Jump to content

Fòr til småspist spets


2ny

Recommended Posts

Hei..

 

Spetsen min er litt småspist av seg. Mat er ikke det helt store, og bruken av godbiter ved trening er også vanskelig nettopp pga likegyldigheten til mat!! Vært sånn hele tiden. En underlig skrue matveien.

Dette gjør også utslag energimessig i skogen. Kan bli litt fortere sliten.

 

Forer nå med Troll Sport med protein 26% og fett 16%

Vurderer å kjøpe en sekk med Troll Ekstrem med protein 30% og fett 21%

Dette for å få mest mulig energi pr pellet, slik at de ho får i seg gjør mer nytte.

 

Vom & hundemat rører ho ikke, uansett hvor sulten ho er. Pinlig pause når både Magne og kona (eierne av v&h) prøvde å få ho til å hvertfall smake på forskjellige produkter, med noen tilskuere i tillegg. Uten hell..

 

Vurderer Norwegian Polar. Mange som skryter av det her inne. Men deres eget analyse ark viser protein 12% fett 18%. Altså mindre enn troll sitt fòr.

 

Pedigree pølse (gul farge, er i alle butikker) kan ho spise litt av. Men det blir dyrt lengden. Ho spiser heller ikke nok av den til et dagsbehov.

 

Kan kjøre "gi mat, vente 5 min for så å fjerne den" men da blir det ca 3 dager uten mat før ho spiser litt. Har kjørt den linja før. Passer litt dårlig nå, siden 10.sept er om et par dager :thumbup:

 

Noen tips på fòr eller andre lure triks?

 

 

Verdens beste hund må jo ha noe som trekker ned hehe..

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du har prøvd det meste av gode triks i min bok i alle fall. Jeg har hatt en slik hund og vært streng på at hun kun får mat til faste måltider. Spiser ikke hunden noe på et kvarter eller så blir maten fjernet og hun må vente til kvelden/morningen. Jo mindre hun spiste desto mindre fikk hun. Det viktigste for meg var at hun faktisk spiste NOE til hvert måltid slik at kroppen hadde noe å jobbe med og forbrenningen holdt seg stabil. Og når matmengden minket per porsjon virket det som om hun ikke ble "mett ved synet" og hun spiste etterhvert noe bedre. Men hun var aldri glupsk før hun ble sterilisert. Da ble hun en ny hund... Jeg prøvde til og med leverpulver i maten men det ble også fort kjedelig.

Hvis hunden din er mager, slapp og ikke virker sunn ville jeg anbefale deg en tur til veterinær. kanskje kan det være noe galt med fordøyelsen? Hvis hun bare generelt er lite interessert i mat er trikset å få opp interessen og det er ikke noen fordel å "mase" eller tyte henne full av tilbud, men heller lære henne at hun må spise når muligheten kommer. I mitt hode vil en sunn hund aldri sulte seg så mye at den blir syk. Men de kan være småspiste, ja. Og det er klart at det er vanskelig med en hund som ikke er interessert i å spise noe.

 

Mitt råd er å rett og slett å fortsette et strengt system og ta vekk maten hvis hun ikke spiser, men gi henne et kvarter å tenke seg om på. Noen ganger har det funket å lure i dem ei kule eller to så de får smaken på tunga og så går resten ned. Samtidig halvere porsjonene (morgen og kveld) en kort stund for så å øke en av porsjonene opp til til normal mengde når hun spiser bedre. Bruk leke eller lek som belønning i stedet for godbiter dersom kyllingfilet, pølser eller kokt skinke og slike ting ikke fungerer. Aktivisere hunden godt så den bygger opp appetitt. En hund som får maten servert i drømmetilstand spiser dårligere enn en hund som har vært på jobb. Vurder hvor mye hunden din orker å spise og ikke gi den noe mer å spise enn den orker. Så lærer den kanskje at det ikke er overflod allikevel.

