Jump to content

Fange grevling?


Tordenkil

Recommended Posts

Jeg har den siste tiden sett mye spor etter grevling rundt gården, og forleden kveld traff jeg en grevlingunge (kalles disse 'hvalp'??) inne i fjøset mens den spiste fòrrester etter melkekyrne. Jeg ser for meg at det kan bli i overkant plagsomt å ha grevling som husdyr, og spør derfor;

Er det noen her på forumet som kan dele sin erfaring om hvilke fangstmetoder som fungerer? Jeg tenker da levendefangst. Hvilke burfeller kan anbefales?

Er det eventuelt noe åte som er 'bankers', da mener jeg selektivt på grevling. Jeg vet grevlingen er altetende og en slags 'naturens renovasjonsarbeider', men det hadde vært greit å unngå å måtte slippe fri nabokatta hver morgen... :lol:

For de med juridisk interesse: Grevling som kommer inn i hus og uthus ser jeg på som skadedyr, og vil helst avlive dem. Men hva sier loven? Hvis jeg fanger og avliver en grevling utenom jakttiden, bryter jeg loven da? Selv om dyret blir fanget innendørs, og er til sjenanse for folk, husdyr og næring? Svar mottas med takk! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I slike tilfeller bruker viltnemda å være behjelpelige. Jeg vet at de har burfeller i min hjemkommune som brukes for å fange grevling som har "tatt seg til rette". Selektivt åte til grevling er f.eks søt, halvråtten frukt - plommer, bananer osv.

Link to comment
Share on other sites

I slike tilfeller bruker viltnemda å være behjelpelige. Jeg vet at de har burfeller i min hjemkommune som brukes for å fange grevling som har "tatt seg til rette". Selektivt åte til grevling er f.eks søt, halvråtten frukt - plommer, bananer osv.
Takk for tips, Jibrag. Jeg tror kanskje du og jeg har samme hjemkommune, har hørt rykter om at viltnemda låner ut burfeller. Men jeg lurer fortsatt på det juridiske her: Kan vi fange villdyr som er blitt husvarme, for så å avlive dem? Jakttid eller ikke?
Link to comment
Share on other sites

I slike tilfeller bruker viltnemda å være behjelpelige. Jeg vet at de har burfeller i min hjemkommune som brukes for å fange grevling som har "tatt seg til rette". Selektivt åte til grevling er f.eks søt, halvråtten frukt - plommer, bananer osv.
Takk for tips, Jibrag. Jeg tror kanskje du og jeg har samme hjemkommune, har hørt rykter om at viltnemda låner ut burfeller. Men jeg lurer fortsatt på det juridiske her: Kan vi fange villdyr som er blitt husvarme, for så å avlive dem? Jakttid eller ikke?

 

Hvis vi har samme hjemkommune, har jeg i allefall tilgang på feller... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Eg ville uansett ha tatt kontakt med viltnemda og klarert med dei før eg satte i gang "tiltak" (les: avliving). Då har du ditt på det tørre.

 

Førebyggande tiltak for å holde grevling borte: Varierande effekt)

- Sette ut skåler med salmiakk

- Sikre bosspann (søppelbøtter) slik at grevling ikkje kjem til og får velta

- Henge ut cd'ar etc. i snøre, som blinkar i vinden. Plastvindmølle, type leikebutikk skal også funke.

- Generelt holde hage og tun ryddig, fjerne nedfallsfrult og hageavfall. Fjerne so mange "mat-kjelder" som mogeleg.

- Tette hol og generelt hindre tilgang.

 

Dersom ingen slike tiltak hjelper, er nok fanging og avliving siste og einaste aktuelle utveg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vel, Grevling, i kveld ble ihvertfall en av dere lurt... :mrgreen:

 

-Etter at jeg postet denne tråden ble det faktisk lite å se av grevlinger og spor av disse utover sommeren. Men så, for et par uker siden, oppdaget jeg at sekker med kraftfor og hundefor som lå på en europall var revet hull i, og innholdet forsvunnet. Så her var krabaten på ferde igjen, tenkte jeg. Jeg 'patruljerte' innom bua et par kvelder etterpå, uten resultat. Så dro jeg på rypejakt i Børgefjell, forøvrig også uten nevneverdig resultat, med intensjon om å iverksette 'aksjon fange grevling' når jeg kom hjem igjen. :twisted:

 

Vel hjemme fra rypejakt var det fortsatt tydelig at rotekoppen var på jevnlig matauk i uthuset, så tiltak ble iverksatt. I kveld ringte jeg viltnemda og spurte om de lånte ut burfeller. Og jo, det gjorde de! Ca kl halv ti kom mannen fra nemda med fella, og etter rask instruksjon ruslet jeg bort i fjøset med fella, mens viltnemda rullet ned gårdsveien.

