og en .357.

Det er heller ikke noe galt i å spørre om råd ifm søknad. Reglene som sier at man ikke kan erverve to våpen med samme "bruksområde" fremstår jo som temmeilg absurde når følgen blir at man er nødt til å søke i en spesiell rekkefølge for å kunne erverve de våpnene man har lyst på/har "behov" for.

 

Det er litt trist å se at man blir mistenkeliggjort og at det oppfattes som "skremmende" av selv andre skyttere (ref.svarende til Hassel), at man ikke har satt seg ordentlig inn i disse for meg tungvingte og ulogiske reglene.

 

Trådstarter skriver jo at han har skutt lenge med både .22 og 9mm. Da formoder jeg at både vandel, medlemsskap i klubb og at sikkerhetskurs er i orden. Jeg ble i hvert fall ikke veldig skremt. Lykke til med søknadene! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser enkelte klarer å lese helt andre ting en det jeg skrev.

forøvrig er ikke "trening / øving " erverva grunnlag lenger.

 

 

Det er ikke noe krav i våpenloven/forskrift/rudskriv om at man må delta på stevner innenfor skyteprogram med omsøkte/ervervede våpen. Det kreves derimot at man deltar på foreningens aktiviteter. Det være seg stevner, treninger eller f.eks dugnader.

Poenget er at skyttere må holde et visst aktivitetsnivå for å kunne påberope seg å ha behov for å søke om/inneha våpen.

 

Hvorvidt man vil få avslag på en søknad dersom man kun skriver øvelsesskyting i stedet for øvelses- og konkurranseskyting vet jeg ikke, men jeg tviler sterkt på det.

 

Når du skriver at "enkelte" leser andre ting enn det du skrev eller eller kanskje mente så kan det kanskje ha noe med måten du uttrykker deg på.

Link to comment
Share on other sites

............Det er ikke noe krav i våpenloven/forskrift/rudskriv om at man må delta på stevner innenfor skyteprogram med omsøkte/ervervede våpen. Det kreves derimot at man deltar på foreningens aktiviteter. Det være seg stevner, treninger eller f.eks dugnader.

Poenget er at skyttere må holde et visst aktivitetsnivå for å kunne påberope seg å ha behov for å søke om/inneha våpen......

Vist man hele tiden skal lete etter unnskyldningene isteden for å bruke et minimum av fornuft ut fra hva som er intensjonene, så er det ikke lenge før noen endrer foreskriftene. Finner det veldig rart at man ikke bør delta på dem skyteprogram som er grunnlaget for det våpen man søker på og får ervervet, selv om man kan finlese og tolke ordene til sin egen fordel når man skal forsvare sin uviten.

 

Det 'virker som' (man kan jo ta feil), som at trådstarter ikke kan vere veldig innvolvert med klubben eller dens aktiviteter når man ikke i hele tatt aner hva program man skal bruke det man søker på, eller får råd fra andre klubbmedlemmer. Synes det forteller mye........så jeg er litt enig med Hassel.

Link to comment
Share on other sites

............Det er ikke noe krav i våpenloven/forskrift/rudskriv om at man må delta på stevner innenfor skyteprogram med omsøkte/ervervede våpen. Det kreves derimot at man deltar på foreningens aktiviteter. Det være seg stevner, treninger eller f.eks dugnader.

Poenget er at skyttere må holde et visst aktivitetsnivå for å kunne påberope seg å ha behov for å søke om/inneha våpen......

Vist man hele tiden skal lete etter unnskyldningene isteden for å bruke et minimum av fornuft ut fra hva som er intensjonene, så er det ikke lenge før noen endrer foreskriftene. Finner det veldig rart at man ikke bør delta på dem skyteprogram som er grunnlaget for det våpen man søker på og får ervervet, selv om man kan finlese og tolke ordene til sin egen fordel når man skal forsvare sin uviten.