 

Jeg tror det ofte er like mye psykisk hos hunder som ikke spiser som det er smakligheten Royal Canin er det tørrforet jeg har brukt som virker å være best på smak. Råkost som vom og hundemat er noe av den aller beste hundematen men kan være uvant for en hund som ikke har fått det før. Min kresne tispe måtte lære seg å like det men nå sluker hun det også. Men hun ble ikke så matglad før etter sterilisering. Dog var alle godbiter bra (bortsett fra tørrfor). Kan ha hatt noe med hormoner å gjøre også, jeg vet ikke. Og null konkurranse ved matfatet.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tillegg forresten, jeg hørte nylig om eieldre dame som hadde en småspist hund, eller kresen som hun kalte den. Og den fikk ha maten fremme men spiste dårlig. Det viste seg at hun ikke kastet maten på flere dager hvis den ble stående, da blir den harsk fort. Jeg forstår godt den hunden var småspist :forvirra:

Kast alltid maten som blir stående igjen, og skyll eller vask bollen hver gang hunden har spist så kan det også birda til en mer matlysten hund.

Ha tørrforet i en tett beholder på et tørt og normaltemperert sted så det ikke harskner for det bryr en del hunder seg om. Og når jeg forer tørrfor så har jeg oppi bittelitt vann slik at det går litt lettere å spise det. Helt tørt tørrfor er det noen hunder som jobber ekstra mye med, og det sveller mer i magen om de ikke er flinke til å drikke samtidig. Tørrfor kan også legges helt i bløt til det blir en grøt dersom hunden foretrekker det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Gordon Setter som tidligere kunne ha problemer med matlysten. Vi måtte gjerne bytte fôr (tørrfôr) med noen måneders mellomrom. For noen år siden startet vi med Norwegian Polar, og vi har ikke hatt problemer med å få i noen av bikkjene mat siden.

 

PS. Har ikke prøvd Vom og Hundemat, så jeg vet ikke hvor sammenlignbare de er. DS.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så heldig at oppdretterne mine hadde gitt min nesten bare vom og hundemat fra den var bitteliten.

 

I dag er dette HELT klart det beste han får.

 

Men har hatt perioder hvor jeg ikke har fått tak i V&H, og da har jeg måttet ty til tørrfor, noe han NEKTER å trøkke i seg. Løsningen da har vært bløte det opp, og tilsette fiskeolje. Liker hunden din fiskeolje?

 

(Har ikke lest alle innleggene her nå....) :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker Norwegian Polar på spetsen her, spiser bra 2 ganger om dagen den. En kamerat har en Gordon setter som ikke spiste i det hele tatt omtrent og han gikk også over til NP etter å ha sett hvordan GS'en raida matskåla til spetsen ett par ganger og nå spiser han som bare det. ett pluss er at det er lite som kommer ut igjen også :)

 

Blander i litt frysetørret vom i Polar'en nå om dagen som har 57 % fett for å ha litt ekstra og gå på utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

...Blander i litt frysetørret vom i Polar'en nå om dagen som har 57 % fett for å ha litt ekstra og gå på utover høsten...

Her er man inne på noe vesentlig, som jeg tenker endel på. "Har å gå på utover høsten" er viktig syntes jeg.

 

57%? Hvor skaffes denne vommen Einar_AE?

 

Ellers fikk jeg tips om dette foret på pm: http://www.handlerimport.no/netthandel. ... =29&pid=55" target="_blank

Hundekjørere vet å fòre bikkjene sine! De løper jo flere tusen mil hver sesong. Men det var prisen da :)

 

Takk for alle tilbakemeldinger!

Link to comment
Share on other sites

Vurderer Norwegian Polar. Mange som skryter av det her inne. Men deres eget analyse ark viser protein 12% fett 18%. Altså mindre enn troll sitt fòr.

 

Må huske at NP inneholder bra mye mer vann enn trollforet da, så forholdstalla blir litt annerledes. Leser jeg produktanalysen rett blir 12% og 18% å tilsvare ca 30% og 45% tørrstoff. Det er litt dårlig oppløsning på analysearket på nettsida deres, men jeg skal vel ned i fryseboksen etter en sekk ila kvelden, så kan rette opp dersom dette ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Har 3 hunder i hus. De 2 andre er nuffer på 60 og 70 kg. I tillegg blir det valper i oktober.

