Jump to content

6.5x55-123 gr Scenar HPBT med 920 m/s, Hvordan?


Aannerud

Recommended Posts

What?

Simulert her i QL:

74 cm løpslengde, 123 grs scenar, 49 grs N560, 929 msek og 2857 bar.

74 cm løpslengde, 123 grs scenar, 44 grs N550, 926 msek og 2993 bar.

 

Enten er mitt QL totalt på bærtur, eller så er det noe annet rart....

 

920 msek er neppe uoppnåelig med N19, RA10, N550 eller N560 feks, iallefall om man har 74 cm løp som ikke har gått flere tusen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Trodde kansje trykket var høyere selv om micrometeret viste bare ørlite større trykkring en 800ms ladninga på nc96m boksen husker ikke nøyaktig hvor mye større.

Kronografen viste 880ms. samler bra på alle hold mellom 60m og 600m, men brenner nok mye løp og gir en heftig rekyl til sauer 200 str å være.

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi nc96m ladninga også muligens er på "nesten maxtrykk for kaliberet". Trykk og hastighet henger ikke sammen om du bytter fra ett krutt til et annet. Kort sagt får du mer hastighet med tregere krutt så lenge trykket er likt, og det er plass til det trege kruttet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

Til deg M.D.M;

 

Har ikke ladedata i hodet, men dersom du skal sikte på skjegg eller øyet på elgen bør du nok ha en V0 på litt under 800 meter. Da tror jeg 160 er litt for tregt krutt og kommer til å sote en del. Prøv med 140, n-19 osv. Har du kikkert med justerbart forsprang spiller det ingen rolle...

 

mvh

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

ladedata med n-140, n-160 eller norma 202? De skal brukes i et 67 cm løp.

 

 

Lapua har ladedata med vihtavouri krutt:

 

n-140: 34,0gr 750m/s, 39,4gr 833m/s

n-160: 41,8gr 763m/s, 46,6gr 845m/s

 

Norma har ikke ladadata for lapuakuler. De har heller ikke ladedata for 202 krutt i 6,5. Det blir nok for hurtig.

Link to comment
Share on other sites

Etter tips fra VeT|Us lader jeg 123 gr scenar med 42gr N11 og setter kula til 79mm. Jeg har en M98 i M67-stokk med 60cm løp og ligger stabilt tett rundt 820 m/s.

 

Dette er den absolutt mest presise ladningen jeg får til i denne rifla.

 

Edit: Skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...