 

Det 'virker som' (man kan jo ta feil), som at trådstarter ikke kan vere veldig innvolvert med klubben eller dens aktiviteter når man ikke i hele tatt aner hva program man skal bruke det man søker på, eller får råd fra andre klubbmedlemmer. Synes det forteller mye........så jeg er litt enig med Hassel.

 

 

Jeg er også enig i at personer som skaffer seg våpen uten å ha intensjoner om annet enn å nettopp å ha et våpen fortjener et skjevt blikk og vel så det.

Slike personer kan gjøre stor skade for hobbyen som vi driver med.

Syntes at Hassel var litt vel raskt ute med piggene, i og med at regelverket fremstår som veldig uoversiktlig for nybegynnere. Om man spør skyttervenner i klubben eller om man spør i en tråd på kammeret er vel hipp som happ (?).

 

Det er som sagt ikke noe generelt krav til at man må stille opp i konkurranser for å kunne inneha håndvåpen. Dersom dette har vært lovgivers intensjon, så er jeg ganske sikker på at det hadde kommet med i lovteksten.

Så dette er ikke bare en påstand basert på uvitenhet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Javel.........

 

Du vingler uansett i argumentene, men noen skal jo alltid forsvare seg samme f.......

(1) Trådstarter gir ikke utrykk for at han er nybegynner, så hvorfor trekker man plutselig frem det ?

 

(2) Om han var nybegynner, så vil jeg ikke finne det hipp om happ hvorvidt han får råd i klubben

"Det ville faktisk vere veldig naturleg at han fikk råd fra klubben"

 

Men vist man ikke klarer å se hvorfor man reagerer på spørsmålet, så er man jo blind. Hva er vel mere

ødeleggende for sporten en at folk ikke engang vet hva dem skal konkurere i med det dem søker på.....

 

.....det taler litt for seg selv, så kan man vri og vende på det så mye man vil.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar. Blir vel søknad på .38s iløpet av en ukes tid. Lokale politistasjonen har kun åpent 9-15 man-fre. Noe som passer meg meget dårlig.

 

Ser det har blitt en litt heftig diskusjon her, og det var ikke meningen å starte noe sånt.

Jeg har skutt så og si hver uke i over ett år nå, og har skutt en del med luft og ganske mye i militæret. Så helt ny er jeg ikke.

 

Når det gjelder råd fra klubben så skyter jeg med en del skyttere som ikke er veldig erfarene (Ang søknader osv). De fleste har som meg en 9mm og en .22. Derfor har jeg ikke spurt de om søknader/klasser osv. Jeg kunne selvsagt vært der en dag de mer erfarene var der, men tenkte det var like greit å spørre og få hjelp her.

 

Jeg konkurrerer ikke for øyeblikket, synes bare det er kjempemoro å skyte. Samme som både med bilsport, fotball og pc-spill. Ikke umulig at jeg blir med i konkurranser senere. Skal også begynne å være funksjonær på stevner, men dette har ikke latt seg gjøre ennå da jeg har vært student med full helgejobb i over 3 år.

 

Og ja, jeg liker å ha ett våpen bare for å ha også. Synes det er trivelig å pusse, fikle og se hvordan det hele fungerer. Også å lese historie om de forskjellige våpnene.

 

Har selvfølgelig alt i orden når det gjelder vandel, våpenskap mm. Har også god våpenskikk som jeg både har blitt kurset i i militæret og på skytterkurset. (Pluss sunn fornuft!!)

 

Synes det tar litt vel av med folk som er urolige nå.. tror det hele blusset opp da jeg var litt kort i første posten min. Skal ikke være så kortfattet i senere poster.

Link to comment
Share on other sites

Og ja, jeg liker å ha ett våpen bare for å ha også. Synes det er trivelig å pusse, fikle og se hvordan det hele fungerer. Også å lese historie om de forskjellige våpnene.

 

Ahh, nesten så man gleder seg til høsten/vinteren med fyr i peisen, litt godt i glasset og kosepussing.