 

Men ho velger likevel å ligge å overvåke sin egen matskål, fremfor å spise opp maten, for så å sove god og mett.

 

Ho er ikke underernært, syk eller noe annet. Skulle bare fått i seg mer energi. Blir ei lang uke for ho hvis ho ikke spiser.

 

7 døgn til ende på finnskogen fra fredag :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

...Blander i litt frysetørret vom i Polar'en nå om dagen som har 57 % fett for å ha litt ekstra og gå på utover høsten...

Her er man inne på noe vesentlig, som jeg tenker endel på. "Har å gå på utover høsten" er viktig syntes jeg.

 

57%? Hvor skaffes denne vommen Einar_AE?

 

labb frysetørret vom, jeg kjøpte det på felleskjøpet. fåes sikkert andre steder også.

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers fikk jeg tips om dette foret på pm: http://www.handlerimport.no/netthandel. ... =29&pid=55" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hundekjørere vet å fòre bikkjene sine! De løper jo flere tusen mil hver sesong. Men det var prisen da :)

 

 

Hvorfor skulle ikke jegere ha råd til dette med 1-3 hunder, når hundekjørere bruker det på 10 ganger så store kenneler?

 

Grunnen til prisen på dette foret er at det er hvetefritt, hvete er jo ett billig produkt som brukes i for, men som hundene ikke har bruk for.

Når det er sagt, så er jeg kanskje innhabil på dette området, da jeg selger foret :P

Kjørte gjennom Femundløpet sist vinter kun på dette foret, og det fungerte kjemebra, hundene var i god hold etter 40 mil på 2,5 døgn.

Det var snikreklamen... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle ikke jegere ha råd til dette med 1-3 hunder, når hundekjørere bruker det på 10 ganger så store kenneler?

Jeg er en hobby/nettlesende/nrk følgende finnmarksløp entusiast av det mindre slaget, og jeg tviler ikke ett sekund på at fòret er dritbra, og at sledehunder får det beste. I mitt neste liv skal jeg bli hundesledekjører :thumbup:

 

Men ang pris:

Sitat "I tillegg har vi gunstige rabatt-ordninger for hundeklubber og storforbrukere. Ved kjøp av hel palle (27 sekker), eller mer, får du forhandlerpris!" Sitat slutt..

 

Min ene spets veier 7-8 kg. Mye fòr i 27 sekker a 15 kg for en liten hund. 400 kg er jo nok til resten av livet hennes :)

 

Jeg gjetter at hundekjørere med 30 hunder bruker 1 sekk om dagen på alle sine hunder. Da blir jo prisene annerledes også selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Ang. godbiter til småspist hund.

Har en JRT som er/var småspist, og vi hadde problemer med å finne godbit den var villig til å jobbe for. Løsningen vår ble kokt lever. Du får blokker med frossen storfelever på butikken for mellom 20 og 30 kr kiloen. Koker opp en kilo, ksjærrer ipasse biter og fryser ned i pase porsjoner. Fungerte i allefall veldig bra for oss.

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke den eneste med småspist spets, han jeg hadde med meg sverige nå har en slik en, frokost er brød i panna etter att bacon å egg er stekt til di 2 beinte for å suge til seg fettet der, å tørrfor spiste han nesten ikke,,, han er tynn,men slik trent tynn,,,,, han fikk litt NP av meg å det gikk ned på høykant,,,, forer det kunn på mine 2 spetser å det går ned på høykant, han gammern her i huset er nå 11 han var til tider småspist, men da jeg fikk vesla i hu for 3 år siden så har han spist opp alle måltider fra da :) Men da du er hjemme fra finnskogen så kan du spe på med litt NP utover høsten å se,,,, jeg bruker kunn NP å forer ett ekstra måltid om dagen under jakta å det duger her

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...