 

Det sto lys på i fjøset, vi hadde glemt å slå det av etter melkinga. Og der sto grevlingen! Rett ved europallen med ku- og hundefòr drev den og spiste av pelletsen som drysset ut av sekkene. Jeg var bare halvannen meter unna den idet jeg så den, og grevlingen ble oppmerksom på meg også, da jeg satte ned fella på gulvet. Vi ble stående å se på hverandre, helt rolig. Jeg så meg om etter egnet slagvåpen, men fant ikke noe i nærheten. Ved nærmere ettertanke kom jeg til at å slå ihjel dyret ikke var beste løsning, og grevlingen fant ut at her var det best å søke tilflukt. Dermed kravlet den inn under en rad med fire gamle militærskap som jeg lagrer plantevernmidler i, like bak fòrsekkene.

 

'Der blir du nok liggende en stund,' tenkte jeg, og løp inn etter børsa. Innom bilen, for der lå ammunisjonen enda, etter gårsdagens skyteøkt. Og lykta! Fenix P1D ble hektet av nøkkelknippet, og jeg småløp tilbake til bua, med håp om at grevlingpelsen stadig befant seg under skapene. Jeg vurderte før jeg hentet utstyr å slippe løs hunden slik at grevlingen ble holdt i sjakk således, men slo fra meg den tanken. Det tror jeg ville blitt litt av et lurveleven.

 

Grevlingen lå fortsatt under skapet. Jeg holdt lykta i venstre hånd sammen med fortreet på børsa, og lyste så under skapet på dyret. Den lå helt stille, med halvåpen munn. Kanskje den flekket tenner, jeg vet ikke. Jeg var litt skeptisk på om det gikk an å sikte gjennom kikkerten i det hele tatt, men det var ikke noe problem. Jeg måtte legge meg helt ned på gulvet for å kunne se og skyte ordentlig. Vurderte siktelinje i forhold til kulebane en ørliten stund, dette var jo kort hold, omlag tre meter. Sagflislageret i rommet bak anså jeg som sikker bakgrunn. Jeg siktet litt bak og under øyet, og dro av skuddet. Jeg skjøt med en dempet Sako Quad i .17 HMR. Smellet var ikke verre enn som om en planke faller flatt mot golvet, eller noe sånt, og reaksjonen hos dyret var momentant. Kastet seg rundt under skapet og begynte å riste i dødskrampe etter ett sekund eller to. for sikkerhets skyld skjøt jeg ett skudd til, i kroppen på dyret, men jeg var sikker på at det var døende. Det ble etterhvert mye blod under skapet også, og etter omlag ti sekunder ble det stille.

 

Etterpå dro jeg fram grevlingen fra leiet under skapet. Den var ille tilredt i hodet av v-max kula, mens skuddet i kroppen bare hadde lagd hull og ødelagt noen bein i bogen, så det ut til. Jeg mener begge skuddene gikk gjennom dyret, siden jeg hørte lyd fra blikkplatene inni flislageret i skuddøyeblikket. Men det kan bare være forårsaket av trykket fra skuddene også, kanskje. Så nå er dyret lagt til 'likskue' utenfor fjøset, og i morgen er det gravferd... :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, Grevling, i kveld ble ihvertfall en av dere lurt... :mrgreen:

 

-Etter at jeg postet denne tråden ble det faktisk lite å se av grevlinger og spor av disse utover sommeren.

 

Jeg visste det! De jævlene leser på dette forumet! De har helt sikkert en plan for hvordan de skal overta jorden klar! Vi må iverksette tiltak snarest mulig før de skjønner at vi vet det!

 

Vent nå litt..... Da leser de selvfølgelig dette også. .... Det er for seint! Vi er ferdige..... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Vel, Grevling, i kveld ble ihvertfall en av dere lurt... :mrgreen:

 

-Etter at jeg postet denne tråden ble det faktisk lite å se av grevlinger og spor av disse utover sommeren.

 

Jeg visste det! De jævlene leser på dette forumet! De har helt sikkert en plan for hvordan de skal overta jorden klar! Vi må iverksette tiltak snarest mulig før de skjønner at vi vet det!

 

Vent nå litt..... Da leser de selvfølgelig dette også. .... Det er for seint! Vi er ferdige..... :cry:

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vel, Grevling, i kveld ble ihvertfall en av dere lurt... :mrgreen:

 

-Etter at jeg postet denne tråden ble det faktisk lite å se av grevlinger og spor av disse utover sommeren.

 

Jeg visste det! De jævlene leser på dette forumet! De har helt sikkert en plan for hvordan de skal overta jorden klar! Vi må iverksette tiltak snarest mulig før de skjønner at vi vet det!

 

Vent nå litt..... Da leser de selvfølgelig dette også. .... Det er for seint! Vi er ferdige..... :cry:

 

Jeg tror nesten du har et poeng her. I 2006 var det flere bjørner innom min heimkommune. Delvis store tap, mange observasjoner, slått elg rundtomkring, bjørn sett nesten helt inni kommunesentrum. I 2007 ble det organisert kommunalt fellingslag, etter det kan jeg huske en bjørneobservasjon i kommunen. De senere åra har det vært mye mas om kortnebbgås her i området. Vinteren/sommeren 2008 har det vært møte på møte for å få organisert jakta. Nå er det organisert gåsjakt i nesten hver en krok av Innherred - og nå har gåsa boikotta oss...

 

Det er vitterlig "noen" som har kontakt med fuglene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...