Link to comment
Share on other sites

Det hele er jo Off topic, men trådstarter har jo fått svar. Må si meg enig med Hassel, det kan høres ut som om det "skurrer" litt. MEN det var likedant med meg når jeg søkte i sommer. Husket ikke/visste ikke vad det korrekte navnet var på de stevnene jag faktisk hadde skutt med finpistolen. Bortsett fra finfelt. Og de fleste av dem som var på bane sammen med meg var også nybegynner og hadde enda dårligere kontroll på navn på aktivitetene og våpenlov/forskrift osv.

Mange skyter sine 50 skudd en gagn i uken og aner ikke vilken gren dem skyter.. Det intresserer dem ikke, de vil skyte på en pappfigur en gang i uken og ikke noe mere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes det tar litt vel av med folk som er urolige nå.. tror det hele blusset opp da jeg var litt kort i første posten min.

Jeg tror du er inne på noe viktig her, det var nok flere som muligens fikk feil inntrykk av deg og din intensjon ut fra den første posten i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev .38/357mag i min søknad. Dama trudde jeg søkte for en .38 og en 357mag. Jeg forklarte att det var en 357magum med mulighet for og skyte .38.

Hun strøk da .38 i søknaden så det kun sto 357mag.

Litt off-topic: Jeg søkte på .38 special/.357 Magnum og begrunnet det i at jeg ville stå litt friere i tilfelle jeg fant et rent .38-våpen. Dette var helt greit for saksbehandleren. Jeg endte opp med en 586.

Link to comment
Share on other sites

Er nok enig med Hassel her, selv om trådstarter bare var for kort i sin beskrivelse i åpningstråden. Er det enkelte spørsmål som får meg til å reagere.

 

Sprørsmål om de forskjellige skyteprogrammene (i grove trekk), er blandt disse. Hvorfor? Jo fordi enhver nybegynner med egne våpen, skal ha lært dette på nybegynner kurset. Og besitte literatur om dette (for meg er det komplett uforståelig at man ikke har satt seg inn i basisen av hva idretten vår går ut på.

 

Spørsmål som går på hvilke våpen, og kaliber til ett gitt skyteprogram derimot, reagerer jeg overhode ikke på. Da vedkommende da demonstrerer at han/hun vet det man kan forvente seg av en nybegynner.

 

Angående aktivitetskrav, så er øvelse alene ikke godkjent som ærvervsbegrunnelse (man skriver Ø/K som btyr Øvelse/Konkurranse).

 

Man kan ha intil 4 håndvåpen innen ett forbunds skyteprogrammer, før man blir pålagt å konkurrere.

 

Slik trådstarter ordlegger seg her, ønskes det en spesialrevolver, og en revolver til revolverfelt.

Enkelte steder kan dette medføre problemer (blant annet i Ålesund), slik at man bør vite hva som er lokal praksis der man bor, før man søker.

Jeg regner med du har en 22lr til finpistol, og en 9mm til Militær (eller Grov).

Du ønsker deg en liten spes revolver i 38spl (J rame?), og en egnet revolver i 357m (K/L/N ramme til Revolverfelt og Mag1 (ikke skriv begge som begrunnelse, oppgi kun ett bruksområde pr våpen som ikke er reservevåpen).

Standard kjøpet er en S&W 586/686 (L ramme) i 357m til revolverfelt og Mag1. Men man kan likegjerne velge en N ramme om man har store never.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev .38/357mag i min søknad. Dama trudde jeg søkte for en .38 og en 357mag. Jeg forklarte att det var en 357magum med mulighet for og skyte .38.

Hun strøk da .38 i søknaden så det kun sto 357mag.

Litt off-topic: Jeg søkte på .38 special/.357 Magnum og begrunnet det i at jeg ville stå litt friere i tilfelle jeg fant et rent .38-våpen. Dette var helt greit for saksbehandleren. Jeg endte opp med en 586.

 

Var nok det dama trudde jeg mente, men jeg hadde allerede "kjøpt" en S&W 686 :D Jeg var ikke klar over att man kunne søke på den måten du gjorde når jeg leverte mine søknader :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...